سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در نگاه اول، این کمپ آموزشی در ظاهر چندان فرقی با دیگر کمپ‌های آموزشی القاعده ندارد.

نیروهای تحت آموزش مشغول تمرین تیراندازی به هدف هستند و پرچم سیاه امارت اسلامی عراق و شام هم همه جا دیده می‌شود اما وقتی دقیق‌تر نگاه می‌کنید متوجه نکته عجیبی می‌شوید. نیروهایی که مشغول تمرین هستند خیلی ریز جثه به‌نظر می‌رسند. بلندترین آنها نصف یک مرد قد دارد و کوتاه‌ترینشان به سختی سلاح حمل می‌کند. تصویر دیگری از این افراد تحت آموزش وقتی در لباس نظامی نیستند و لباس معمولی به تن دارند، نشان می‌دهد که آنها پسربچه هستند.

اینجا کمپ موسوم به نیروهای زرقاوی است.روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی از یکی از کمپ‌های آموزشی القاعده در سوریه نوشته‌است، در اینجا پسربچه‌ها برای جنگ آموزش می‌بینند. القاعده، کودکان سوریه را از مدرسه‌ها بیرون می‌کشد و آنها را در این کمپ‌ها برای جنگ آموزش می‌دهد. بعضی از این بچه‌ها 10ساله یا حتی کوچک‌تر هستند.القاعده نام این گروه از کودکان را شیربچه‌های زرقاوی گذاشته‌است، یعنی گردان جوانان خوفناک‌ترین گروه شورشی اسلام‌گرای سوریه و یکی از تازه‌ترین جلوه‌های ریشه‌های عمیق القاعده در بخش‌هایی از کشور که در تسلط شورشیان است.

کارشناسانی که در این‌باره تحقیق کرده‌اند، می‌گویند به‌نظر می‌رسد اسلام‌گرایان تندرو با تداوم تلاش‌های قبلی خود برای گسترش نفوذ در مدارس سوریه، بر برنامه‌های خود برای آموزش دادن ایدئولوژیک کودکان افزوده‌اند، کودکانی که برخی فقط 10سال سن دارند. تأسیس کمپ شیربچه‌های زرقاوی به‌دلیل شباهت‌های آن با گروه پرندگان بهشتی عراق نگران‌کننده است. این گردان را یک‌دهه پیش، القاعده عراق ایجاد کرد و آنها را برای انجام عملیات بمب‌گذاری انتحاری آموزش می‌داد.

استیون استالینسکی مدیر اجرایی مؤسسه تحقیقات رسانه‌های خاورمیانه که موضوع بهره‌برداری از کودکان را توسط گروه‌های جنگجو در سوریه بررسی کرده است، می‌گوید: این تهدید آینده است. اینان بچه‌های القاعده هستند. سازمان‌های وابسته به سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشر چندین گروه سوری را به استخدام کودکان برای ایفای نقش‌های نظامی از مراقبت تا جنگیدن متهم کرده‌‌اند.به گفته کارشناسان، شکل‌گیری اردوگاه‌های آموزشی برای کودکان نشان‌دهنده تلاشی نظام‌مندتر برای وارد کردن قشر جوان سوریه به جنگ در مقام حامیان ایدئولوژیک و جنگجو در جنگ مذهبی با حکومت کشور است که در اختیار علویان شیعه است.

گروه جوانان امارات اسلامی عراق و شام به یاد ابو مصعب زرقاوی نام‌گذاری شده است. وی فردی اردنی بود که القاعده عراق را تأسیس کرد. این گروه به انجام بمب‌گذاری‌های انتحاری در مساجد و بازارهای شیعیان در محلات شیعه‌نشین عراق و نیز فیلمبرداری از گردن‌زدن گروگان‌های غربی شهره است.

زرقاوی که در جریان حمله هوایی آمریکا در سال 2006کشته شد، همچنان چهره‌ای الهام‌بخش برای افراطیون اسلام‌گرا در سراسر جهان و نیز پدر ایدئولوژیک امارت اسلامی عراق و شام و دیگر گروه‌های شورشی است.کارشناسان می‌گویند هدف از این برنامه‌ها، آموزش عقیدتی به بچه‌های سوری است که در کشوری بزرگ می‌شوند که سنت دیرینه سکولار بر آن حاکم بوده است. ایجاد اردوگاه‌های آموزشی برای بچه‌ها پس از اجرای برنامه‌هایی توسط القاعده عراق و شام و جبهه النصره در مدارس مناطقی در شمال و شرق سوریه است که تحت کنترل این گروه‌هاست. این سازمان‌ها ویدئوهایی را در یوتیوب گذاشته‌اند که حضور پیکارجویان مسلح را در مدارس نشان می‌دهد. آنها کتب درسی اسلامی، غذا و هدیه به دانش‌آموزان می‌دهند.

کد خبر 242898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز