یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران به‌منظور حفظ باغات پایتخت در جلسه ۷۰ درصد باقیمانده از املاک در اجرای قانون باغات را تعیین تکلیف کردند و راهکارهای قانونی در برخورد با متخلفان، سیاست‌های تشویقی قانون باغات و همچنین بازنگری قانون حفظ باغات و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن را مورد توجه قرار دادند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان بیست و چهارمین جلسه خود شنونده گزارش عملکرد سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران پیرامون فعالیت‌های کمیسیون ماده 7و چگونگی اجرای مصوبات شورا درخصوص حفظ و گسترش فضا‌های سبز و باغات تهران بودند. برخی اعضای شورا اگرچه اقدامات شهرداری تهران را درخصوص حفظ و گسترش باغات، ارزنده توصیف کردند، بر این نکته تأکید داشتند که چگونگی اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آیین‌نامه‌های ذیل آنها و نظارت‌نکردن مستمر بر پروانه‌های صادرشده برای ساخت وساز در باغات ضربه‌های جبران ناپذیری را به باغات تهران زده است؛ ازجمله اینکه در صدور پروانه ساخت در باغات، قانون 30درصد سطح اشغال و 70درصد فضای باز شفاف نیست.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران، عمده آفت باغات تهران را کمیسیون ماده5 و اجرای ناقص قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آیین‌نامه‌های ذیل آن دانست. به گفته وی تقاضای بازار مسکن، بازگشت سریع سرمایه در ساخت و ساز، رشد بخش دلالی زمین و مسکن به‌دلیل نامتوازن بودن اقتصاد، تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای و صدور اسناد ملکی، از دیگر آفت‌های باغات تهران است.

علیرضا دبیر نیز با تأکید بر اجرای عدالت در توزیع فضای سبز شهر تهران گفت که متأسفانه بسیاری از باغات توسط مالکین آن از بین می‌روند چرا که شهرداری تهران، از ابزار قانونی در جهت ورود به املاکی که بیم آن می‌رود درختانش توسط مالک خشکانده شود استفاده نمی‌کند درصورتی که قانون در این زمینه راهکارهایی را برای شهرداری تدوین کرده است.

مهدی چمران نیز با اشاره به روند تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده 5گفت که طبق قانون باغات، ساخت وساز در اراضی‌ای که باغ شناخته می‌شوند به‌صورت 30به 70 است. آنچه این قانون را ضعیف نشان می‌دهد در نکته آخر است که پیشنهاد می‌کنم در پروانه‌های صادره این قید اضافه شود که صدور پایان کار این املاک به شرط تبدیل به باغ و کاشت درخت در 70درصد باقیمانده از زمین امکان پذیر خواهد بود. در ادامه جلسه محمد سالاری گفت که در اجرای طرح تفصیلی به برخی ساخت و سازها اجازه 100درصد سطح اشغال را هم می‌دهند که منجر به نابودی حیاط املاک و قطع درختان موجود در این ریزدانه‌ها می‌شوند.

مرتضی طلایی نیز در این جلسه گفت که حفظ درختان در زمین‌هایی که براساس ضوابط باغات ساخته می‌شوند باید مورد توجه قرار گیرد. موارد فراوانی وجود دارد که نه‌تنها درختان باقیمانده در این املاک از بین می‌روند که درختان بیرونی و مجاور این ساخت و ساز‌ها نیز در معرض آسیب قرار می‌گیرند.احمد دنیامالی، دیگر عضو شورا بود که در این جلسه به اظهارنظر پرداخت. از نظر وی مدیریت شهری از تمام ابزارهای موجود برای حفظ و گسترش باغات استفاده نکرده است.

اسماعیل دوستی نیز تأکید کرد: فضای باقیمانده از اجرای قانون باغات در ساخت و سازها به فضای سبز و در برخی موارد به خدمات عمومی اختصاص پیدا کند. اقبال شاکری هم ایجاد انگیزه‌های اقتصادی مثبت را در کنار مصوبات مربوط به باغات ضروری دانست و گفت که این انگیزه‌های اقتصادی هستند که نابودی باغات را رقم می‌زنند. به جای جریمه‌کردن و اجرای سیاست‌های منفی باید انگیزه‌های اقتصادی مثبت را ایجاد کنیم.

انصاری دیگر عضو شورا نیز بر اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای حفظ باغات تهران تأکید کرد. مجتبی شاکری در خلال اظهارات همتایانش در شورا خواسته دیگری داشت. وی از مدیرعامل سازمان پارک‌ها خواست 3اسلاید از وضعیت شهر تهران طی 3دهه گذشته به نمایش بگذارد تا افکار عمومی قضاوت کنند که تهران سبز‌تر شده است یا زردتر.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که در جلسه حضور داشت با تأکید بر اینکه مدیریت شهری خرید باغات تهران را در دستور کار دارد، گفت: شرایط ساخت‌وساز در زمین‌هایی که ریزدانه هستند موجب می‌شود که به درختان و فضای سبز املاک تعرضاتی صورت گیرد، این را نمی‌توان به عنوان تخریب درختان تعبیر کرد. قالیباف در ادامه با اشاره به روند اجرای فضای سبز شهر تهران گفت: اگر چه روند فضای سبز از اول دهه60 در تهران به سمت نابودی بود اما در 10و 15سال گذشته، این روند به سمت رشد فضای سبز تغییر مسیر داده است.

وی گفت: در سال گذشته تنها 560میلیارد تومان اعتبار برای خرید باغات منطقه یک اختصاص داده شد؛ همچنین 100هکتار از باغات توت در کن را خریداری کردیم. احمد مسجدجامعی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورا تأکید کرد که کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درخصوص قانونی و غیرقانونی بودن اجرای توافق 30به 70در ساخت‌وساز باغات، پیگیری‌هایی انجام دهد. وی همچنین به تصویب سندی تحت عنوان عدم ‌و نفع برای مالکین ساختمان‌ها که به‌صورت میراثی شناخته‌ شده‌اند در برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و گفت: چنین سندی برای املاک میراثی وجود داشت که نفع مالکین درنظر گرفته شود و در مورد باغات هم می‌توان چنین سندی را تدوین کرد.

کد خبر 242616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز