گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: هنوز چند روزی از مصوبه ستاد تنظیم بازار برای پرداخت یارانه شیر خام و تثبیت قیمت‌ها نگذشته که گرانفروشی و کم فروشی این اقلام موجب گلایه مصرف‌کنندگان و هشدار سازمان حمایت شده است.

به گزارش خبرنگار ما، مصوبه تیر‌ماه امسال ستادتنظیم بازار مبنی بر افزایش15.6درصدی قیمت شیر خام و اعمال تدریجی رشد15درصدی نرخ 81قلم محصول لبنی بهانه‌ای را به‌دست کارخانه‌های لبنی داده و هنوز هم گرانفروشی و کم‌فروشی حرف نخست در بازار این اقلام است.

شرکت‌های لبنی در حالی از مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر پرداخت یارانه شیر و تثبیت قیمت‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که قیمت برخی اقلام پرمصرف لبنی مانند شیر، پنیر و ماست و سایر اقلام لوکس هر روز در حال تغییر بوده و مسئولان سازمان حمایت نیز نسبت به افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و کم‌فروشی لبنیات هشدار می‌دهند.

افزایش قیمت و تشدید گرانفروشی لبنیات در حالی است که براساس نشست 18آذر‌ماه ستاد تنظیم بازار مقرر شده تا بیش از 600میلیارد تومان به‌عنوان مابه‌التفاوت هزینه‌های تولید شیر خام و افزایش نرخ خرید این فرآورده از 110به 1350تومان به کارخانه‌های لبنی اختصاص یافته و تولید‌کنندگان لبنیات قیمت‌های خود را با توجه به یارانه‌ای که دریافت می‌کنند، ثابت نگه دارند؛ مصوبه‌ای که تولید‌کنندگان لبنیات از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

سردرگم شده‌ایم

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی از مصوبه ستاد تنظیم بازار برای پرداخت یارانه مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده شیر خام برای تثبیت قیمت لبنیات اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. رضا باکری با پذیرش تغییر پی‌درپی قیمت اقلام لبنی این موضوع را ناشی از مصوبه تیر‌ماه ستاد تنظیم بازار برای اعمال افزایش تدریجی 15درصدی قیمت‌ها تا پایان سال قلمداد کرده و به خبرنگار ما گفت: هنوز هیچ بخشنامه یا تفاهمنامه‌ای توسط وزارت صنعت برای پرداخت یارانه شیر خام و تثبیت قیمت‌ها ابلاغ نشده و اخبار مطرح شده مبنی بر دستور رئیس‌جمهور و مصوبه ستاد تنظیم بازار در حد حرف باقی مانده است.

وی با بیان اینکه اکنون کارخانه‌های لبنی شیر خام را به نرخ‌های متفاوت هزارتا هزارو 250تومان خریداری می‌کنند در مورد رواج کم فروشی و تغییر روزانه قیمت لبنیات معتقد است، مصوبه قبلی ستاد تنظیم بازار برای اعمال تدریجی افزایش 15درصدی قیمت‌ها تا پایان امسال زمینه این تخلفات را فراهم کرده و حتی اتحادیه نیز سردرگم شده و نمی‌داند که کدام افزایش قیمت قانونی یا غیرقانونی است.

افزایش غیرقانونی قیمت‌ها

درهمین حال معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که پیش از این بارها نسبت به گرانفروشی و کم فروشی اقلام لبنی هشدار داده بود روز گذشته اعلام کرد، با توجه به اینکه براساس تصمیمات کارگروه ستاد تنظیم بازار قیمت لبنیات تا پایان امسال افزایش نخواهد یافت، هرگونه افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است.

به‌رغم اظهار بی‌اطلاعی کارخانه‌های لبنی از نشست تثبیت قیمت‌ها، مجتبی فراهانی ضمن هشدار به کارخانه‌هایی که قیمت لبنیات را بیش از سقف مجاز افزایش داده‌اند تصریح کرد، این سازمان با انجمن صنایع لبنی جلسه‌ای برگزار کرده و طی آن مقرر شد با توجه به اینکه هرگونه افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است با متخلفان برخورد شود.

به گفته وی علاوه بر افزایش قیمت باید روی کیفیت و کم نبودن وزن صنایع لبنی توزیع شده در بازار نیز نظارت ویژه‌ای انجام شود و با هر واحدی که در این زمینه‌ها تخلف یا کم‌فروشی کرده‌ است، طبق قانون برخورد می‌شود چرا که تا پایان امسال افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در دستور کار ستاد تنظیم بازار نیست.

کد خبر 243330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز