گروه بین‌الملل: نهمین نشست امنیت منطقه‌ای موسوم به «گفت‌وگوی منامه» درحالی به‌کار خود پایان داد که سایه سنگین بحران ۳ساله سوریه برسخنرانی‌ها و بحث‌های این نشست مشهود بود.

بعد از آنکه ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس 3 روز پیش در آغاز این اجلاس اعلام کرد که سال 2014سال پایان بحران سوریه است، در آخرین روز این اجلاس وزرای خارجه عربی درباره وخامت این بحران هشدار دادند.به نوشته روزنامه بحرینی الوسط، وزیر خارجه عراق در این نشست درباره شکل‌گیری امارت‌های تروریستی در گوشه و کنار سوریه هشدار داد.

هوشیار زیباری با اشاره به‌وجود حدود 25هزار عضو القاعده در عراق و رویکرد این گروه‌ها برای ایجاد امارت‌هایی اسلامی در 2کشور عراق و سوریه، تصریح کرد که عراق 600کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و از رهگذر حضور القاعده در مرزهای 2کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

زیباری در اظهارات خود کوشید به کشورهای حوزه خلیج‌فارس اطمینان خاطر دهد که عراق هیچگاه طرفی در نزاع جاری در سوریه نبوده و به هیچ کدام از طرف‌های درگیر در سوریه پشتیبانی تسلیحاتی ارائه نمی‌کند. در همین چارچوب، زیباری وجود نیروهای عراقی در خاک سوریه را تکذیب کرد و افزود: برخی افراد به اراده خود برای شرکت در منازعات جاری در سوریه به این کشور می‌روند که این امر نه سازماندهی‌شده و نه با اطلاع حاکمیت عراق است.

رسانه‌ها و بعضی مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و در صدر آنها عربستان، عراق را به اتخاذ سیاستی همسو با سوریه متهم می‌کنند و از این‌رو، در انفجارهای هر روزه عراق ردپایی از سرویس‌های اطلاعاتی عربستان دیده می‌شود. به‌نظر می‌رسد اظهارات زیباری بیشتر برای اطمینان خاطردادن به عربستان درباره عدم‌وجود چنین رویکردی در دکترین سیاست خارجی عراق و در نتیجه بازگشت امنیت و استقرار به عراق بیان شده است.علاوه بر هوشیار زیباری، وزیر خارجه قطر درباره بحران جاری درسوریه در اجلاس منامه صحبت کرد. وزیر خارجه قطر دولت سوریه را به قتل شهروندان خود متهم کرد و کشور متبوعش را حامی ملت سوریه دانست.

العطیه اما از این اظهارات فراتر نرفت و تنها به جنبه انسانی بحران سوریه پرداخت و خواستار رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی در این کشور در اثر آسیب دیدن زیرساخت‌های سوریه شد. نرمش وزیر خارجه قطر در اظهارنظر درباره بحران سوریه به تغییر سیاست کشورش درقبال بحران سوریه در دوره اخیر بازمی‌گردد. بورگ بریندی وزیر خارجه نروژ هم در این نشست، محور سخنان خود را سلاح‌های شیمیایی در سوریه قرار داد و از آمادگی کشورش برای حل و فصل سیاسی بحران خبر داد. بریندی اعلام کرد که کشورش به‌زودی یک کشتی را برای برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه اعزام خواهد کرد.

نهمین نشست موسوم به گفت‌وگوی منامه با حضور وزرای خارجه ونمایندگان شماری از کشورهای منطقه‌ای عرب و قدرت‌های بین‌المللی ازجمله ایالات متحده، ‌انگلیس و کانادا برگزار شد.اما بحران سوریه تنها بر این کنفرانس سایه نینداخت، بلکه دیروز محور اظهارات دبیرکل سازمان ملل هم بود. بان کی مون اعلام کرد که دعوتنامه‌های شرکت در کنفرانس دوم ژنو 20دسامبر جاری به طرف‌های دعوت شده ارسال خواهد شد. وی هدف از این نشست را تشکیل دولت انتقالی با قدرت اجرایی در سوریه دانست.

درباره مکان برگزاری این نشست هم در روزهای اخیر اظهارنظرهای متفاوتی بیان شد. برخی دیپلمات‌ها اعلام کردند که این کنفرانس به‌علت برگزاری نمایشگاه سالانه ساعت سوئیس در ژنو، ‌به شهر مونترو منتقل خواهد شد اما برخی شخصیت‌های نزدیک به اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کردند که این کنفرانس نه از سوئیس منتقل می‌شود و نه زمان آن به تعویق می‌افتد. ‌مقام‌های سوئیسی پیشنهاد کرده‌اند که این نشست در شهر مونترو برگزار شود اما ابراهیمی و شخصیت‌های سازمان ملل هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده‌اند و تنها ترجیح داده‌اند که این کنفرانس در مقر سازمان ملل برگزار شود.

کد خبر 241737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز