چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

دکتر مریم‌السادات آقایی: رویکرد جدید شهرداری تهران برای اعطای کاربری فعالیت در اراضی آزادشده داخل محدود شهر، می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در ساماندهی چشم‌انداز پایتخت به شمار آید.

تاکنون تصور این بوده که شهر عرصه سکونت است و محتمل‌ترین تعریف برای کاربری اراضی نیز می‌تواند همین مولفه باشد. نتیجه، شهری بوده پرتراکم و شلوغ که بستر اقتصادی آن نمی‌تواند تکافوی زندگی و نیازهای شهروندانش را بکند.

اما تمرکز بر موضوع فعالیت به جای سکونت و تلاش در جهت توسعه اقتصاد شهری قطعا به معکوس‌شدن روند فوق‌الذکر منجر خواهد شد. سکونتگاه‌های ایران محدوده تقویت شده و محدوده داخلی شهر دیگر متراکم‌تر نخواهد شد.

از سوی دیگر با توسعه فعالیت‌های اقتصادی شهر امکان دستیابی به چشم‌اندازی متوازن‌تر و متعادل را خواهد داشت.

در مقیاس زمانی کوتاه مدت سازمانها و نهادهایی نیز که تاکنون برای تغییر کاربری اراضی راکدخود و واگذاری آنها برای بهره‌برداری‌های عمومی مقاومت داشتند (ماجرای مجتمع‌های مسکونی غیرمجازی را که پشت دیوارهای بلند اینگونه نهادها ساخته می‌شد همگان به خاطر دارند) با امکان کسب مجوز فعالیت و بهره‌برداری اقتصادی از استنکاف در این باره دست خواهند برداشت.

البته جهت‌دهی مطلوب به این رویکرد نیازمند وجود سامانه‌ای متمرکز در شهرداری تهران برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه اقتصاد شهری است که راه‌اندازی مراکزی همچون سازمان جلب  مشارکت‌های مردمی، موسسه تعاونی اعتباری شهر و ... را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

کد خبر 24281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز