شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: سال‌هاست که پدیده زیرمیزی برنظام سلامت ایران سایه افکنده است و هیچ نهاد، وزارتخانه و سازمانی هم توان مقابله با آن را ندارد.

وزرای بهداشت در دولت‌های گذشته، آمدند و رفتند اما به‌رغم وعده‌های آنان مبنی بر حذف زیرمیزی، این معضل همچنان باقی است.دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم، هم از ابتدای تصدی خود بر وزارت بهداشت از برخی پزشکان که البته به تعبیر او عده قلیلی هستند گلایه و از زیرمیزی به‌عنوان یک ظلم مضاعف بر مردم یاد کرد و خواستار راه‌حل‌های اساسی و نه مقطعی در این زمینه شد.

سرانجام کارگروهی باعنوان پرداخت‌های غیرمتعارف چندی قبل تشکیل شد. این کارگروه قرار است معضل زیرمیزی و دلایل آن را بررسی کرده و با راهکارهای اجرایی به مقابله با آن بپردازد.دکتر سیدسجاد رضوی، مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است که برای حذف زیرمیزی تشکیل کارگروه صرف، کافی نیست بلکه در جلسات کارگروه، باید عوامل زمینه‌ساز این معضل در نظام سلامت، به‌خوبی شناخته و برای هریک راهکار ارائه شود.

وی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: درکارگروه پرداخت‌های غیرمتعارف نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و نمایندگان بیمارستان‌های خصوصی حضور دارند و تاکنون 3 جلسه برگزار شده است. در این جلسات تلاش براین است که بحث زیرمیزی به‌طور ریشه‌ای بررسی و برای آن راهکارهای عملیاتی اتخاذ شود.
او از واقعی نبودن تعرفه خدمات درمانی و پزشکی به‌عنوان یکی از عوامل زمینه ساز زیرمیزی نام برد و گفت: باید تلاش شود تا براساس قانون برنامه پنجم توسعه، تعرفه‌ها واقعی شود.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: تازمانی که پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌درستی اجرا نشود و به آن سمت حرکت نکنیم، نمی‌توان امیدوار به حذف زیرمیزی بود.رضوی گفت: قوانین بازدارنده نیز از عوامل زمینه‌ای است که سبب شده تا زیرمیزی همچنان وجود داشته باشد؛ چراکه هنوز هم وزارت بهداشت در این خصوص اختیارات کافی ندارد.

به گفته رضوی، افزایش میزان توانمندی انجمن‌های علمی از موضوعات جدی است که در حذف زیرمیزی می‌تواند اثرگذار باشد. به‌اعتقاد او، انجمن‌های علمی باید بتوانند هم در کیفیت خدمات درمانی و هم در هزینه‌های درمان نظارت داشته باشند، درحالی‌که در اساسنامه انجمن‌های علمی این مهم دیده نشده است.

این مقام مسئول از اختلاف دریافتی پزشکان عمومی و متخصصان هم گفت و اظهار داشت: دریافتی سایر کادرپزشکی و جامعه پرستاری کشور متناسب با میزان فعالیت آنها نیست درحالی‌که به اعتقاد من، هرگونه بهبود در وضعیت نظام سلامت بدون درنظر گرفتن جامعه پرستاری، اثرگذار نخواهد بود.

در عین حال سازمان نظام پزشکی هم ظاهرا به تکاپو افتاده است، به‌طوری که دکتر زالی چند روز قبل اظهار داشت که سازمان نظام‌پزشکی شعبه دریافت‌های غیرمجاز را در سراسر کشور مستقر کرده‌ و مقرر شده است افرادی که نسبت به پرداخت زیرمیزی از پزشکی شکایت کرده‌اند، وجهی واریز نکنند. البته آنطور که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همشهری گفت به‌نظر می‌رسد که سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت قرار است اقدامات جدی‌تری هم انجام دهند.

دکتر سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان کسی که در جلسات کارگروه زیرمیزی شرکت داشته است به همشهری گفت: مشکل زیرمیزی یک معضل بزرگ در نظام سلامت ایران است که سال‌هاست وجود داشته و ریشه کن نشده است. با تشکیل این کارگروه هم نمی‌توان انتظار داشت که این معضل یک‌شبه حل شود، چرا که زیرمیزی مشکل پیچیده و چندوجهی است که باید با درنظر گرفتن تمام ابعاد آن، به حذف کامل آن امیدوار بود اما درهرحال تشکیل این کارگروه، نتایجی به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر، مقرر شده وزارت بهداشت و نظام پزشکی در زمینه زیرمیزی نقش دادستان را هم بازی کنند بدین‌ترتیب که اگر شکایتی هم از طرف مردم واصل نشد، نظارت کرده و شکایت کنند. مره صدق گفت: متأسفانه به‌دلیل آنکه برخی از پزشکان در مناطق محروم و شهرهای کوچک از مردم طلب وجه‌های غیرمتعارف می‌کنند در تلاش هستیم رقم خاصی که در بودجه برای تأمین هزینه‌های پزشکان در مناطق محروم درنظر گرفته شده است نسبت به سال قبل کاهش نیابد.به گزارش خبرنگار همشهری، گلایه‌های مردم نمایانگر آن است که مردم مطالبات جدی در زمینه اخذ زیرمیزی دارند و امیدوارهستند که هرچه زودتر اقدامات محسوس در زمینه حذف زیرمیزی را شاهد باشند.

کد خبر 243990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز