۱- آیا جانباز از کارافتاده کلی مشمول قانون حالت اشتغال، توانایی کار مجدد را دارد؟

تصور غلطی که متاسفانه برخی از مسئولین نیز به آن دامن می‌زنند این است که امکان ندارد فردی که ازکار افتاده کلی است و مشمول قانون حالت اشتغال است بتواند مجددا مشغول به کار شود. این تصور غلط که ناشی از عدم‌درک صحیح توانمندی‌های انسان است این افراد را به اشتباه انداخته.

ضایعات جسمی و روحی به نسبت شدت و ضعف آن بخشی از کارایی و توانمندی‌ انسان را محدود می‌کند ولی همه کارایی انسان را از او نمی‌گیرد. قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق معلولین که ایران نیز به آن پیوسته است همواره بر آن تاکید دارد که هیچ فردی ناتوان مطلق نیست و افراد به نسبت ضایعات جسمی و روحی در مقابل برخی فعالیت‌ها محدود می‌شوند ولی توان انجام برخی دیگر از فعالیت‌ها را دارند؛ به همین دلیل به دولت‌ها تاکید شده است تا شرایط بازتوانی و امکان فعالیت آنان را نسبت به توانمندیشان و شرایط رقابت آنان را در محیط‌های شغلی با دیگران فراهم کنند.

اگر به دستورالعمل از کارافتادگی جانبازان حالت اشتغال مصوب فرماندهی معظم کل قوا مراجعه شود شرایط ازکارافتادگی جانبازان با وظایف و ماموریت‌های نیروهای مسلح تطبیق داده شده است. این بدین معناست که افرادی که عضو یا همکار نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس بوده‌اند به دلیل ضایعات که به واسطه حضور آنان در عرصه دفاع مقدس به آنان وارد شده است توان حضور مجدد در ماموریت نیروهای مسلح را به عنوان یک رزمنده ندارند. ‌

2- به کارگیری جانباز حالت اشتغال در اداره محل خدمت خود یا ادارات دیگر چه حکمی دارد؟

از نظر قانون منعی برای اشتغال جانباز حالت اشتغال در اداره محل خدمت خود یا ادارات دیگر وجود ندارد. لکن دستگاه اجرایی تکلیفی برای انجام آن ندارد بلکه در صورت نیاز به خدمات جانباز حالت اشتغال، مقنن منعی را که برای دیگران گذاشته برای جانباز مشمول حالت اشتغال برداشته است. با همه نکاتی که بیان شد عده‌ای از جانبازان حالت اشتغال دارای شرایط ویژه و منحصر به فرد هستند که آنان را از سایر جانبازان متمایز می‌کند. اگر به این گروه مانند سایرین نگاه شود جفایی در حق آنان خواهد بود. اینان غالبا در آسایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند و شرایط ویژه جسمی و روحی آنان می‌طلبد که نظام معیشتی و پرداخت حقوق آنان به صورت ویژه بررسی و تصمیم‌گیری شود.شرایط آنان فرصت مجدد اشتغال را از آنان گرفته و باید منطبق با همان شرایط ویژه‌ای که دارند مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند.

3- معیار ازکارافتادگی چیست؟
اغلب بر این باورند که درصد، معیار اصلی در تعیین ازکارافتادگی است در حالی که دستورالعمل تعیین از کارافتادگی با آیین‌نامه تعیین درصد فرق دارد. دستورالعمل تعیین از کارافتادگی مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح که به تأیید مقام معظم فرماندهی کل قوا رسیده، دارای فصول متعدد و متنوعی است و علاوه بر ضایعات مرتبط با مجروحیت که تنها ملاک تعیین درصد است ضایعات و عوارض غیرمرتبط با جانبازی و مجروحیت نیز در آن مؤثر است. بنابراین حسب دستورالعمل ازکارافتادگی اگر جانبازی علاوه بر درصد جانبازی دچار بیماری صعب‌العلاج شود جمع این دو عارضه در ازکارافتادگی مؤثر است.

با این مصوبه تعیین ازکارافتادگی جانبازان هیچگاه به پایان نمی‌رسد بلکه افرادی که قبلا در کمیسیون، از کارافتادگی کلی نشده‌اند چنانچه به بیماری صعب‌العلاج و یا ناتوان کننده گرفتار شوند و یا به دلیل افزایش سن ناتوانی آنان تشدید شود می‌توانند مجددا متقاضی شرکت در کمیسیون پزشکی شده و در صورت تأیید کمیسیون از مزایای حالت اشتغال بهره‌مند شود. برای شرکت در این کمیسیون تنها داشتن حداقل درصد جانبازی کفایت می‌کند.

کد خبر 239195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز