گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: اعتبارات مناسب پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۳، روند مناسب ذخیره‌سازی‌ کالا و تسهیل روابط تجاری زمینه تثبیت قیمت نان و کالاهای اساسی را در سال آینده فراهم کرده است.

معاون وزیر صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار ما از گران‌نشدن قیمت کالاهای اساسی و نان با تأمین و تصویب نهایی یارانه ۲هزارو200میلیارد تومانی کالاهای اساسی، تنظیم بازار و مجموع یارانه 8هزار و800میلیارد تومانی نان در لایحه بودجه 93خبر داد.
عباس قبادی با اشاره به روند مطلوب خرید و ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، شکر، مواد پروتئینی و اقلام دیگر گفت:

با تسهیل مقررات تجاری، آرامش نسبی بازار و افزایش تعامل دولت و بانک مرکزی برای تأمین اعتبارات مورد نیاز خرید و ذخیره‌سازی‌ این کالاها اکنون ذخایر مطمئن کالاهای اساسی را شاهدیم که در برخی اقلام حتی قادر به تأمین نیاز کشور تا 3‌ماه نخست سال آینده هستیم. وی میزان اعتبارات پیشنهادی برای خرید، ذخیره‌سازی‌ و تنظیم بازار کالاهای اساسی در قانون بودجه سال آینده را مطلوب تلقی کرد و از تأثیر این امر بر ثبات بازار و عدم‌افزایش قیمت این اقلام در سال 93خبر داد.

به گفته قبادی، با تصویب نهایی یارانه 2هزار و 200میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای تنظیم بازار و ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی گام نخست برای گران‌نشدن قیمت این اقلام در سال آینده برداشته شده است. علاوه بر این درصورتی که عوامل پیش‌بینی‌نشده خارجی متاثر از تغییر و تحولات سیاسی زمینه محدودیت تأمین این کالاها را فراهم نسازد به‌طور قطع با اعتبارات مذکور هیچ افزایش قیمتی در این کالاها طی سال آینده شاهد نخواهیم بود.

قبادی که پیش از این از اظهارنظر شفاف در مورد تثبیت یا افزایش نرخ نان در سال آینده به‌دلیل افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و سایر نهاده‌های تولید خودداری می‌کرد، از تأثیر نهایی‌شدن یارانه 8هزار و800میلیارد تومانی دولت برای نان در لایحه بودجه سال آینده و تثبیت قیمت‌ها سخن گفت. وی افزود: درصورت تصویب این رقم از سوی نمایندگان مجلس، نرخ نان در سال 93ثابت خواهد ماند و رویکرد دولت به تنظیم بازار گندم، آرد و نان نیز از فروش گندم به کارخانه‌های آرد به فروش آرد به نانوایی‌ها تغییر خواهد کرد.

به اعتقاد معاون وزیر صنعت، علاوه بر اعتبار 3هزار و 800میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی نان به مردم که در بودجه سال گذشته نیز وجود داشته، در لایحه بودجه سال 93ردیف جدیدی برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت گندم و آرد درنظر گرفته‌شده که مبلغ آن حدود 5هزار میلیارد تومان است.

با تصویب ارقام پیش‌بینی شده در این دو ردیف، حتی افزایش نرخ خرید تضمینی گندم نیز موجب افزایش قیمت نان در سال آینده نخواهد شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گرچه افزایش نیافتن نرخ نان را خبر خوبی برای مردم و فعالان این عرصه قلمداد می‌کند، تثبیت قیمت‌ها را موجب ایجاد نگرانی برای سیاستگذاران این عرصه می‌داند؛ چرا که پایین‌ماندن و تثبیت قیمت آرد و نان زمینه تشدید برخی تخلفات و سودجویی‌ها مانند فروش آرد در خارج از شبکه توزیع دولتی، افزایش قاچاق آرد به سایر کشورها و رشد ضایعات به‌دلیل قیمت پایین نان را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 242609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز