همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید شواهدی درباره تاثیر مواد شیمیایی ضدباکتری که در صابون‌ها و شوینده‌های مایع به کار می‌رود، بر جلوگیری از انتشار میکروب‌ها وجود ندارد، و بر عکس شواهدی درباره خطرات بهداشتی این مواد در دست است.

soap

به گزارش آسوشیتدپرس این سازمان اعلام کرد در حال بررسی مجدد ایمنی مواد شیمیایی مانند تریکلوسان با توجه بررسی‌های اخیری است که نشان داده‌اند این ماده ممکن است با هورمون‌های بدن تداخل داشته باشد و رشد باکتری‌های مقاوم به دارو را باعث شود.

این حکم مقدماتی این سازمان باعث توجه دوباره به هشدارهای پژوهشگران در این باره می‌شود که این مواد شیمیایی در بهترین حالت غیرموثر، و در بدترین حالت تهدیدی برای بهداشت عمومی است.

این سازمان بر اساس مقررات پیشنهادی‌اش که دوشنبه 16 دسامبر منتشر شد، تولیدکنندگان را ملزم خواهد کرد تا ثابت کنند صابون‌های وشوینده‌های بدن ضدباکتریایی‌شان ایمن و موثرتر از آب و صابون معمولی هستند.

اگر این شرکت‌ها نتوانند ایمنی و کارآیی فرآورده‌های‌شان را ثابت کنند، مجبور خواهند بودند که فرمولاسیون ترکیبات‌شان را تغییر دهند، برچسب‌های آنها را تغییر دهند،

یا احتمالا آنها را از بازار خارج کنند. این سازمان پیش از نهایی کردن این مقررات جدید در ماه‌های بعدی اظهارنظرها درباره این پیشنهادش را خواهد پذیرفت.

این پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا بیش از 40 سال پس از آن صورت می‌گیرد که این سازمان برای اولین بار به ارزیابی مواد ضدباکتریایی مانند تریکلوسان و مواد مشابه آن پرداخت.

دولت آمریکا پس از سه سال پیکار قانونی با گروه ‌زیست‌محیطی، "شورای دفاع از منابع طبیعی" که FDA با تاخیر به اقدام درباره تریکلوسان متهم می‌کرد، در نهایت یافته‌هایش درباره آن را منتشر کرد.

این ماده شیمیایی در حدود 75 درصد از صابون‌های مایع و شوینده‌های بدنی ضدباکتریایی در آمریکا وجود دارد. گرچه این حکم مقدماتی FDA فقط فرآورده‌های بهداشت شخصی را دربرمی‌گیرد، بر صنعت یک میلیارد دلاری تاثیر خواهد گذاشت که شامل هزاران فرآورده ضدباکتریایی می‌شود.

کد خبر 242751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز