یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسین فخیمی، رییس گروه تجسمی فرهنگستان هنر از اجرایی شدن طرح ساخت «شهرک هنر» در تهران خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، حسین فخیمی، طراح و مجسمه ساز در خصوص طرح «شهرک هنر» گفت: «شهرک هنر جایی است که فکر و اندیشه، تخیل و تصور، نیازها و تعلقات هنری و اجتماعی را به صورت فرم ساخته و عرضه (طرح و تولید) می‌کند.

این طرح را از سال‌های قبل از انقلاب به وزارت فرهنگ و هنر سابق ارائه دادم که با ساخت آن موافقت شده بود اما در زمان انقلاب، از پیگیری و ساخت این مجموعه خودداری کردم و بعد از چند سال دوباره طرح ساخت این شهرک را ارائه دادم و فکر می‌کنم الان زمانی است که باید این شهرک ساخته شود و جوانان مستعد در آن دانش و تجربه را با هم آموزش ببینند».

فخیمی درباره هدف و کاربرد این شهرک اضافه کرد:«این شهرک محلی خواهد بود برای آموزش و فعالیت هنرجویان مجسمه ساز از مقطع دبستان تا مقطع دکترا که با چندین هدف و رویکرد، سال‌ها آن را مورد ارزیابی و مطالعه قرار دادم.

وی توضیح داد: «با اجرایی شدن این طرح می‌توان در رونق بازارهای داخلی و بین‌المللی، ایجاد زمینه کاربردی مجسمه سازی در صنایع مختلف، بهره‌گیری در فضاهای معماری و شهری، اشتغالزایی برای جوانان مستعد برنامه ریزی کرد».

وی در همین زمینه تصریح کرد: «تمام اشیایی که در اطراف ما هستند در واقع یک مجسمه‌‌اند.

از کیف، کفش، ساعت، صندلی، عروسک و حتی سکه گرفته تا اتومبیل و هواپیما. به گذشته ایران دقت کنید، همه چیز وطنی بود.

معماری ایرانی، ظروف ایرانی، کفش، لباس و هر آنچه استفاده می‌کردیم، تولید صنعتگران داخلی بود.

در واقع هنر و صنعت ما در هم تنیده بود، اما از زمانی که از هنرمان دور شدیم دست نیاز به سمت غرب دراز کردیم غربی که خود بسیاری از الگو‌ها و شیوه‌هایش را از شرق آموزش دیده بود.

حتی در صنعت عروسک‌سازی برای کودکانمان نیز دچار دغدغه نخواهیم بود که از محصولات بیگانه استفاده نماییم.

به عنوان مثال ریخته‌گری‌ مومی یکی از شیوه‌های مجسمه سازی است که من در اسپانیا فرا گرفتم، حال آنکه این روش قرن‌ها پیش در ایران وجود داشت که از کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر سوخته به دست آمده است».

این استاد مجسمه سازی در تشریح بیشتر این طرح، افزود: «در گذشته بسیاری از هنرمندان ما از کودکی به فراگیری هنر روی می‌آوردند و در سال‌های اولیه زندگی برای خود استادکاران بزرگی می‌شدند که نگران تامین معاش هم نبودند.

با اجرایی شدن طرح شهرک هنر، نسلی را تربیت می‌کنیم که به صورت علمی و عملی این علوم را فرا می‌گیرند و می‌توانیم امید داشته باشیم که از طرح مبلمان شهری گرفته تا اتومبیل‌هایی که سوار می‌شویم تا لباسی که بر تن می‌کنیم و همه و همه از طرح‌های وطنی استفاده کنند».

فخیمی درباره این‌که این طرح چه زمانی به اجرا در می‌آید،‌ گفت:« این طرح به شورای شهر، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد که خوشبختانه مورد توجه خاص نیز قرار گرفته‌است و به این ترتیب با حضور هر کدام از این مسئولان توافق شده تا به صورت طرحی ملی مورد حمایت این دستگاه‌ها قرار گیرد».

وی همچنین درباره پیکره‌های دوقلوی خیام که مسایل ساخت آن حدود 11 سال زمان برده است، گفت : «وزیر وقت ارشاد پیشنهاد داده تا یکی از این مجسمه‌ها را در مرکز فرهنگی نیویورک نصب نمایند تا نمادی از دانشمندان بزرگ ایرانی باشد».

حسین فخیمی، دکترای طراحی مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای مادرید و دارای نشان درجه یک‌ هنرمندی از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور از بنیانگذاران سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و از جمله برنامه‌ریزان تأسیس انجمن مجسمه‌سازان است که به جهت طراحی و ساخت مجسمه‌ صلح از دبیر کل یونسکو تقدیرنامه و بسیاری کشورهای دیگر دریافت نموده‌ است.

همکاری برای راه‌اندازی واحد ارتوپدی‌ دست و پا سازی بدن هلال احمر بعد از محاصره اقتصادی و عدم امکان ورود قطعات مربوطه، تهیه و تنظیم و تدوین کتاب سازندگی‌ (کتاب هنر مدارس ایران)؛ ساخت مجسمه بسیجی در میدان افسریه، ساخت و طراحی نقوش برجسته در متروی توپخانه که به عنوان زیباترین اثر متروهای جهان انتخاب شده و ... از دیگر فعالیت‌‌های این هنرمند است.

کد خبر 244071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز