مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: بزرگراه طبقاتی صدر این روزها انتخاب اول شهروندان برای تردد شرقی - غربی پایتخت است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر این پروژه را از منظر فنی و مهندسی بی‌نظیر و بی‌نقص می‌داند و کارشناسان نیز اهمیت ترافیکی این پروژه را غیرقابل انکار.عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طبقاتی‌شدن بزرگراه صدر از منظر فن مهندسی اجرای سازه‌ای بی‌نظیر و بدون نقص است، می‌گوید که طبقاتی‌شدن بزرگراه شهید صدر موجبات توسعه حمل‌ونقلی عمومی را هم فراهم آورده است.

محمدسالاری طبقاتی‌شدن بزرگراه شهیدصدر را از 2منظر قابل بررسی می‌داند؛ نخست بخش مهندسی که اجرای آن توسط متخصصان داخلی صورت گرفته و دوم تأثیرات آن بر حمل‌ونقل عمومی. او می‌گوید که از منظر نخست اجرای این سازه به این شکل و با استفاده از توان مهندسان و متخصصان داخلی یک اقدام بی‌نظیر و بدون نقص بوده است، همچنان که این پروژه از نظر مدت زمان اجرا کارنامه قابل‌قبولی داشته است.

اما آنچه قابل بحث و بررسی است، هزینه‌کرد و تأثیر دوطبقه شدن بزرگراه صدر بر حمل‌ونقل عمومی و وضعیت ترافیک است؛گرچه انتقادهایی از این منظر به این پروژه وارد شده بود اما با توجه به احداث خط اتوبوس تندرو در طبقه زیرین این بزرگراه باید گفت احداث چنین سازه‌ای در راستای تحقق اهداف طرح جامع حمل‌ونقل بوده است.

سالاری معتقد است که توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اهداف مهم مدیریت شهری است. پس امکان ایجاد چنین امری یعنی تحقق اهداف مدیریت شهری ممکن است. بنابراین می‌توان گفت دوطبقه شدن بزرگراه صدر در مغایرت با اهداف مدیریت شهری نبوده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر به اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی اشاره می‌کند و می‌افزاید: مهم‌ترین نیاز ابرشهری مانند تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی است و باید در جهت تحقق این مهم تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم.

کاری بزرگ و غرورآفرین

فریدون دژدار کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک، ساخت بزرگراه صدر را یک کار بزرگ عمرانی می‌داند و می‌گوید که این بزرگراه پروژه‌ای آبرومند برای تهران بوده است.او می‌گوید که این پروژه کاری بزرگ و غرورآفرین در عرصه ساخت‌وساز بوده و اینکه در عرض کمتر از 26‌ماه ساخته شده نشان از اعتبار دانش مهندسان ایرانی دارد. این کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک معتقد است که ایجاد روگذرها و زیرگذرها و تونل‌ها عمدتا تصدیق حمل‌ونقل شخصی است و البته در شهری مثل تهران نمی‌توان حمل‌ونقل شخصی را انکار کرد. اما با توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد خطوط اتوبوس تندرو می‌توان به اهمیت ترافیکی بزرگراه طبقاتی صدر افزود.

اهمیت توجه به مترو در تهران به‌معنای توسعه حمل‌ونقل عمومی است که شهرداری تهران در این حوزه نیز در حال فعالیت است و پس از تکمیل شبکه بزرگراهی می‌تواند در اولویت شهرداری قرار گیرد. دژدار در ادامه به اهیمت ساخت بزرگراه صدر اشاره می‌کند و می‌افزاید که این بزرگراه بیش از هر چیز یک پروژه حیثیتی برای شهر تهران و مدیریت شهری بود که با طول 11کیلومتر ساخته شد. واقعیت این است که من به‌عنوان یک شهروند از ساخت این بزرگراه بسیار خوشحال شدم. به گفته این کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک، ارزش ترافیکی این بزرگراه دست‌کم طی چند‌ماه آینده مشخص می‌شود.

وی در مورد اهمیت ترافیکی این بزرگراه می‌گوید: در حال حاضر مطالعات ترافیکی در این بزرگراه صورت نگرفته است اما می‌توان گفت که به‌طور نسبی و با تکیه بر مطالعات انجام شده در هر جهت این بزرگراه‌ها به‌طور متوسط در هر ساعت 4 تا 6 هزار خودرو در حال تردد است که این میزان بیانگر کارکرد مؤثر این بزرگراه است.

کد خبر 241752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز