چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

مسعود زلفی*: مدیریت اطلاعات در توسعه شهری و محله‌ای نقش مهمی دارد. با بهره‌گیری از مدیریت اطلاعات و به‌ویژه فناوری اطلاعات مکانی توسعه شهری و محله‌ای به‌صورت بهینه و با هزینه کمتر و فایده بیشتر محقق می‌گردد.

امروزه جی‌آی‌تی با پاسخگویی به بسیاری از سئوالات مدیریت شهری، برای مدیران افزایش راندمان، کاهش هزینه، امنیت اطلاعات، بهینه‌سازی پروسه تصمیم‌گیری، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و از همه مهم‌تر رضایت و مشارکت بیشتر شهروندان را به ارمغان می‌آورد.

جی‌آی‌تی شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌های جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، نگهداری و نمایش داده‌های مکانی و ارتباط با سایر داده‌ها است.

جی‌آی‌تی که مدرن‌ترین نظام ارتباطات اطلاعات است با همگرا ساختن اطلاعات شهری و محله‌ای نقشی بسزا در ایجاد و مدیریت بانک‌های بسیار بزرگ اطلاعاتی شهر و محله دارد. یکی از عمده‌ترین کاربردهای جی‌آی‌تی در مدیریت شهری و توسعه محله‌ای، طراحی، بهینه‌سازی، مدیریت سیستم‌های ترافیک و شبکه حمل‌ونقل، مدیریت حوادث و سوانح شهری و طراحی توسعه شهری است.

جی‌آی‌تی با ایجاد ارتباط میان روش‌های مدرن و سنتی، برنامه‌ریزان محیطی و شهری را در تحلیل نظام موجود مدیریت شهری و محله‌ای یاری می‌کند و استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های بهینه جهت انجام توسعه را تعیین می‌کند.

جی‌آی‌تی با بهره‌گیری از ابزارهای مدرن و با مطالعه و بررسی توزیع مکانی شاخص‌های مؤثر در توسعه محله‌ای و شهری و نیز تجزیه و تحلیل‌های چندشاخصی داده‌های مکانی و غیرمکانی، نتایج درخور استراتژی‌های توسعه‌ای را تعیین می‌کند.

این مهم می‌تواند مدیران و برنامه‌ریزان محیطی و شهری را به‌طور مثال در شناسایی و تعیین چگونگی توزیع امکانات و خدمات موجود و به‌صورت کلان در تنظیم سیاست‌های شهری و محله‌ای کمک کند.

*کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری

کد خبر 24771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز