گروه ادب و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تالار وحدت برگزاری این جشنواره را شایسته تقدیر دانست و از طراحان خواست لباس‌هایی بادوام، باکیفیت، زیبا و راحت طراحی کنند که در دل خود نشانی از فرهنگ، سنت و آیین‌ها داشته باشد.

جشنواره مد

 

به گزارش همشهری، آیین اختتامیه جشنواره مد و لباس فجر  برگزار شد و علی جنتی در این مراسم مد را نمادی از وضعیت اجتماعی، فرهنگ و اقتصاد جوامع دانست. او گفت: طراحان مد و لباس با آفرینش طرح‌های زیبا سعی دارند تمایلات مصرف‌کننده را برطرف و راضی کنند اما طراحی لباس‌هایی که در سبد خرید عموم مردم قرار بگیرد، زمانبر است. پس متخصصان این حوزه باید همواره در جهت شناختن سلیقه مخاطب حرکت کنند و مدهایی خاص ارائه دهند.

لزوم تولید پوشش با معیارهای اسلامی

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه عرصه طراحی لباس یک حوزه گسترده هنری است، افزود: طراحان باید بدانند هر لباس چه مخاطبی دارد و برای این کار محدوده‌ای از مواد اولیه و طیفی گسترده از رنگ‌ها و سبک‌ها و الگوها را در اختیار دارند اما هنر این بخش تطابق الگوها با فرهنگ جامعه است. امروز تولید لباس و مد صنعتی سودآور شده و نمی‌توان از مزایای آن غافل شد چون نهادینه کردن پوشش با معیارهای اسلامی سبب رشد تولید، ایجاد اشتغال و تقویت صنعت نساجی می‌شود.

جنتی تصویب شدن قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس را به معنی هموارشدن مسیر این هنر و صنعت دانست و گفت: اکنون وقت آن است که ساختار از هم گسسته مد نظام‌مند شود تا صاحبان ایده و تولیدکنندگان با هم‌افزایی برای تحقق سریع این صنعت گام بردارند. طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس باید با اعتماد به نفس بدانند گنجینه‌ای عظیم از این فرهنگ در دست داریم که متأسفانه با بی‌اعتنایی سبب وارد شدن مدهای خارجی شده است.

به امید بین‌المللی‌شدن

وی وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حمایت از مؤسسه‌های جریان‌ساز ذکر کرد که باید فعالانه وارد عرصه شوند. به گفته جنتی، یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره مد و لباس فجر هم معرفی طراحان جوان به تولید است. معاون هنری وزیر ارشاد هم در این مراسم لباس را یک رسانه خواند و گفت: امیدوارم این جشنواره با کارهایی که انجام داده توانسته باشد به بخشی از مناسبات و فعالیت‌های فرهنگی خود برسد.

علی مرادخانی افزود: تصور می‌کنم باید به مسئله لباس جدی‌تر از قبل بپردازیم و آن را با یک نگاه علمی و استانداردهای مشخص دنبال کنیم زیرا لباس نماد فرهنگ ملی ماست. معاون هنری وزیر ارشاد در پایان آرزو کرد جشنواره مد و لباس فجر روزی واقعا بین‌المللی شود چون هنوز تا بین‌المللی شدن راه زیادی در پیش دارد.

جریان‌سازی در عرصه مد

سومین سخنران این مراسم حمید قبادی دبیر سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بود که ابتدا از محدودیت فضا، زمان و نقص‌ها عذرخواهی کرد. او سپس پیشرفت محتوایی را نتیجه برنامه‌ریزی‌های بنیاد ملی مد و لباس دانست و گفت: بخش نمایش از زیباترین و رنگارنگ‎ترین بخش‌ها بود البته بخش فروش هم پرتلاش ظاهر شد که نشان می‌دهد در این مسیر درست
گام برداشته‌ایم. البته باید از مسئولان قول مساعدت بیشتر بگیریم چون به تنهایی نمی‌توان کار انجام داد.

دبیر جشنواره مد و لباس با اشاره به اینکه بیش از نیمی از طرح‌های بخش نمایش مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفته افزود: باید برای تأثیرگذاری بر بهداشت روانی جامعه در حوزه مد فعالانه حرکت کنیم؛ ضمن اینکه دانشگاهیان و پژوهشگران این عرصه مبانی را تدوین کرده‌اند و ما سعی کردیم از ابتدایی‌ترین گام‌ها یعنی فراخوان تا نمایش بر مبنای اصول اسلامی گام برداریم. سخنان رهبر معظم انقلاب برای توجه به مد و جوشش داخلی سرلوحه کار ما قرار داشت.

قبادی در پایان برگزاری جشنواره مد و لباس را گامی مثبت در ایجاد مطالبات مردمی برای استفاده از لباس اسلامی دانست و گفت: ما دلمان می‌خواهد مطالبات مردم در این حوزه افزایش یابد و بتوانیم مردم را از بدپوشی دور کنیم. معتقدم با وجود تاریخ کهن و گنجینه عظیمی که داریم، این عرصه مغفول مانده است.

کد خبر 253360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز