آزاده جعفریان: بسیاری از نگارخانه‌ها با برپایی نمایشگاه نقاشی به پیشواز زمستان نه چندان سرد این روزهای تهران رفتند.

 ویدئوآرت‌های عباس کیارستمی و هنرجویانش

  البته در این میان جای مجسمه، عکس و ویدئوآرت هم خالی نبوده است. نمایشگاه مجسمه حامد صحیحی با عنوان «سرخط» هم این هفته مهمان نگارخانه طراحان آزاد است. ما این هفته به نمایشگاه ویدئوآرت‌های عباس کیارستمی و 16نفر از هنرجویانش در نگارخانه‌ماه مهر می‌پردازیم.

18ویدئوآرت در‌ماه مهر

در سال گذشته عباس کیارستمی و علیرضا سمیع‌آذر دوره آموزشی ویدئوآرت را با حضور 40هنرجو برپا کردند که ماحصل این دوره آموزشی با نمایش ویدئوآرتی از خود کیارستمی به همراه 16 نفر از هنرجویانش با عنوان «باد هر کجا بخواهد می‌وزد» این روزها در نگارخانه ‌ماه‌مهر برپاست. سوژه «باد» به‌عنوان حرکتی که حاصل نامرئی‌ترین عنصر حیات است، موضوع آثار این هنرمندان قرار گرفته است. در واقع ‌ باد هر کجا بخواهد می‌وزد‌ نتیجه‌ای است از حرکت اذهانی در جست‌وجوی معانی. کیارستمی با به نمایش گذاشتن ویدئوآرت «پرندگان» در کنار 16نفر از شاگردانش در نمایشگاه نگارخانه ‌ماه‌مهر شرکت کرده است.

برخی از ویدئوآرت‌های به نمایش‌درآمده پیش از این در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کرده و حائز جوایزی شده‌اند. در این میان می‌توان به ویدئوی «مرگ و باد» از محمود نورایی اشاره کرد که سال2013 در جشنواره Aviff Cannes شرکت کرده است. این اثر بازخوانی عکس‌های قدیمی است و گویی مرگ را به‌عنوان باد درنظر گرفته و جنبه مفهومی باد را مدنظر داشته است. او در این ویدئو مرگ را به باد تشبیه کرده و نشان داده است باد مرگ هر کجا بخواهد می‌وزد و هر کسی را بخواهد با خود می‌برد. اثر فرید امین‌الاسلام با عنوان «سکوت باد» در جشنواره ویدئوآرت آتن و اثر «باد» امیر آذر در جشنواره ویدئوآرت بلغارستان حضور یافته‌اند. ویدئوی امین شاهمرادی با نام «ترانه فراموش‌شده کودکی» سال 2013در جشنواره ویدئوآرت مارسی، اثر Gliss شیرین عابدینی‌راد در جشنواره فیلم ایباف اسپانیا، ویدئوی «بدون عنوان» کتایون افروز در نمایشگاه گروهی اعضای سایت ویدئوآرتیست در کره‌جنوبی و همچنین ویدئوآرت‌های «شکارچی» نوشین زرنانی در گالری شکوه و کار «بدون عنوان» قدرت‌الله عاقلی در نگارخانه طراحان آزاد به نمایش درآمده‌اند. در این نمایشگاه اثری از حمید الهی به نمایش درآمده که در این کار عنصر باد آنتن تلویزیون را دستخوش تغییراتی قرار می‌دهد؛ این آنتن به وسیله باد تصاویر مختلف تبلیغاتی و اخبار تا فیلم و سرگرمی را به نمایش می‌گذارد.

نوشین زرنانی هم در ویدئوی خود «شکارچی» از کانسپت پنکه‌های قدیمی استفاده کرده و گذر زمان را با باد پنکه در هم آمیخته و زمان را که به سرعت برق و باد می‌گذرد به نمایش گذاشته است. از دیگر هنرمندان حاضر در این نمایشگاه می‌توان به امیر توده‌فلاح با اثری به نام «بر باد رفته»، حمیده جوادی با «کشت باد»، بهار دشتبان با «باد هر کجا بخواهد می‌وزد»، حسین راستی با «باد دیوانه»، سارا شیخی با «بیدی در باد»، الهام یزدانیان با «آینه» و حسین یونسی با «قوطی» اشاره کرد. علاقه‌مندان می‌توانند تا 27دی‌ماه از ساعت 16تا 20به تماشای ویدئوآرت‌های عباس کیارستمی و هنرجویانش در نگارخانه ‌ماه‌مهر واقع در خیابان آفریقا، خیابان نیلوفر، پلاک 7 بنشینند.

کد خبر 244028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز