گروه بین‌الملل: یک هفته پس از سیطره یک گروه اسلامگرای جدید در سوریه بر چند انبار مهمات گروه پیکارجوی ارتش آزاد، آمریکا از این گروه خواست تا سلاح‌ها را پس دهد و در عین حال اعلام کرد که رویارویی و تقابلی با گروه یادشده ندارد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: واشنگتن از گروه موسوم به جبهه اسلامی می‌خواهد تا خودروهای آمریکایی، سیستم‌های ارتباطی، لوازم پزشکی و تجهیزاتی را که هفته گذشته از انبارهای سلاح گروه ارتش آزاد برده‌اند، بازپس دهند.

در پی سیطره جبهه اسلامی بر انبارهای سلاح یادشده، آمریکا و انگلیس ارسال کمک‌های خود به ارتش آزاد را متوقف کردند. آمریکا میزان کمک‌های تعلیق شده‌اش به گروه ارتش آزاد را 260میلیون دلار اعلام کرده است. درپی‌سیطره جبهه اسلامی بر مهمات و اسلحه ارتش آزاد، سلیم ادریس فرمانده این گروه هم از طریق ترکیه به قطر گریخت.

این خبری است که منابع دولتی سوریه اعلام کرده‌اند. جبهه اسلامی تازه‌ترین گروه اسلامگرایی است که در سوریه اعلام موجودیت کرده‌است. این گروه ائتلافی از چند گروه اسلامگرای جدا شده از القاعده است. با این حال این گروه اعلام کرده که به‌دنبال اجرای اندیشه‌های سلفی است. بسیاری، این گروه را مورد حمایت عربستان می‌دانند. جبهه اسلامی در چارچوب تلاش برای پیوستن به نشست دوم ژنو، وارد مذاکراتی با آمریکایی‌ها شده اما این مذاکرات فعلا بی‌نتیجه مانده است. رسانه‌های آمریکایی اخیرا این گروه را گروهی میانه‌رو در میان شبه‌نظامیان اسلامگرای سوریه خوانده‌اند.

ارتش آزاد به‌علت تحولات میدانی، بخش اعظم توان خود را از دست داده و اکنون به ضعیف‌ترین گروه مسلح در سوریه تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که ارتش آزاد عملا مرده و گروه‌های درگیر با ارتش سوریه، همگی اسلامگرا با تفکر القاعده‌ای هستند. داعش، جبهه النصره و اکنون جبهه ‌اسلامی 3گروه اسلامگرای اصلی فعال در سوریه‌اند.

واشنگتن‌پست به نقل از مقام آمریکایی که نامش را ذکر نکرده نوشته‌است، واشنگتن حاضر است از ائتلافی گسترده از مخالفان که اسلامگرایان را هم دربرگیرد، حمایت کند. این نخستین بار است که آمریکا اینگونه در این‌باره اعلام موضع می‌کند. آمریکا برای تعامل با این گروه از مخالفان 2شرط قرار داده‌است، نخستین شرط عدم‌ارتباط آنها با القاعده است و شرط دوم حضور این گروه‌ها د ر مذاکرات ژنو.این در حالی است که القاعده همچنان به خشونت خود در سوریه ادامه می‌دهد. در تازه‌ترین اقدام، این گروه 120شهروند کرد را در حلب ربود.

داعش و گروه‌های کرد به‌شدت در مناطق کردنشین در شمال شرق سوریه درگیر هستند و اخیرا کردها توانستند افراد داعش را از بسیاری از مواضع بیرون برانند.

آوارگان بی‌پناه

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از نقش کمرنگ اتحادیه اروپا در پناه دادن به آوارگان سوریه، میزان کمک اروپا دراین‌باره را شرم‌آور توصیف کرد. سلیل شطی دبیرکل این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که اتحادیه اروپا به‌شدت در ایفای وظایف خود در قبال آوارگان شکست خورده است. شطی در این بیانیه اعلام کرد که اروپا تنها شمار بسیار اندکی از پناهجویان سوری را پذیرفته و اروپایی‌ها پیشنهاد کرده‌اند که دروازه‌های اروپا تنها به روی 12هزار از 30هزار آواره سوری مهاجر گشوده شود.

در این بین، سرمای جانفرسا و یخبندان موسوم به آلکسا که کشورهایی نظیر اردن و لبنان را فراگرفت، باعث شده تا آوارگان سوری در بدترین شرایط ممکن ‌روزهای آغازین زمستان را بگذرانند. کودکان و سالخوردگان اسکان داده شده در اردوگاه الزعتری در اردن و اردوگاه‌های ایجاد شده در لبنان در روزهای اخیر با بدترین شرایط مواجه شده‌اند و در این بین، به‌علت یخبندان هواپیماهای حامل کمک‌های سازمان ملل هم قادر به پرواز و رساندن کمک‌ها به آوارگان در این مناطق نبوده‌اند.

کد خبر 242459
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز