دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

در چند سال گذشته همواره لایحه بودجه با تأخیر به مجلس تقدیم می‌شد و این تأخیر، بررسی کارشناسی لایحه را با مشکل مواجه می‌ساخت.

لایحه بودجه سال93 به‌موقع تقدیم مجلس شد و این اقدام شایسته دولت، مجلس را آماده بررسی همه‌جانبه لایحه در زمان مقرر خواهد کرد و مجلس فرصت کافی خواهد داشت تا نواقص لایحه را برطرف کند. همچون سنوات قبل به بررسی لایحه بودجه و حقوق قانونی ایثارگران خواهیم پرداخت و زوایای آن را موشکافی خواهیم کرد تا کسانی که در ارائه، اصلاح و تصویب آن نقش دارند بهانه‌ای برای کوتاهی نداشته باشند. سهم ایثارگران از لایحه بودجه93 در تبصره 16 این لایحه پیش‌بینی شده است.

در بند الف این تبصره به تحصیل رایگان ایثارگران مشمول بند ‌ک‌ ماده‌20‌ قانون برنامه پنجم توسعه اشاره شده است. شهریه دانشجویان جانباز 25درصد و بالاتر و فرزندان آنان، فرزندان شاهد، آزادگان و فرزندان آنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی رایگان است. هزینه‌های مربوط از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط در ابتدای هر نیمسال تحصیلی از محل اعتبارات برنامه 30467 این قانون پرداخت می‌شود. در تاریخ 91.7.5 بند ‌ک‌ ماده ‌20‌ قانون برنامه پنجم توسعه اصلاح و عبارت «و همسران» بعد از کلمه‌های «فرزندان» اضافه شد.

با این اصلاحیه همسران شهدا، همسران جانبازان 25درصد و بالاتر و همسران آزادگان نیز مشمول تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شدند لکن در لایحه پیشنهادی بودجه93 محل هزینه همسران تا سقف 25میلیارد ریال از محل صرفه‌جویی اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین شده است. این پیشنهاد تخلف آشکار از اصلاحیه بند‌ک ماده‌20 قانون برنامه پنجم است زیرا محل آن را از صرفه‌جویی و برای آن سقف پرداختی تعیین کرده است.

به نظر می‌رسد این تفکیک توسط کسانی صورت گرفته که هنوز درک کافی از ایثار همسران شهدا، جانبازان و آزادگان ندارند. در بند ج تبصره 16به موضوع درمان ایثارگران اشاره شده است. نابسامانی ایجاد شده در درمان ایثارگران گویا باید همچنان ادامه داشته باشد. پیشنهادی که در گذشته توسط بنیاد و دولت به صورت لایحه ارائه شد همچنان باری است بر دوش ایثارگران. در این بند ایثارگران در استفاده از خدمات بیمه و درمان تکمیلی و 100درصد هزینه درمانی مربوط مخیر شده‌اند که از تسهیلات دستگاه اجرایی متبوع یا بنیادشهید و امور ایثارگران استفاده کنند.

استفاده ایثارگران منوط به واریز هزینه‌های مربوط از دستگاه اجرایی به بنیاد است. گویا مسئولین به جای تسهیل و آسان‌کردن روند درمان ایثارگران، هر روز بر پیچیدگی‌های آن می‌افزایند و باید همچنان شاهد سرگردانی ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی و بنیاد شهید باشیم. در سر فصل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اعتباراتی به ترتیب ذیل برای ایثارگران پیش‌بینی شده است. برای کمک به رزمندگان معسر دارای بیش از یک‌سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و جانبازان معسر بین 5 تا 24درصد مبلغ یک‌هزار و 131میلیارد و 900میلیون ریال و برای پرداخت حقوق جانبازان بسیجی و وظیفه غیرشاغل نیازمند مبلغ یک هزار و 381میلیارد و 419میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

در جدول شماره 18 توزیع اعتبارات موضوع بند‌ج‌ تبصره 3 ماده واحده، در 7ردیف اعتباراتی در نظر گرفته شده است. برابر بند ‌ج‌ تبصره 3 به دولت اجازه داده می‌شود که بدهی‌های خود به بخش خصوصی و تعاونی را از محل منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم‌الشرکه، حق بهره‌برداری و بهره مالکانه پرداخت یا تسویه کند. از این محل مبلغ 6هزار و 300میلیارد ریال برای تفسیر ماده (13) قانون آزادگان و مطالبات، مبلغ 5هزار و 40میلیارد ریال برای مطالبات خانواده معظم شهدا، پاداش پایان خدمت و سایر مطالبات و دیون، مبلغ 9هزار و 450میلیارد ریال برای قانون خدمات‌رسانی ایثارگران، مبلغ یک‌هزار و 570میلیارد ریال برای ماده (190) قانون استخدامی سپاه پاسداران موضوع جانبازان بسیجی، مبلغ 2هزار و 520میلیارد ریال برای رزمندگان معسر، مبلغ 820میلیارد ریال برای هزینه تحصیلی و آموزشی مصادیق ایثارگری مصرح در تبصره 16 و مبلغ یک‌هزار و 380میلیارد ریال برای هزینه‌های درمانی مصادیق ایثارگری پیش‌بینی شده است.

کد خبر 242744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز