همشهری آنلاین: انریکو لتا،نخست وزیرایتالیا بار دیگر در حالی از پارلمان این کشور برای ادامه فعالیت دولتش درخواست رای اعتماد کرد که این کشورهمچنان شاهد اعتراضات گسترده ضد دولتی است.

درخواست رای اعتماد دولت ایتالیا همزمان با تشدید اعتراضات ضد دولتی

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه خواستار رای اعتماد پارلمان این کشور جهت پایان دادن به ائتلاف بزرگ دولتی(حزب دمکرات ها و مردم آزاد) باهدف آغاز حیاتی جدید برای دولت خود شد.

لتا درمجلس نمایندگان طی سخنانی ضمن درخواست رای اعتماد برای دولت تاکید کرد که اجازه نخواهد داد تا کشور وارد هرج و مرج شود.

بدین ترتیب درصورت کسب رای اعتماد از پارلمان، دولت ایتالیا دیگر یک دولت ائتلافی متشکل ازاحزاب بزرگ نخواهد بود بلکه تبدیل به تجربه ای موفق برپایه اتحاد میان نیروهای مختلف سیاسی محسوب خواهد شد که پس از حل برخی مسایل اجتناب ناپذیر برای کشور در انتخابات آینده تبدیل به رقیب یکدیگر خواهند شد.

این درحالی است که دامنه اعتراضات جنبش موسوم به چنگک که در روزهای اخیر ایتالیا را نیمه فلج کرده و درشهر شمالی تورینو این کشور به درگیری میان معترضان و پلیس منجر شد به پایتخت نیز کشیده شده تاجایی که در روز رای اعتماد دولت،تهدید به برپایی تظاهرات دیگری کرده است.

دانیئله کالوانی یکی از هماهنگ کنندگان این جنبش تهدید کرد: اگر پارلمان به دولت لتا رای اعتماد بدهد در روزهای آینده تظاهرات میلیونی در پایتخت برگزار می کنند و تا زمانی که سیاسیون صحنه را ترک نکنند در میدان خواهند ماند.

دراین میان برلوسکونی رهبرحزب زنده باد ایتالیا اعلام کرد که قصد دیدار با رهبران معترضین را دارد و از دولت نیز خواست تا با آنها وارد مذاکره شود.

بپه گریلو رهبرحزب پنج ستاره نیز فراتر از وی رفته و با ارسال نامه ای به پلیس و ارتش، خواستار پایان حمایت از سیاسیون و پیوستن آنها به مردم شد.

مجلس سنای ایتالیا اوایل آذرماه جاری درپی محکومیت نهایی سیلویو برلوسکونی از سوی دیوان عالی قضایی به جرم تخلف مالیاتی صلاحیت وی را ازعضویت در این مجلس سلب کرد و با این تصمیم برلوسکونی پس از 19سال فعالیت پارلمانی درپی محاکمه مربوط به شرکت رسانه ای مدیاست و کلاهبرداری مالیاتی از مجلس سنا اخراج شد و رسانه های ایتالیایی اخراج برلوسکونی را یک روز تاریخی خواندند.

شکست ائتلاف دولت ایتالیا درپی خروج برلوسکونی و انحلال حزب مردم آزاد باعث شد تا دولت ائتلافی انریکو لتا نخست وزیر ایتالیا درآستانه سقوط قرار گیرد و وی نیز برای ادامه حیات دولتش مجبور به درخواست رای اعتمادی جدید از پارلمان شد.

کد خبر 242173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز