همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر بهبود سلامت و تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق برنامه پنجم توسعه تبلیغات محصولات تهدید کننده سلامت ممنوع است، گفت: حدود ۵۹ درصد از زنان و ۳۶ درصد از مردان بزرگسال ۴۵ تا ۶۵ ساله کشور مبتلا به فشار خون هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، زهرا عبداللهی روز یکشنبه در نشست خبری هفته بسیج آموزش همگانی با عنوان "کاهش مصرف نمک و روغن"، که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین عوامل شکل دهنده الگوی غذایی جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی افراد آن جامعه است بنابراین برنامه ریزی در جهت فرهنگ سازی و آموزش همگانی تغذیه به منظور ارتقای سلامت و کاهش بیماریهای غیرواگیر بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه یکی از محورهای عمده برنامه امنیت غذا و تغذیه است، اجرای برنامه بسیج‌گونه آموزش همگانی تغذیه صحیح با مشارکت کلیه واحدهای مرتبط با درون بخشی و بین بخشی از جمله وزارت آموزش و پرورش، معاونت سلامت شهرداری تهران، شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما، به مدت یک هفته از تاریخ 14 تا 20 دی ماه در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرا می‌شود.

عبداللهی با اشاره به افزایش چاقی و اضافه وزن در کشور گفت: حدود 39 درصد مردان و 49 درصد از زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند و در برخی از گروه‌های سنی مثلا زنان 45 تا 65 ساله این رقم بالای 70 درصد است و مردان همین گروه سنی نیز حدود 57 درصد چاقی و اضافه وزن وجود دارد.

وی در ادامه افزود: حدود 59 درصد از زنان و 36 درصد از مردان بزرگسال 45 تا 65 ساله کشور مبتلا به فشار خون هستند که می‌تواند باعث خونریزی رگ‌های خونی و سکته مغزی شود. همچنین در کلیه‌ها می‌تواند با آسیب به عروق کلیوی موجب نقص کار کلیه‌ها شود. چاقی به عنوان یکی از عوامل مهم زمینه‌ساز برای ابتلا به فشار خون بالا می‌تواند در این نارسایی‌ها نقش زیادی داشته باشد.

مصرف نمک عامل اصلی فشار خون

عبداللهی در رابطه با مصرف زیاد نمک که یکی از دلایل مهم ابتلا به فشار خون بالاست، اظهارداشت: بنا بر توصیه‌های علمی بین‌المللی مصرف نمک باید کمتر از پنج گرم در روز و در افراد بالای 50 سال کمتر از سه گرم در روز باشد. در حالی که در کشور ما متوسط مصرف نمک 10 تا 12 گرم در روز است. بر اساس نتایج بررسی ملی آگاهی‌های تغذیه‌ای خانوارهای کشور حدود 80 درصد خانواده‌ها به شکل دائمی یا گاه گاهی از نمکدان سر سفره استفاده می‌کنند.

مدیر کل دفتر سلامت تغذیه وزارت بهداشت، مصرف بی‌رویه فست فودهایی که حاوی نمک زیاد هستند را باعث تغییر الگوی تغذیه‌ای دانست و گفت: غذاهای آماده و غیرخانگی، غذاهای کنسروی، چیپس و پفک و انواع تنقلات شور و استفاده از نمکدان سر سفره غذا به عنوان یک رفتار تغذیه‌ای غلط از دلایل مصرف بالای نمک در کشور است. صنایع غذایی نقش مهمی در تولید و عرضه محصولاتی که حاوی نمک و روغن کمتری باشد می‌تواند در کاهش مصرف نمک تاثیرگذار باشد.

میزان کلسترول در زنان و مردان

عبداللهی با بیان اینکه کلسترول بالا در 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 ساله در کشور وجود دارد، افزود: کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. افراد چاق معمولا به دلیل سبک زندگی غلط از غذاهای پرچرب، سرخ کرده و فست فودها به مقدار زیادی استفاده می‌کنند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در آنها افزایش دهد.

وی افزود: رفتارهای غذایی غلط مانند سرخ کردن زیاد غذاها، مصرف غذاهای چرب، مصرف شیر و ماست پرچرب، شیرینی‌های خامه‌ای و به طور کلی مصرف زیاد روغن و چربی از مقادیر توصیه شده در سبد مطلوب غذایی بیشتر است که باعث بالا رفتن چربی خون، اضافه وزن و بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها می‌شود.

عبداللهی در رابطه با اهداف بسیج آموزش همگانی گفت: افزایش آگاهیهای تغذیه‌ای سیاست گذاران و مسئولان مرتبط با سلامت تغذیه‌ای جامعه و افزایش آگاهی‌های تغذیه‌ای و عملکرد افراد جامعه در مورد اصول تغذیه صحیح از اهداف برنامه‌های هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه است. در این هفته برنامه‌های تدوین شده به نقش خانواده، سیاستگذاران، رسانه، مدارس، صنایع غذایی بر کاهش مصرف نمک و روغن تاکید شده است.

کد خبر 244081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز