همشهری آنلاین: ششمین همایش دوسالانه بین‌المللی هنرهای اسلامی کویت با حضور قائم مقام وزارت اوقاف و امور اسلامی، رایزن فرهنگی و کاردار سفارت ایران در کویت و جمعی از مسئولان نمایندگی‌های سیاسی کشورهای شرکت‌کننده، مقامات کویتی و علاقه‌مندان و هنرشناسان در "مسجد الکبیر" این کشور آغاز به کار کرد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش ایسنا، فرید العمادی، قائم مقام وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت در مراسم افتتاحیه این همایش 11 روزه، هنرهای اسلامی را عاملی مهم در ترویج تمدن و فرهنگ اسلامی دانست و بر ضرورت معرفی این میراث به جهانیان تاکید کرد.

وی هدف از برگزاری این گونه همایش ها را حفظ و احیای فرهنگ و هنرهای اسلامی شمرد.

قائم مقام وزارت اوقاف و امور اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری ششمین دوره این همایش هنری در کویت و خوش آمدگویی به هنرمندان، از کشور متبوعش به عنوان یکی از پیشگامان هنرهای اسلامی در منطقه یاد کرد و افزود: مرکز هنرهای اسلامی کویت، آثاری مربوط به یکی از رشته های هنرهای اسلامی را به علاقمندان معرفی می‌کند نگاه دوره کنونی به رشته  سجاده بافی" معطوف شده است.

ضمنا آثار نفیسی از برخی کشورها در نمایشگاه امسال عرضه شده است.

فرید العلی، رییس مرکز هنرهای اسلامی نیز طی نطقی، گردهمایی مجموعه ای از هنرمندان برجسته و زبردست کشورهای جهان را در کویت به فال نیک گرفت و افزود: بسیار خرسندم که پس از گذشت دو سال شاهد برگزاری ششمین همایش مرکز هنرهای اسلامی باشم.

وی حمایت وزارت اوقاف و امور اسلامی از فعالیت های این مرکز را نشانه رویکرد صحیح این وزارت با هدف گسترش میانه روی و اعتدال و همچنین معرفی تمدن و فرهنگ شکوفای اسلامی بر شمرد و استقبال هنرمندان برجسته کشورهای جهان برای حضور در این رویداد را نقطه ای درخشان در تاریخ مرکز هنرهای اسلامی کویت دانست.

در این همایش 60 هنرمند از 28 کشور از جمله ترکیه، قرقیزستان، عراق، الجزایر، تاجیکستان، مراکش، مالزی، هند، کویت و ... از ایران نیز هنرمندان شاخص و سرشناس در رشته‌های مختلف شرکت دارند و آثار خود را در زمینه‌های مختلف خوشنویسی، نقاشی، تذهیب، صنایع دستی و گلیم بافی به نمایش گذاشته شد.

امیر فلسفی، صداقت جباری، عذرا بخشایشی و الهه خاتمی در رشته خوشنویسی و محمد نباتی و فریدون جوقان در رشته تذهیب و میترا رضوی در زمینه فرش بافی و گلیم بافی از جمله هنرمندانی هستند که آثاری از خود به نمایش گذاشته اند.

در نخستین شب این مراسم خامه یار، رایزن فرهنکی کشورمان در کویت طی دیدارهای جداگانه با هنرمندان کشورمان درباره برخی مسائل فرهنگی و هنری به تبادل نظر پرداخته و زمان بازدید فرید العمادی و هیات همراه از آثار هنرمندان کشورمان اطلاعاتی درباره آثار به نمایش گذاشته شده ارائه کرد.

عذرا بخشایشی که در رشته هنر خوشنویسی در این نمایشگاه حضور دارد، نیز کتابی در برگیرنده معرفی 300 هنرمند خوشنویس زن ایرانی را به عنوان یادبود به وی تقدیم کرد.

قائم مقام وزارت اوقاف و امور اسلامی با تمجید از فرهنگ و هنر ایرانی، حضور هنرمندان برجسته کشورمان در همایش‌های چند سال اخیر هنرهای اسلامی را نشانه توجه این وزارت، به تمدن و فرهنگ غنی ایران و همکاری نزدیک با هنرمندان ایرانی عنوان کرد.

در حاشیه این همایش امیرفلسفی، جباری، نباتی و عذرا بخشایشی چندین کارگاه آموزشی با حضور هنرآموزان و خوشنویسان عرب برگزار کردند که با استقبال شیفتگان هنر اسلامی مواجه شده است.

کد خبر 244680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز