جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اشپیگل می گوید شاخص محبوبیت صدراعظم آلمان در این کشور سقوط کرده است

آنگلا مرکل برای اولین بار پس از پیروزی‌اش در رقابت‌های انتخاباتی صدراعظمی آلمان در یک همه‌پرسی در خصوص عملکردش کمتر از 40 درصد رای آورد. برخی در آلمان معتقدند این رقم درباره عملکرد رییس حزب دموکرات مسیحی آلمان می‌تواند بدتر هم بشود.
پایگاه اینترنتی مجله خبری اشپیگل از هامبورگ گزارش داد، فقط یک امتیاز است که حزب دموکرات مسیحی را در تازه‌ترین نظرسنجی موسسه فروزا که برای شبکه خبری آر.تی.ال و مجله "اشترن" انجام شده، از حزب سوسیال دموکرات پیشتر نگه داشته است.

در حالی که 31 درصد از رای‌دهندگان در این نظرسنجی موافقت‌شان را با دموکرات‌مسیحی‌ها و سوسیال مسیحی‌ها اعلام کرده‌اند، این رقم برای سوسیال دموکرات‌ها 30 درصد است. سوسیال دموکرات‌ها می‌توانند امیدوار باشند چرا که اختلاف‌شان با دموکرات مسیحی‌ها در ماه‌های ابتدایی سال جاری 14 امتیاز بود.
نکته قابل توجه در این نظرسنجی سقوط چشم‌گیر محبوبیت آنگلا مرکل است. او پشتیبانی بخش وسیعی از مردم آلمان را از دست داده است. نظرسنجی موسسه افکارسنجی فروزا نشان می‌دهد که فقط 37 درصد از پرسش شوندگان می‌خواهند که رییس حزب دموکرات مسیحی دوباره تصدی صدارت اعظمی آلمان را به دست بگیرد. این اولین بار است که مرکل کاهش محبوبیتش را به زیر 40 درصد پس از انتخابش به سمت صدراعظم آلمان تجربه می‌کند. پایان ماه ژانویه گذشته میزان حمایت مردمی او 55 درصد بود و هیچ گاه در هیچ نظرسنجی وضعیت او به این بدی نبوده است.
مارک گولنر، رییس موسسه فورزا توضیح داد که مرکل پیش از هر چیز حمایت کسانی را که به او رای داده بودند، از دست داده است. یکی از دلایل این امر سکوت نابه‌هنگام او در قبال مواضع حزب متبوعش در برابر سیاست‌های داخلی بوده است که هفته‌ها به طول انجامید.
به عقیده گولنر، در حال حاضر و در مقطعی که آلمان شرایط پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی‌اش را تجربه می‌کند، اعضای حزب دموکرات مسیحی به مرکل بدبین شده‌اند. گرچه پس از پیروزی در انتخابات گذشته بسیاری از این پیروزی خشنود بودند، اما اکنون شاخص‌های محبوبیت مرکل سقوط کرده است.
گولنر افزود: "مرکل انتخاب‌کنندگانش را نسبت به این که انتظارات‌شان را برآورده می‌کند، ناامید کرده است. سیاست‌های دموکرات مسیحی‌ها بسیار به روش سوسیال‌دموکرات‌ها نزدیک شده است."
گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان نیز پس از انتخاب مجددش در سال 2002 میلادی وضعیتش مانند حال حاضر مرکل سخت به نظر می‌رسید. در آن زمان این مرد سوسیال دموکرات در نظرسنجی فروزا 45 درصد آرا را به خود اختصاص می‌داد. این میزان محبوبیت در ماه‌های بعد به 35 درصد کاهش یافت. اما شرودر به سرعت محبوبیتش را در تابستان سال 2003 احیا کرد و این رقم به 40 درصد رسید، اما مجددا این میزان در پاییز کاهش یافت.
گولنر بر این باور است که اگر سوسیال دموکرات‌ها به صورت متقابل به انجام نظرسنجی مبادرت بورزند و کاندیدای‌شان به جای کورت بک، گرهارد شرودر باشد، شاخص‌های مربوط به مرکل بدتر هم خواهند شد.

کد خبر 2452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز