همشهری آنلاین: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از راه‌اندازی طرح حافظه ملی دیجیتال در آینده نزدیک خبر داد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی این خبر را در نشستی با فرهیختگان و نخبگان استان یزد اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر اشعری با اعلام برگزاری مناقصه محدود این طرح در هفته آینده رفع مشکلات پژوهشی موجود جامعه را از مهم‌ترین دلایل اجرای این طرح خواند و افزود: با راه‌اندازی حافظه ملی دیجیتال دسترسی به پژوهش‌های مختلف انجام شده در نقاط مختلف کشور سهل‌تر خواهد شد.
وی حافظه ملی دیجیتال را بستری برای گفت‌وگوی پژوهشگران و تبادل اطلاعات علمی کشور دانست.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از پیشنهاد خود مبنی بر انتخاب کتاب سال هر استان به خانه کتاب خبر داد و افزود: در صورت پذیرفته شدن این پیشنهاد از کتاب‌هایی که به معرفی هویت استان و یا به وسیله نخبگان استان نوشته شود، تجلیل خواهد شد.
رئیس هیأت امنای خانه کتاب، همچنین با اشاره به طرح برگزاری جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران از طی شدن مراحل نهایی بررسی این طرح در خانه کتاب خبر داد.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور وظیفه دولت در عرضه نشر و کتاب را حمایت از کتاب‌هایی که علم و فرهنگ کشور را گامی به جلو می‌برند، خواند و افزود: حمایت مادی و معنوی دولت نباید معطوف به کتاب‌هایی شود که فقط موازی کاری یا کپی‌برداری است و هیچ گره‌ای از مشکلات جامعه را باز نمی‌کنند.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت از شرایط فعلی و غلبه بر مشکلات را در تلاش و پیشرفت علمی می‌داند و در این راه نخبگان و اندیشمندان وظیفه سنگین و مهمی را بر عهده دارند.
اشعری با اشاره به وظایف نخبگان و اصحاب علم و اندیشه در جامعه گفت: کسی نباید به صرف اینکه امکان نشر اندیشه‌هایش در قالب کتاب مهیا نیست، آنها را در نهانخانه ذهن خود نگه دارد، زیرا ایده و اندیشه‌های خلاقانه تنها متعلق به فرد نیست، بلکه متعلق به تمام بشریت است.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: به حمدالله، آزادی اندیشه در جامعه وجود دارد و جامعه ما به حدی از بلوغ فرهنگی و علمی رسیده است که توانایی چالش یا اندیشه‌های معارض را نیز دارد.
اشعری مهمترین وظیفه نظام و دولت عدالت محور جمهوری اسلامی ایران را ایجاد شرایط و فرصت‌های مساوی برای رشد و پیشرفت علمی و فرهنگی همه جوانان کشور خواند و افزود: جوانان شهرستانی که در هوش، تدین و پشتکار چیزی از جوانان پایتخت کم ندارند باید از خدمات و شرایط مدرن مطالعه و پژوهش بهره مند شوند.
اشعری گسترش خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مراکز و مناطق مختلف کشور را از مهمترین اولویت‌های فعالیت این سازمان در سال 1386 دانست و افزود: با این کار ذخایر علمی و فرهنگی در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اختیار گسترده بیشتری از صاحبان اصلی آن یعنی ملت ایران قرار خواهد گرفت.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور فقر منابع و به روز نبودن آنها در کتابخانه های عمومی را یکی از دلایل عدم اقبال پژوهشگران و دانشجویان به آنها دانست و افزود: ما اعتقاد داریم به جای افزایش تعداد کتابخانه باید به افزایش غنای محتوایی به روز کردن منابع و بالابردن سطح خدمات رسانی آنها بپردازیم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اعلام سیاست هایی حمایتی این سازمان در مورد نشر کتاب گفت: ما از هر کتابی که درحوزه اسناد ایران شناسی و کتابداری دانش کشور را یک گام به جلو ببرد حمایت خواهیم کرد.
اشعری افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی حافظه ملی را در خود جای داده و ما سعی کرده ایم در طول یک سال و نیم گذشته بر غنای محتوایی سازمان بیافزاییم و فرصت بهره برداری از خدمات آن را برای اقشار و افراد بیشتری فراهم سازیم. دکتر خسروی معاون پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این مراسم مهمترین ویژگی جامعه‌ای را که در آن پژوهش و پژوهش‌گری رشد می‌کند، خردورزی خواند و افزود: باید جامعه به حدی از خرد ورزی برسد که بتواند از یافته‌های پژوهش در راه رفع مشکلات خود استفاده نماید.
وی میراث معنوی و مادی کشور را به طور طبیعی در خطر خواند و افزود: باید با همیاری همه مسئولین و مردم در راه حفظ میراث معنوی کشور که به لحاظ قانونی قانوگذار نگهداری و حراست از آن را بر عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی است بکوشیم.
وی در مورد طرح حافظه ملی دیجیتال نیز گفت: با اجرای این طرح پژوهشگران می‌توانند آثار و پژوهش‌های خود را عرضه و ثبت نمایند.
خسروی افزود: با ایجاد خط پرسرعت میان مراکز منطقه‌ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی امکان استفاده از حافظه ملی دیجیتال برای همه فراهم خواهد شد.

کد خبر 24516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز