مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه از دانشمندان پس از تغذیه کرم‌های ابریشم با برگ‌های توتی که رنگ پارچه به آن اسپری شده بود، از منبع اصلی ابریشم صورتی گرفتند.

ابریشم

به گزارش مهر، یک گروه از دانشمندان برای بررسی این که آیا می‌توان ابریشم از پیش رنگ شده تولید کرد به منبع اصلی یعنی کرم‌های ابریشم مراجعه کرده‌اند.

آنها برگ‌های توت سفید را با رنگ پارچه آغشته کرده و کرم‌های ابریشم پس از تغذیه از این برگ‌ها ابریشم صورتی تولید کردند. از هفت رنگ پارچه آزمایش شده تنها یک رنگ نتیجه‌بخش بود و محصول عرضه شده آن شبیه موهایی بود که صورتی رنگ شده باشد.

کرم‌ها نیز پیش از بافتن پیله‌های ابریشمی، خود نیز قدری رنگ گرفته بودند. رژیم غذایی رنگارنگ آنها بر رشدشان تأثیر نگذاشته بود اما این گروه تحقیقاتی که متشکل از مهندسان و زیست‌شناسان آزمایشگاه شیمی CSIR هندوستان بودند نتایج این تحقیقات را در مجله مهندسی و شیمی ثبات‌پذیر منتشر کردند اما آنها در جریان این تحقیقات به تأثیر این رژیم غذایی رنگارنگ روی سلامتی کرم‌های ابریشم توجهی نداشتند. چرا که در نهایت وقتی که انسان‌ها ابریشم را برداشت می‌کنند کرم‌های ابریشم می‌میرند.

از آنجا که رنگ کردن پارچه به طور معمول حجم قابل توجهی آب شیرین مصرف می‌کند، این گروه به تحقیقات در مورد رنگ کردن ابریشم از منبع اصلی پرداختند. رنگ کردن پارچه به طور معمول موجب آلوده شدن آب با مواد شیمیایی خطرناک می‌شود.

رنگ کردن ابریشم به طور مستقیم با تغذیه کرم‌های ابریشم موجب می‌شود که مراحل دردسرسازی آلوده شدن آب با مواد شیمیایی از بین برود. دانشمندان به تازگی مطالعه روی این ایده را آغاز کرده‌اند و این ایده تا مرحله تجاری شدن فاصله زیادی دارد.

ابریشم

کد خبر 241959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز