گروه شهری: در فاصله کمتر از یک ماه از بهره‌برداری بزرگراه طبقاتی صدر، تأثیر ترافیکی این پروژه در محدوده اطراف آن به وضوح مشخص است.

این آثار پس از آن رصد شد که مسئولان شهری افتتاح طبقه فوقانی این بزرگراه را موجب افزایش ترددها در شمال شهر و کاهش بار ترافیکی شرقی -غربی در محله‌های شمالی دانستند.

براساس گزارشی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ارائه شده، این پل 11کیلومتری تاکنون 20درصد از ترافیک بزرگراه‌های شمال و شرق پایتخت را کاهش داده است. به استناد این گزارش با گذشت 3هفته از زمان گشایش پروژه صدر، گرچه هنوز زمان مناسب برای ارزیابی کاملی از آثار ترافیکی این پروژه فرا نرسیده اما ارزیابی‌های اولیه پلیس نشان می‌دهد در این زمان کوتاه نیز معابر مجاور با کاهش ترافیک روبه‌رو بوده است.

پلیس همچنین پیش‌بینی کرده است که با خاتمه یافتن سفرهایی که صرفا به قصد بازدید از این پروژه بزرگ عمرانی صورت می‌گیرد، در هفته‌های پیش‌رو شاهد کاهش بیشتر ترافیک در این منطقه باشیم.به‌دلیل ویژگی‌های ممتازی که نخستین بزرگراه طبقاتی کشور دارد، هنوز بسیاری از شهروندان صرفا به قصد بازدید از این مسیر عبور می‌کنند.

این مسئله‌ای است که بزرگراه جدید صدر را در ساعات نخست افتتاح با انبوهی از بازدیدکنندگان مواجه کرده بود. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درخصوص وضعیت ترافیکی حوالی بزرگراه طبقاتی صدر اذعان داشته که در 3هفته اخیر با کاهش ترافیک معابر بزرگراهی این محدوده، آثار بهره‌برداری علاوه بر بزرگراه صدر در بزرگراه‌های شهید چمران، شهید همت و شهید مدرس نیز مشهود است.

انتخاب مسیر صحیح از سوی شهروندان نیز می‌تواند موجب کاهش بار ترافیکی صدر شود، اما هنوز برخی از شهروندان از مسیرهای گوناگونی که برای دسترسی به مقاصد خود وجود دارد، مطلع نیستند. شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه تلاش کرده‌اند از طریق رسانه‌های مختلف محیطی و غیرمحیطی، اطلاع‌رسانی کافی در محدوده پل انجام دهند. البته از تابلوهای پیام متغیری که در سطح بزرگراه‌های محدوده اطراف بزرگراه طبقاتی صدر وجود دارد نیز برای اطلاع‌رسانی به شهروندان استفاده می‌شود.

رفع گره‌های شرقی- غربی


بزرگراه صدر به‌عنوان یکی از مسیرهای شرقی - غربی در شمال تهران در سال‌های اخیر همواره دچار گره‌های ترافیکی مختلف و متعدد بود. این بزرگراه به واسطه داشتن فرعی‌های بی‌شمار و نداشتن جایگزین در سطح خیابان‌های شریانی، نقطه هدف هزاران هزار تردد روزانه بود.

بافت شهری اطراف این بزرگراه نیز به واسطه مجاورت به این مسیر، همواره برای تردد از آن استفاده می‌کردند و سرعت تردد را با ایستادن کنار بزرگراه و سوار و پیاده شدن پایین و پایین‌تر می‌آورد. از سال89 اما طرحی‌نو برای ساخت بزرگراهی تک پایه برفراز بزرگراه قبلی ریخته شد و کلنگ نخستین بزرگراه تک‌پایه کشور به طول 11کیلومتر به زمین زده شد. این بزرگراه پس از بهره‌برداری موجب اثرات مثبتی در حرکت بزرگراهی و کاهش ترافیک شبکه معابر درجه‌یک‌و‌2پایتخت شده است.

نگاه کارشناسان ترافیکی

کارشناسان ترافیک پایتخت پیش از این، اثر بزرگراه طبقاتی بر بهبود تردد در بزرگراه‌های اطراف یا بزرگراه‌های موازی با بزرگراه صدر را طبیعی و قطعی دانسته بودند. به گفته کارشناسان ترافیکی، پیش‌بینی می‌شود به مرور زمان، ترافیک بزرگراه‌های شهید همت، شهید زین‌الدین و رسالت بیش از همه تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

کد خبر 243506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز