همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی های مرسده طوسی طهرانی با عنوان «قاجاریته» عصر جمعه ٢٩ آذر ماه در گالری شکوه افتتاح شد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، مرسده طوسی طهرانی در این نمایشگاه 17 اثر اکریلیک بر روی بوم را عرضه کرده که در آنها مردمانى از عصر قاجاریه را در تقابل هاى فرهنگى و حتى پندارهاى امروزى جستجو و مورد مطالعه قرار داده است.

او در آثار نمایشگاه «قاجاریته» واقعیت زنان را نشان داده است با توجه به این موضوع او زنان را زیبا، مستحکم و با قابلیت های زیادی بر روی بوم نقش کرده است.

طوسی طهرانی معتقد است اگر زنان نباشند مردان نمی‌توانند به جایگاه های مختلف دست یابند. او زنان را زیر مجموعه تمام جنگ ها و رویدادهای تاریخ می‌داند.

هنرمند در این نمایشگاه تمامی آثارش را فقط با دید زنانه تصویر نکرده و در این آثار به نوعی خشونت مردان، تحکم و قدرت نمایی آنها را نیز نشان داده است.

طوسی طهرانی در مورد شباهت های نقاشی های تازه اش با آثار قبلی اش گفت: آثار این مجموعه از نظر تم رنگی شبیه به آثار پاپ آبستره مجموعه قبلی ام با عنوان «شکر» می‌باشد.

من در تابلوهایم از رنگ های تخت، تند و شارپ استفاده می‌کنم تا با اتکا بر این رنگ ها احساساتم را بر روی بوم به تصویر کشم.

در آثار قبلی ام از کلاژ استفاده کرده ام اما در این آثار با آنکه کلاژ نشده اما حس آن را به بیننده منتقل می‌کند.

او در مورد انتخاب عنوان «قاجاریته» برای آثار تازه اش در این نمایشگاه گفت: «من در این آثار به دنبال تشابهی جایگزین میان شرایط فعلی معاصر و دوران قاجار هستم که در نقاشی هایم به پارادوکسی مشترک میان این دو دوره دست یافتم.

«قاجاریته» در واقع تلفیقی از قاجاریه و مدرنیته است. «یته» واژه سبک شناسی است و کسی تا به حال از این عنوان برای آثارش استفاده نکرده است.

من در این نمایشگاه با توجه به مطالعه کتاب های جعفر شهری در رابطه با طهران قدیم، به خاطر تشابهات دوران مدرن و قاجار این عنوان را انتخاب کردم.

طوسی طهرانی در بعضی از این آثار بر روی اعضای بدن فیگورها تاکید کرده است و پرداخت بیشتری بر روی آن انجام داده است، او در این رابطه گفت: فکر می‌کنم وقتی می‌خواهیم راجع به انسانها صحبت کنیم باید آنها را با جزییات بیشتری بر روی بوم نشان دهیم و برای مثال اگر می‌خواهیم راجع به زن ایرانی حرفی بزنیم و مسائلی را عنوان کنیم باید چهره اش را هر چقدر بزرگ یا کوچک نشان دهیم تا احساسمان را بیان کنیم.

نقاشی های این هنرمند جوان در کادرهایی مربعی یا مستطیل شکل اتفاق می‌افتند و به نظر او این سوژه ها را از پشت دوربین نگاه کرده است و یا با این کار مخاطب را وادار کرده است تا به موضوع اصلی آثارش توجه ویژه ای کند و بر روی کاراکترها که بیشتر در وسط تابلو به چشم می‌خورند نگاه کند.

او در این مورد گفت: این کادرها و مکعب ها در آثارم پرسپکتیوهای متافیزیکی هستند که اولین بار آنها را در خواب دیده ام و سعی کرده ام در این آثار افراد قاجاری را درون این فضا ها قرار دهم.

او اضافه کرد: از ابتدای آنکه نقاشی را شروع کردم خارج از آنکه بر روی علم پرسپکتیو شناخت و دانشی داشته باشم، علاقه زیادی به آن داشتم و در نقاشی هایم مکعب، مخروط و هرم می کشیدم، دوست دارم با این اشکال در آثارم بازی کنم.

در آثار این نمایشگاه هم فضاهای متافیزیکی را که پرسپکتیوی نو دارند را به نمایش گذاشته ام.

تابلو های او مانند صحنه نمایش می‌مانند، گویی هنرمند در این آثار روایتگری می‌کند و قسمتی از داستان های مختلف که در ذهن داشته را در قالب این نقاشی ها عرضه کرده است.

در بیشتر آثارش رنگ فیروزه ای بر رنگ های دیگر غالب است، او معتقد است چون بهترین نوع فیروزه در ایران است، رنگ فیروزه ای نماد ایران است.

به همین دلیل در آثارش بیشتر از این رنگ بهره گرفته است.

نقاشی های وی بیشتر ذهنی هستند، او این کاراکترها را یا بصورت انتزاعی و یا از کتابهای کمیابی پیدا کرده است و بر روی بوم تصویر کرده و در بعضی با نرم افزار فتوشاپ بر روی آنها کار کرده است.

زمینه بیشتر آثار او بافت دارند. او در بعضی از آثارش در حاشیه کار از خط بهره گرفته است و در بعضی، خط را به صورت بافت هایی برجسته در سرتاسر کار مهر کرده است.

مرسده طوسى طهرانی متولد 1362 تهران است.

او کارشناسى نقاشى از دانشگاه سوره تهران دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران است.

طوسی طهرانی ارائه حرفه اى آثارش را از سال ١٣٨٤ با دوسالانه نقاشى دامون فر آغاز کرده است؛ او در این سالها با عضویت در انجمن نقاشان ایران در نمایشگاه هاى متعددى حضور یافته است.

آثار طوسى تا چهارم دى ماه در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلواراندزرگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، شماره ١٩ در معرض تماشا قرار دارد و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 243234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز