گروه شهری: کلیات لایحه برنامه ۵ساله دوم شهرداری تهران روز گذشته تقدیم شورای شهر تهران شد. این در حالی است که پیش از برگزاری جلسه ۶ موضوع در دستور کار قرار داشت اما به‌دلیل اهمیت و گستردگی موضوعات، بیشترین وقت جلسه به برنامه ۵ساله شهرداری اختصاص یافت.

سه شنبه  هنگام ارائه لایحه برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران ابوالفضل قناعتی درمورد علت غیبت شهردار تهران سؤال کرد.

در پاسخ مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی گفت: اولابر حسب آیین‌نامه شهردار تهران فقط هنگام ارائه لایحه بودجه سالانه باید درشورای شهر حضور داشته باشد، ضمن اینکه پیگیری کردیم و متوجه شدیم امروز آقای قالیباف به‌دلیل عمل جراحی پدرشان دربیمارستان به‌سر می‌برند.

رویکرد اجتماعی برنامه دوم

در ادامه جلسه محمود صلاحی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری به ارائه گزارشی از کلیات لایحه برنامه 5ساله دوم شهرداری پرداخت و گفت: رویکرد این برنامه اجتماعی است که شامل توسعه حمل‌ونقل عمومی، تقویت اتوبوس‌های هیبریدی، برقی، بهبود اخلاق رانندگی، محوریت مساجد و توجه به قرآن و حاکمیت مدیریت کارفرمایی به جای خرید و تولید خدمات می‌شود.
به گفته صلاحی در برنامه 5ساله دوم ما به‌دنبال توسعه دیپلماسی شهری، نوسازی بافت فرسوده و احیای هویت معماری اسلامی و ایرانی، توسعه مشارکت بخش خصوصی، توجه به محیط‌زیست و توسعه متوازن فضای سبز نیز هستیم.

بنا بر این گزارش، هدف اصلی برنامه 5ساله دوم شهرداری آن است که تهران به شهری دارای شهروند مسئول، مدیریتی شهروندمدار و شهری که در آن شهروندان احساس خشنودی داشته باشند تبدیل‌شود. در این برنامه 7چشم‌انداز، 14هدف راهبردی، 27راهبرد، 99سیاست، 57هدف عملیاتی و 310طرح پیش‌بینی شده است. به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری، حرکت به سمت شهر الکترونیک، مدیریت هوشمند‌سازی‌ شهر و توسعه و ارتقای نظام مدیریت منابع انسانی ازجمله موارد پیش‌بینی شده در این برنامه است.

بنا براین گزارش، در افق برنامه 5ساله دوم که سال 1398 است سهم آلاینده‌های موتورسیکلت‌ها باید به 3درصد برسد و در زمینه توسعه مراکز معاینه فنی در بخش موتورسیکلت و خودروهای سبک و سنگین نیز باید68 مرکز ایجاد شود. در این برنامه طول خطوط مترو باید به بیش از دوبرابر افزایش پیدا کند و متوسط سرعت جابه جایی در حمل‌ونقل عمومی از 23کیلومتر به 26کیلومتر افزایش یابد.

در پایان این گزارش مرتضی طلایی اظهار امیدواری کرد که این رویکرد شهرداری تهران برای سایر شهرهای کشور الگو شود که بتوانند برابر با برنامه حرکت کنند. طلایی همچنین از اعضای شورای شهر خواست در کمیسیون‌های 6گانه با جدیت به بررسی برنامه 5ساله دوم شهرداری بپردازند.

فاطمه دانشور، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از کمی نشدن شاخص‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی در این سند به‌عنوان یک نقیصه نام برد که باید اصلاح شود.نظر محمدجواد تندگویان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز براین بود که برای تصویب این برنامه با توجه به اهمیت و گستردگی آن تعجیل نشود.
وی گفت: بهتر است تصویب برنامه 5ساله را از تصویب بودجه سال آینده جدا کنیم زیرا بدون این برنامه هم می‌توان بودجه سال آینده را تصویب کرد.

اقبال شاکری هم ضمن اینکه خواستار صرف وقت کافی برای بررسی این برنامه شد گفت: مکانیسم اولویت‌بندی راهبردها در برنامه 5ساله دوم معلوم نیست و در کلیات برنامه نیز خبری از مدیریت یکپارچه شهری نیست درحالی‌که این مهم برای ما یک اولویت جدی است.

پیشنهاد اسماعیل دوستی نیز این بود که برنامه 5ساله شهرداری تهران در سایت شورا و شهرداری تهران قرار گیرد تا نظرات نخبگان، متخصصان و شهروندان برای این لایحه برنامه اخذ شود.وی همچنین معتقد بود که برای تدوین این برنامه از سوی شهرداری تهران اقدامات خوبی صورت گرفته و تلاش‌های بسیار شده بنابراین کمیسیون‌ها نباید کوتاهی کنند و به سرعت این برنامه را در دستور کار خود قرار دهند تا ظرف یک‌ماه آینده بررسی و اصلاحات آن به پایان برسد.

محسن سرخو از نقش دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی سخن گفت و اینکه طبق قانون، دولت تا 82.5درصد هزینه خرید ناوگان اتوبوسرانی و 50درصد هزینه توسعه مترو را باید تأمین کند. همچنین در برنامه 5ساله دوم پیش‌بینی شده تجهیزات سیستم‌های دیزلی به فیلترهای جذب آلودگی مجهز شوند که این کمک بزرگی به کاهش آلودگی شهر تهران خواهد بود.عبدالحسین مختاباد گفت: در تدوین اولیه برنامه 5ساله دوم شهرداری چرا در حوزه فرهنگ و هنر نظر متخصصین این حوزه لحاظ نشده است؟

محمد سالاری که ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران را برعهده دارد به موضوع انتقال پایتخت از شهر تهران اشاره کرد و از اینکه مجلس شورای اسلامی در این‌باره نظر اعضای شورای شهر تهران را دخیل نکرده انتقاد کرد.
وی همچنین رویکرد اجتماعی‌محور برنامه 5ساله دوم را به این معنی دانست که تمامی بحث‌های عمرانی در شهر تهران پیوست اجتماعی داشته باشد نه اینکه کل بودجه شهرداری به بخش اجتماعی اختصاص یابد.

معصومه آباد عضو کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر هم از لزوم عدم‌تعجیل در بررسی و تصویب برنامه 5ساله دوم سخن گفت. از نظر وی باید از بحث‌های شعاری و کلیشه‌ای دورشویم و برای خروج از بحران‌ها برنامه داشته باشیم. همچنین از نظر آباد در پایان این برنامه معلوم نیست که چه‌تعداد از خودروها به سمت انرژی پاک هدایت می‌شوند یا مدیریت بحران و بحث آموزش و توانمند‌سازی‌ که لزوم پیشگیری از بحران است کجا دیده شده است؟

مهدی چمران، عضو شورای شهر نیز گفت: بهتر است معاونین شهردار در کمیسیون‌ها به ارائه آن‌دسته از طرح‌هایی بپردازند که مصوبه و اعتبار لازم برای آنها پیش‌بینی شده است نه اینکه ایده‌آل‌های خود را برای اعضا مطرح کنند.بنابراین گزارش، آخرین اظهارنظر از سوی علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مطرح شد. وی تأکید داشت که این برنامه باید در زمان مقرر یعنی ظرف یک‌ماه آینده مورد بررسی قرار گیرد و درنهایت به‌تصویب شورای شهر برسد.وی گفت: ‌این برنامه 4مرحله دارد؛ اول تدوین، دوم اجرا، سوم نظارت و چهارم پایش. وی تأکید کرد: این برنامه آینده شهر است و باید از سوی اعضای شورا جدی گرفته شود.

غلامرضا انصاری، محسن سرخو، اسماعیل دوستی و عبدالحسین مختاباد ازجمله اعضایی بودند که دیروز تذکراتی را مطرح کردند. تذکر انصاری خطاب به بابک زنجانی، مالک پروژه ایران زمین بود. این عضو شورای شهر ضمن تخلف دانستن ساخت برج در این پهنه مسکونی تأکید کرد که شورای شهر تهران از هر نوع سرمایه‌گذاری مشروع حمایت خواهد کرد اما به‌هیچ‌وجه اجازه سوءاستفاده به صاحبان سرمایه نمی‌دهد.

اما مرتضی طلایی که در نبود احمد مسجدجامعی ریاست شورای شهر را برعهده داشت، درباره تذکری که بابت سفر شهردار به ترکیه مطرح شد، گفت: عرف شورا این است که در چنین مواردی شهردار تهران با رئیس شورای شهر هماهنگی می‌کند. تذکر بعدی که در صحن علنی شورای شهر مطرح شد از سوی محسن سرخو بود. وی که ریاست کمیته حمل‌ونقل را برعهده دارد، در مورد مشکلات بیمه تکمیلی درمانی کارکنان روزنامه همشهری سخن گفت و پیشنهاد کرد که بیمه تکمیلی آنها مانند سایر کارکنان شهرداری از سوی شرکت شهر سالم تأمین شود .

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل هم در تذکری از لزوم نظارت کافی و شایسته بر سراهای محله سخن گفت و افزود: باید نظارت کافی بر حسن اجرای برنامه‌های آنان صورت گیرد.عبدالحسین مختاباد نیز این تذکر را تأیید کرد. در پاسخ مرتضی طلایی، رئیس شورای شهر خواست تا از سیدمحمد هادی ایازی دعوت شود که در کمیسیون فرهنگی حضور یابد و به سؤالات اعضا در این‌باره پاسخ دهد.

اعتراض اعضای شورا به وضعیت آلودگی هوا

علیرضا دبیر نخستین کسی بود که باب انتقاد از وضعیت آلودگی هوای شهر را باز کرد و پس از آن سیل اعتراضات بود که از سوی شورای شهر مطرح شد. وی خواستار عزم ملی در مبارزه با آلودگی هوا شد. اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل نیز معتقد بود که روش‌های حذفی نظیر تعطیل‌کردن فلان کارخانه مشکلی را حل نمی‌کند. وی از اعضای شورای شهر نیز خواست تا در نخستین قدم از خودشان شروع کنند و به جای تردد با وسایل نقلیه شخصی با وسایل نقلیه عمومی تردد کنند.

عبدالحسین مختاباد، عضو کمیسیون فرهنگی خواستار حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درصحن علنی شورای شهر شد تا در مورد تلاش‌ها و جدیتی که دولت در امر مبارزه با آلودگی هوا دارد، به شورای شهر توضیح دهد. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت نیز موضوع آلودگی هوا را از طریق مداخله حاکمیت و سران 3قوه میسر دانست. وی خواستار مداخله کمیسیون بهداشت، فراکسیون محیط‌زیست و سلامت مجلس شورا شد.

دیدار اعضای شورا با رهبر معظم انقلاب

در پاسخ به درخواست اقبال شاکری که خواسته بود تا قبل از تصویب لایحه برنامه 5ساله دوم اعضای شورا به خدمت مقام معظم رهبری برسند، طلایی رئیس شورای شهر گفت: این ملاقات بعد از ‌ماه صفر صورت خواهد گرفت.

کد خبر 243635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز