جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: افت کمی و کیفی کالاهای بسته‌بندی ازجمله گلایه‌های مصرف‌کنندگان است اما با گذشت چند‌ماه از آغاز به‌کار دولت یازدهم وزیر صنعت معتقد است، پدیده کم‌فروشی جنبه عمومی نداشته است.

با مجتبی فراهانی، معاون بازرسی، نظارت و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به تأکید مسئولان بر مقابله با کم‌فروشی هنوز هم مردم از افت کمی و کیفی برخی اقلام خوراکی گلایه دارند، سازمان حمایت چه اقدامی انجام است؟

مقابله با این پدیده صرفا با اتکا به برخوردهای نظارتی سازمان حمایت مقدور نیست و گرچه سازمان حمایت مقابله با کم‌فروشی از نظر وزن و حجم را بر عهده دارد نظارت بر افت کیفی اقلام خوراکی که نیازمند بررسی‌های تخصصی بیشتر است برعهده سایر دستگاه‌های متولی مانند سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و... است. با اجرای این طرح سازمان حمایت تطبیق حجم و وزن درج‌شده روی بسته‌بندی کالاها با نرخ مصوب درج شده را در دستور کار قرار داد و با بررسی بسته‌بندی اقلام خوراکی در مبادی تولید و سطح بازار در مواردی که وزن واقعی با وزن درج شده روی بسته‌بندی کالاها مطابقت نداشته، پرونده تقلب و کم‌فروشی متخلفان را تشکیل داده و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات ارسال کرده است.

  • اما با وجود این اقدامات کم‌فروشی همچنان رواج دارد،‌چرا؟

با توجه به اینکه پیشگیری از وقوع تخلف کم‌فروشی در مراکز تولید بر بازرسی در سطح بازار تقدم داشته و انجام این کار در سطح خرده‌فروشی دشوار است، استقرار بازرسان در مراکز تولید و بسته‌بندی اقلام خوراکی را مدنظر قرار داده‌ایم اما به‌رغم همه این اقدامات نمی‌توان انتظار داشت که هیچ عرضه‌کننده یا تولیدکننده‌ای مرتکب این تخلف نشود.

  • با این روند بازرسی‌های انجام شده چه سودی برای مصرف‌کنندگان داشته است؟

طی چند‌ماه گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی و بسته‌بندی متخلف تعطیل شده است. همچنین از فعالیت برخی واحدهای فاقد مجوز جلوگیری شده است. گرچه هنوز پدیده کم‌فروشی ریشه‌کن نشده است پس از اجرای طرح تشدید نظارت بر کمیت و کیفیت کالاهای بسته‌بندی، اکنون میزان شکایات ثبت‌شده مردمی از پدیده کم‌فروشی درسامانه 124 از 34 تا 40درصد کاهش یافته که بیانگر موفقیت اجرای این طرح است. با این اقدامات تا‌کنون برای حدود 5هزارو800 واحد عمده‌فروشی کالاهای بسته‌‌بندی در سطح کشور پرونده تشکیل و به سازمان تعزیرات ارسال شده است که نمی‌توان منکر تأثیر این اقدامات بر کاهش تخلفات شد.

کد خبر 243152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز