همشهری آنلاین: ماه‌نورد "خرگوش یشمی" چین نخستین تصاویر را از سطح کره ماه به زمین فرستاده است و مقامات این کشور این نخستین فرود آرام بر کره ماه را تقریبا پس از چهار دهه گامی به جلوی برای "برای همه نوع بشر" خوانده‌اند.

MOON۲

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان فضایی چین با نام "سازمان دولتی علوم، تکنولوژی و صنعت برای دفاع ملی" (SASTIND) در بیانیه‌ای در روز دوشنبه 16 دسامبر اعلام کرد: "کاوش فضای خارجی مشغله دائمی نوع بشر است."

چین برای نخستین بار یک دهه پیش فضانورد به فضا فرستاد و سومین کشوری در جهان پس از آمریکا و اتحاد شوروی سابق است که یک ماموریت شامل ماه‌نورد را تکمیل کرده است.

این فرود بر ماه نخستین گام در برنامه فضایی بلندپروزانه با مدیریت نظامی چین است که شامل طرح‌هایی برای استقرار یک ایستگاه مداری دائمی تا سال 2020 و فرستادن انسان به کره ماه است.

این طرح‌ها به عنوان نمادی از ارتقای مقام جهانی و پیشرفت تکنولوزیک چین، و نیز موفقیت حزب کمونیست در تغییر دادن اقبال ملتی زمانی محروم شمرده می‌شود.

دولت مرکزی چین این ماموریت را "نقطه عطفی در توسعه صنعت هوافضای چین تحت رهبری .... رفیق شی جین‌پینگ" خواند"

رسانه‌های دولتی چین به طور گسترده‌ای این ماموریت را پوشش داده‌‌اند، و در سرمقاله روزنامه دولتی "چاینا دیلی" با عنوان "ماموریت عظیم ماه" آمده است که اهمیت این ماموریت " فراتر از حد کسب شهرت برای کشور به عنوان یک منبع تکنولوژیک" است.

به گفته خبرگزاری رسمی شین‌هوا ماه نورد "یوتو" یا "خرگوش یشمی" در ساعت 4:35 بامداد (20:35 شنبه به وقت گرینیچ) ، چند ساعت پس از فرود کاوشگر "چانگئی- 3 بر روی ماه به کار انداخته شد، و عکسبرداری در ساعت 11.42 بعدازظهر پس از اینکه ماه‌نورد چند متری از محل فرود دور شد، آغاز شد.

moon۳

  • تصویری از ماه‌نورد "خرگوش یشمی" که 15 دسامبر  با دوربینی از عرشه کاوشگر "چانگ‌ئی-3" 'گرفته شده است

این تصاویر رنگی که به طور مستقیم از مرکز کنترل هوافضای پکن، در حضور رئیس جمهور شی و نخست‌وزیر لی که چیانگ، پخش می‌شد.

ما شیانگرویی، فرمانده ارشد برنامه کاوش ماه چین، پس از اینکه عکس‌ها نشان داد کاوشگر و ماه‌نورد به درستی کار می‌کنند، این ماموریت موفقیتی کامل توصیف کرد.

"ساخت چین" به ماه راه می‌یابد

امکان بالقوه استخراج منابع کره ماه به عنوان انگیزه اصلی در برنامه فضایی چین مطرح شده است، چرا که اعتقاد بر این است که این جرم آسمانی حاوی اورانیوم، تیتانیوم، و سایر مواد معدنی باشد.

اما به گفته کارشناسان قیمت سرسام‌آور چنین ماموریت‌هایی به معنای آن است که چنین طرح‌هایی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند.
جوان، جانسون- فریز کارشناس برنامه فضایی چین، استاد امور امنیت املی در کالج جنگ نیروی دریایی امریکا در نیوپورت ردآیلند در این باره می‌گوید: "چین به دلایل ژئواستراتژیک و کسب مشروعیت داخلی می‌خواهد به ماه برود."

"در حالیکه برنامه کاوش فضایی آمریکا را در بهترین توصیف رو به زوال است، این وضعیت فرصتی برا ی چین فراهم می‌آورد که به عنوان رهبر تکنولوژی جهانی پذیرفته شود- گرچه امریکا هنوز امکات بسیار پیشرفته‌تری در فضا دارد."

moon۴

کاوشگر چینی پیش از فرود بر روی ماه - مشکل‌ترین بخش ماموریت- سرعتش را از 1700 متر در ثانیه کاهش داد و حدود 20 ثانیه بر فراز سطح ماه پرواز کرد تا با استفاده از حسگرها و تصویربرداری سه‌بعدی یک منطقه مسطح برای فرود را پیدا کند.

سپس پیش‌رانه‌ها (موتورهای کنترل جهت) در 100 متری سطح ماه به آرامی سفینه در محل تعیین شده فرود آورند.

روند فرود در ساعت 9:00 بعدازظهر شنبه آغاز شد و حدود 12 دقیقه طول کشید.

ماه نورد حدود 3 ماه را به کاوش بر سطح ماه خواهد پرداخت. این ماه نورد می‌تواند از شیب‌های تا حداکثر 30 درجه بالا رود و با سرعت 200 متر در ساعت حرکت کند.

کد خبر 242767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز