همشهری آنلاین – محمد رسولی : یوتیوب قصد دارد به زودی نرم‌افزار جدیدی را برای کنترل آپلود فایل‌های غیرمجاز و بدون حق مولف‌آزمایش کند

تا در صورت امکان از فشار و شکایت‌های شرکت‌های مدعی بکاهد و همچنین از حقوق مولفین و ناشران دفاع کند.
یکی از بزرگترین مشکلات سایت‌هایی نظیر یوتیوب، ارسال فایل‌های غیر مجاز و بدون اجازه سازنده می‌باشد که توسط کاربران به صورت غیر مجاز فیلمبرداری شده یا مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی با آگاهی و به قصد ضربه‌زدن و برخی نیز از روی نا‌آگاهی کاربران لود می‌شود. این معضل باعث شده تعدادی از مولفین، ناشران، سازندگان و صاحبان حق‌امتیاز نسبت به انتشار بدون مجوز محصولات خود اعتراض کرده و یا شکایت کنند.

گوگل، صاحب اصلی یوتیوب، برای رفع این مشک نرم‌افزار تشخیص حق‌مولف را برای فایل‌های صوتی را از شرکت نرم‌افزاری Audible Magic‌ Corp‌ خریداری کرد که تا حد بسیاری، مشکل مربوط به فایل‌های صوتی را مرتفع کرد. اما مشکل اصلی مربوط به فایل‌های ویدیویی است جایی که می‌بایست کلیه فریم‌ها به صورت جداگانه در یک پایگاه داده‌ها ذخیره شود یا به عبارت بهتر تمام فریم‌ها به شکل عکس‌های جداگانه ذخیره شود و قوانین و فرمول‌های تشخیص حق‌مولف نیز به شکلی به زبان کامپیوتر ترجمه گردد تا بتواند به سادگی و با مقایسه عکس‌ها، به مجاز یا غیر مجاز بودن ویدیوها پی ببرد. این امری است که باعث پیچیده شدن شناسایی فایل‌های بدون مجوز شده و  تاکنون نیز نرم‌افزار کاملی در این زمینه ارائه  نشده است.
یوتیوب و گوگل در واقع از ماه مارس به شکلی واقعی‌تر به دنبال حل این مشکل بوده‌اند یعنی دقیقا از زمانی که شرکت Viacom Inc شکایتی را مبنی بر عدم جلوگیری و آماده‌سازی تمهیدات لازم توسط یوتیوب برای آپلود فایل‌های دارای حق مولف به دادگاه فدرال آمریکا تسلیم و درخواست یک میلیارد دلار خسارت کرد که می‌تواند جریمه سنگینی برای این شرکت محسوب شود.
لازم به ذکر است که  نرم‌افزار جدید توسط مهندسین شرکت گوگل تهیه شده و به گفته سخنگوی گوگل دارای قابلیت‌های بسیاری بوده و احتمال خطای آن بسیار پایین است و این قابلیت را نیز دارد که در صورت تشخیص غیر مجاز بودن فایل ویدیویی به صورت خودکار آن را حذف ‌کند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 24349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز