گروه شهری: بزرگراه طبقاتی صدر به عنوان بزرگ‌ترین پروژه شهری کشور، پس از ۲۶ ماه عملیات عمرانی فشرده و پیچیده در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت. اهمیت ساخت این پروژه و دقت در اجرای آن تا حدی قابل توجه است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح این پروژه، آن را سندی درخشان برای مدیریت جهادی دانست.

البته در روند ساخت و تکمیل پروژه صدر نباید صبوری شهروندان همسایه این پروژه را از یاد برد، که نتیجه شیرین آن بهره‌برداری از بزرگراه طبقاتی صدر و تسهیل ارتباط شرق، غرب، شمال و جنوب تهران به همدیگر بود.به گزارش همشهری، افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر روی کارکرد ترافیکی 10بزرگراه و معبر شریانی نظیر همت، حکیم، مدرس، صیاد، بابایی، ارتش، رسالت، زین‌الدین، یادگار امام ، چمران و همچنین معابری نظیر پاسداران، کاوه، دولت و شریعتی تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. بنابراین گزارش  درمراسم افتتاح پروژه صدر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران، احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به همراه تنی چند از نمایندگان مجلس، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مدیران و معاونین شهرداری و فرماندهان لشکری حضور داشتند.

 از سوی قالیباف اعلام شد مطالعات اتصال بزرگراه‌های صیاد، امام علی و ارتش در دستور کار است؛ ضمن اینکه قرار است در بزرگراه بعثت و ترمینال جنوب نیز به‌دلیل تقاطعات، طرح مشابه بزرگراه طبقاتی صدر به اجرا درآید. وی درعین حال بابت آلودگی هوای تهران و صدماتی که از این ناحیه به مردم وارد می‌شود ابراز تأسف کرد و گفت: هرچند باید کام مردم بابت افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر به‌دلیل ارزش‌های فنی و ترافیکی مهمش شیرین باشد اما آلودگی هوا نمی‌گذارد تا کام ما شیرین بماند. این امر از نظر قالیباف ریشه در ساختار غلط مدیریتی و تصمیم‌گیری در حوزه آلودگی هوا دارد.

درعین حال شهرداری نیز به‌دلیل اینکه مسئول مستقیم هوای تهران نیست به تنهایی کاری از دستش برنمی‌آید. قالیباف اظهار امیدواری کرد که در دور سوم مدیریت‌اش بر شهر تهران رابطه و تعامل خوبی میان مجموعه دولت، شهرداری و مردم به‌وجود‌آید و طلب شهرداری تهران بابت مترو پرداخت شود. وی همچنین در مورد زمان بهره‌برداری از پل صدر به خبرنگاران گفت: درست زمانی که کار پروژه صدر- نیایش شروع شد مسئله تحریم‌ها هم پیش آمد و باعث شد تا از زمانبندی 6‌ماه عقب بمانیم و تأخیر داشته باشیم.

تقدیر رئیس مجلس از شهردار

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که چندی قبل در مراسم بهره‌برداری از بزرگراه امام علی شرکت کرده بود دیروز در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر طی سخنانی از شهردار تهران به‌عنوان فردی کاردان، پر‌انرژی و با روحیه جهادی نام برد و گفت که انصافا درسایه تدابیر او کارهای ماندگاری در سطح شهر به انجام رسیده است. به گفته لاریجانی پل صدر سندی درخشان برای بخش مهندسی کشور و مجموعه‌ای نفیس و بسیار ارزشمند از نظر ترافیکی است.

وی درعین حال سرعت اجرای پل صدر را ستود و گفت: در کشور ما کلنگ پروژه‌های عمرانی زیادی به زمین زده می‌شود اما در اجرا دچار آفت خمودگی شده و زمان بهره‌برداری آن تا 17سال هم به درازا می‌کشد، اما مدیریت آقای قالیباف نشان داد در داخل کشور این ظرفیت وجود دارد که پروژه‌ها در اسرع وقت و باکیفیت بالا به اتمام برسد. استفاده از زمان از نظر لاریجانی بسیار ارزشمند است به همین دلیل در پروژه صدر با وجود مخمصه ترافیکی درون شهری از قدرت تدبیر مدیریت و ساماندهی استفاده شد و کار با سرعت به اتمام رسید.

وی با اشاره به گزارشی درخصوص نرخ بهره‌وری در کشور گفت: متوسط کار مفید ما در سال 800 ساعت است، این وضعیت ما را در خاورمیانه در میان 3 کشور آخر قرار داده است.

ثبت رکوردی جدید در تاریخ مهندسی کشور

سید مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران روز گذشته در سخنرانی خود درباره مشخصات فنی پل صدر به ارائه اطلاعاتی پرداخت که هر کدام از آنها می‌تواند رکوردی در تاریخ مهندسی کشور به شمار برود. نکاتی که حسینی به آنها اشاره کرد به مواردی چون جابه‌جایی خطوط 2300کیلو ولت برق به زیرزمین، ساخت تونل تاسیسات شهری برای عبور فیبرهای نوری مخابرات بدون نیاز به حفاری در سطح شهر، احداث پل طبقاتی صدر به‌صورت تک پایه و عدم‌انسداد ترافیکی هنگام ساخت پل مربوط می‌شود.

همچنین بهره‌گیری از جرثقیل‌های غول پیکر گنتری کرین برای احداث پل، جایگزینی روش‌های صنعتی به جای روش‌های سنتی در مهندسی ساخت پل، فراهم شدن ظرفیت ساخت 60کیلومتر پل با 3 خط در کشور، فراهم شدن امکان ساخت 1200متر عرشه ظرف یک شبانه روز و اتمام پروژه ظرف 26‌ماه تنها با یک روز تعطیلی از دیگر اقدامات مهمی است که در انجام این پروژه بزرگ روی داده است. اما انجام تست دوام در پروژه، قابل بررسی بودن صدرصد کابل‌های به‌کار گرفته شده در پروژه، ساخت و نصب دیوارهای جاذب صوتی در کشور با کیفیتی استاندارد ازجمله ویژگی‌های دیگر پل طبقاتی صدر است .

کسب عوارض امکان پذیر نیست

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای شهروندان همزمان با افتتاح پل صدر به‌وجود آمده این است که آیا برای تردد از روی پل نیازی به پرداخت عوارض هست یا خیر؟ در این‌باره رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در جمع خبرنگاران گفت: به هیچ وجه برای ورود به روی پل عوارضی از مردم دریافت نخواهدشد.

این کار از نظر سردار رحیمی امکان‌پذیر نیست چرا که حوادث ترافیکی به‌وجود می‌آورد. وی در عین حال اظهار داشت: درصورتی که سامانه‌ای راه‌اندازی شود که از روی پلاک خودرو بتوانیم عوارض را اخذ کنیم این کار انجام می‌شود. رحیمی با بیان اینکه با افتتاح بزرگراه طبقاتی شهیدصدر بخش زیادی از ترافیک بزرگراهی شمال، شمال شرق و غرب کاهش می‌یابد، گفت: بیش از 30درصد از ترافیک در بزرگراه صدر، بابایی، همت، چمران، مدرس و خیابان ولیعصر با افتتاح پل طبقاتی صدر کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه 40درصد ترافیک صدر از روی پل و 60درصد مربوط به پایین پل است، گفت: حداکثر سرعت روی پل 60کیلومتر و پایین پل 80کیلومتر است. بنابراین گزارش، تردد تریلر، کامیون، کامیونت، مینی‌بوس و موتورسیکلت روی پل ممنوع است.

کد خبر 240693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز