همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی جهانی درباره وضعیت آموزش نشان می‌دهد که نوجوانان در شانگهای در سه موضوع درسی ریاضیات، درک مطلب و علوم بهترین وضعیت در جهان را دارند.

به گزارش سی ان ان دانش‌آموزان شانگهای - بزرگترین شهر چین با 20 میلیون نفر جمعیت- در این سه موضوع درسی دانش و مهارتی معادل دست کم یک سال اضافی درس خواندن نسبت به همردیفان‌شان در آمریکا،آلمان و بریتانیا نشان دادند.

این یافته‌های بخشی از گزارش "برنامه بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان 2012" (PISA 2012) - یک تحقیق عمده نظام‌های آموزشی - است که بوسیله "سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" (OECD) مستقر در پاریس انجام می‌شود.

در بخشی از این بررسی، بیش از نیم میلیون دانش‌آموز 15 و 16 ساله سال گذشته امتحانی 2 ساعته را گذراندند. این شاگردان از 65 کشور بودند که تشکیل‌دهنده 80 درصد اقتصادی جهانی هستند.

اقتصادهای آسیای شرقی در مجموع بهترین نتایج آموزشی را به دست آورند، و از 10 رده اول در هر سه موضوع درسی هفت جایگاه را به خود اختصاص دادند.

شانگهای در ریاضیات بالاترین نمره - نمره 613- را به دست آورد که تقریبا معادل سه سال مدرسه رفتن اضافی نسبت به نمره میانگین 494 در 34 کشور عضو OECD، و شش سال بالاتر از کشور پرو که نمره 368 را به دست آورد. شانگهای در رده بندی سال 2009 نیز مقام اول را به دست آورده بود.

سنگاپور مقام دوم در ریاضیات را با نمره 573 به دست آورد، و در رده‌های بعدی هنک‌کنگ، تایوان، کره جنوبی و ماکائو قرار گرفتند.

اما بر اساس این گزارش نسبت به عملکرد دانش‌آموزان در ریاضیات در اغلب کشورها نسبت به آزمون‌های PISA که بیش از یک دهه پیش انجام شده بود، بهبود نیافته است.

کارکرد تحصیلی در ریاضیات حدود 60 درصد از 64 کشور مشارکت‌کننده که در بررسی‌های پیشین هم شرکت کرده بودند، در سال 2012 تغییری نکرده بود یا بدتر شده بود، و تقریبا یک سوم دانش‌آموزان نمراتی در پایین‌ترین حد برای آن موضوع درسی دریافت کرده بودند.

به گفته آندرئاس شلایشر، معاون رئیس OECD دلیل نمرات بالای دانش‌آموزان در شانگهای تا حدی به انگیزه و اطمینان آنها برای شکوفا کردن استعدادهای بالقوه‌شان مربوط می‌شود.

او می‌گوید: "در چین و شانگهای، از هر 10 دانش‌آموز 9 تای‌شان به شما می‌گوید: همه چیز به خودم بستگی دارد. اگر من تلاشم را بکنم، معلمانم به من کمک خواهند کرد تا موفق شوم."

در ژاپن - که در رده کلی هفتم قرار گرفت- نیز به طور مشابهی بیش از 80 درصد دانش آموزان مخالف یا به شدت مخالف این بودند که باید مسائل درسی مشکل را کنار بگذارند، و 68 درصد مخالف یا به شدت مخالف این بودند که هنگامی مواجهه با مسئله‌ای به سادگی تسلیم شوند.

تلاش زیاد

گزارشPISA می‌گوید: "تمرین و سختکوشی به رشد یافتن استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان می‌انجامد، اما دانش‌آموزانی به بالاترین سطوح می‌رسند که باور داشته باشند که موفقیت‌شان در دست خودشان است و قابلیت رسیدن به بالاترین سطوح را دارند."

PISA دانش‌آموزان را در نزدیکی پایان یافتن دوره تحصیلات اجباری‌شان در موضوعاتی که "برای مشارکت کامل در جامعه مدرن اساسی هستند"، و نیز در توانایی‎شان برای برای به کاربردن آموخته‌های‌شان در موقعیت‌های جدید، امتحان می‌‎کند.

به نوشته این گزارش "این رویکرد بیانگر این واقعیت است که اقتصادهای مدرن به افراد نه به خاطر چیزهایی که می‌دانند، بلکه به خاطر کارهایی که می‌توانند با دانسته‌های‌شان انجام دهند، پاداش می‌دهد."

اقتصادهای آسیای شرقی در موضوع درک مطلب نیز گوی سبقت را از سایرین ربودند. شانگهای با نمره 570 - معادل یک سال و نیم مدرسه رفتن بیشتر نسبت به میانگین OECD- مقام اول را به دست آورد. هنگ‌کنگ به مقام دوم رسید، و سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

دانش آموزان نیمی از کشورهایی که در ارزیابی‌های پیشین از سال 2003 شرکت کرده بودند، نمرات بالاتری در درک مطلب به دست آورند.

شانگهای در علوم نیز با نمره 580 نسبت به میانگین 501 - معادل حدود دو سال مدرسه رفتن بیشتر- در صدر قرار گرفت. در رشته علوم فنلاند رتبه پنجم را به خود اختصاص داد- بهترین نتیجه در میان کشورهای خارج آسیا- و در پشت سر هنک‌کنگ، سنگاپور و ژاپن قرار گرفت.

داده‌ها درباره سایر ایالت‌های چین بوسیله PSA منتشر نشده است، زیرا مناطق کافی در امتحانات شرکت نکرده بودند تا معرف ایالت شمرده شوند. اما انظار می‌رود در ارزیابی بعدی در سال 2015 کل چین مورد بررسی قرار گیرد.

شانگهای پیشگام اصلاحات آموزشی در چین در سال‌های اخیر بوده است.

یادگیری طوطی‌وار؟

به گفته شلایشر کارکرد عالی تحصیلی دانش‌‌آموزان شانگهای برداشت‌های قبلی در این باره که نظام آموزشی چین بر اساس یادگیری طوطی‌وار است، را رد می‌کند.

او می‌گوید: "بزرگترین غافلگیری‌ در شانگهای نه کارکرد خوب دانش آموزان در تکرار محتوای موضوع درسی، بلکه کارکرد بسیار خوب‌شان در سایر مهارت‌‌هایی بود که بیانگر کارهایی است که شما با دانسته‌های‌تان می‌توانید انجام دهید."

جیانگ زوئکین، معاون مدیر دبیرستان دانشگاه تسینگهوآ در پکن در این باره می‌گوید نظام آموزشی شانگهای با دادن تعلیم و حقوق‌های بالا بر روی کادر آموزشی سرمایه‌گذاری می‌کند.

جیانگ می‌‌گوید: "معلمان بسیار حرفه‌ای هستند و حقوق بسیار خوبی دریافت می‌کنند. دولت شانگهایی منابع فراوانی را صرف می‌کند تا اطمینان یابد که هر آموزگار به خوبی تعلیم می‌بیند، فرصت‌هایی برای سفر به خارج دارد، و فرصت‌هایی برای از آموزش نزد بهترین مدرسان دارد."

بر اساس این گزارش سایر کشورهایی در PISA امسال بهبود کارکرد نشان داده بودند، مانند برزیل،کلمبیا و لهستان، سیاست‌هایی برای بالا بردن کیفیت کادر تدریس با افزایش شرایط لازم برای مجوزهای تدریس، فراهم آوردن مزایای برای دانش‌آموزان موفق برای وارد شدن به حرفه‌ها و آموزش‌های مداوم ضمن خدمت را به اجرا درآورده‌آند.

جانگ همچنین می‌گوید که موفقیت شانگهای محصول فرهنگی است که برای موفقیت تحصیلی را نسبت به سایر مشغله‌ها اولویت قائل است.

کد خبر 241176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز