گروه بورس: محاسبات آماری همشهری نشان می‌دهد که بازارسرمایه ایران ۹‌ماه طلایی را پشت سر گذاشته و در این دوره ارزش کل دادوستد‌های انجام شده در ۴ بورس فعال ایران، به رقم بی‌سابقه ۵۰میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش همشهری، این آمار با رقم کل تجارت خارجی ایران شامل صادرات و واردات همتراز است. به یاد داشته باشیم که تجارت با توجه به عبور جاده ابریشم از ایران سنتی چند هزار ساله است و بورس تجربه 47ساله به‌حساب می‌آید.

کارنامه 9ماهه بازار سرمایه

در آستانه بروز و ظهور این تحولات اثر‌گذار بر بازار سرمایه ایران، برآورد‌های همشهری نشان می‌دهد: در 9ماه سپری‌شده از سال 92حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در 4بورس ایران یعنی بورس‌های اوراق بهادار تهران، فرابورس، کالا و انرژی به 150هزار میلیارد تومان معادل 50میلیارد دلار(با محاسبه هر دلار 3هزار تومان) رسیده است. این عدد در مقایسه با رقم کل نقدینگی موجود در اقتصاد ایران که 550هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود،

عدد معنا‌داری است و نشان می‌دهد بخش بزرگی از نقدینگی سرگردان در شرایط رکود تورمی جذب بازار سرمایه شده و از افزایش بیش از پیش شاخص‌های تورم پیشگیری کرده است.اطلاعات آماری نشان می‌دهد: در 9‌ماه امسال 74هزار میلیارد تومان سهام در بورس، 20هزار میلیارد تومان سهام و سایر اوراق بهادار در فرا بورس، 50هزار میلیارد تومان اوراق بهادار و انواع محصولات صنعتی و کشاورزی در بورس کالا و 200میلیارد تومان در بورس نوپای انرژی دادوستد شده است.

عملکرد 4ساله

نسبت ارزش بازار سهام تهران به‌عنوان مهم‌ترین بورس ایران به تولید ناخالص داخلی که در سال 88حدود 18درصد بوده امسال به 59درصد رسیده است. همچنین نسبت ارزش معاملات به تولید ناخالص داخلی در سال 88حدود 5درصد بوده و امسال به 10درصد رسیده است. در سال 88جمع افزایش سرمایه و عرضه‌های اولیه هم 12هزار و 348میلیارد ریال بود که از ابتدای امسال به 125هزار و 116میلیارد ریال رسید. این ارقام حکایت از رشد 10برابری در 5سال دارد.

این اطلاعات همچنین بیانگر این است که ارزش معاملات بورس تهران در سال 88معادل 18هزارو416میلیارد تومان بوده درحالی‌که فقط در 9‌ماه نخست امسال 74هزار میلیارد تومان سهام در این بورس خریدو‌فروش شده است. در سال 88تعداد 351میلیون سهم به‌صورت روزانه در بورس اوراق بهادار معامله می‌شد، درحالی‌که از ابتدای امسال، متوسط حجم روزانه معاملات به 764میلیون سهم رسیده است. این افزایش در حجم و ارزش معاملات نشان از اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام دارد. ارزش جاری بازار در سال 88معادل 65هزارو 142میلیارد تومان بود که این رقم د ر حال حاضر به 430هزار میلیارد تومان رسیده است.

روی دیگر ماجرا

با دوساله شدن عمر پدیده رکود تورمی در اقتصاد ایران تازه‌ترین برآورد‌ها نشان می‌دهد که وزن بازار سرمایه در اقتصاد ایران بیشتر شده است. از سوی دیگر با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بسیاری انتظار دارند فصل جدیدی از سرمایه‌گذاری و هجوم نقدینگی به بازار سرمایه آغاز شود.

اما آمارهای شیرین همه ماجرا نیست. مرور اخبار 2 هفته اخیر گویای این واقعیت است که برای نخستین بار ترکیب عوامل اثر‌گذار بر بازار سرمایه تغییر کرده و محدودیت‌های بین‌المللی جای خود را به محدودیت‌های داخلی داده است. این روزها دخالت‌های دولت و ابلاغ مصوبات جدید در عرصه اقتصاد نگرانی‌های نوظهوری را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

نخستین موضوع، افزایش بهره مالکانه معادن از 200میلیارد تومان مندرج در قانون بودجه 91به 1800میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 93است. گفته می‌شود این امر منجر به کاهش سود شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن در بازار سهام خواهد شد و درنهایت بر سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد نیز اثرگذار خواهد بود. در عین حال خبر رسیده لایحه افزایش 5برابری قیمت گاز نیز به مجلس رفته است.

از آنجا که گاز، خوراک و ماده اولیه اصلی شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی است، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سهام شرکت‌های حاضر در گروه پتروشیمی بورس از هفته جاری با نزول مواجه شوند. اما در نقطه مقابل باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به تندروهای کنگره آمریکا اعلام کرد هر طرحی را که به افزایش تحریم‌ها علیه ایران بینجامد وتو خواهد کرد. این خبر علامت مثبتی برای بازار سرمایه ایران تلقی می‌شود. با انتشار سخنان باراک اوباما عوامل اثر‌گذار بر بازار سرمایه ایران تغییر کرده، حال باید دید برآیند دیدگاه بازار سرمایه نسبت به اهرم تصمیم‌های داخلی وسیاست خارجی چیست؟

کد خبر 243135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز