دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تنها یک روز پس از پایان سفر وزیر دفاع آمریکا به منامه، ولیعهد بحرین در اظهاراتی بی‌سابقه، زبان به انتقاد از واشنگتن گشود و آمریکایی‌ها را به ابتلا به بیماری شیزوفرنی(فرار از واقعیت) متهم کرد.

شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه در گفت‌وگویی با روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، به آمریکایی‌ها هشدار داد اگر سیاست خارجی موقتی و واکنشی خود را در خاورمیانه ادامه دهند، به‌زودی نفوذ خود را در این منطقه حساس از دست خواهند داد. این سخنان تند و بی‌سابقه ولیعهد بحرین ادامه خشم و اعتراض متحدان عرب آمریکا مانند عربستان از سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران و سوریه است.

ولیعهد جوان بحرین در این گفت‌وگو به شیوه تعامل دولت باراک اوباما با پرونده سلاح‌های شیمیایی سوریه و کیفیت پیشدستی روس‌ها در این‌باره اشاره کرد و احتمال داد که برخی از کشورها به‌صورت جدی در روابط خود با ایالات متحده تجدیدنظر کنند.
وی سپس به سیاست‌ روس‌ها در خاورمیانه و پشتیبانی مستمر رئیس‌جمهور روسیه از دمشق دربرابر تهدید غربی‌ها برای حمله به سوریه اشاره کرد و گفت: روس‌ها ثابت کردند که دوست شایسته اعتمادی هستند.

شیخ سلمان تصریح کرد که مقام‌های بحرینی درباره رویکرد شیزوفرنیک یا همان گسست از دنیای واقع در تعامل با جهان عرب هشدار داده و اعلام کرده بودند که این امر باعث شده تا کشورهای مهم در جهان عرب به جای تکیه صرف به آمریکا، به سوی برقراری روابطی مستحکم با روسیه یا قدرت‌هایی دیگر حرکت کنند و این روند عملا آغاز شده است.

اخیرا و پس از اقدام آمریکا در محدودسازی کمک‌های مالی و نظامی به مصر، مقام‌های قاهره جهت قطب‌نمای سیاست خارجی خود را به سوی روسیه تغییر دادند و در پی آن، وزرای دفاع و خارجه روسیه در سفری همزمان به مصر، توافقنامه‌های امنیتی و نظامی با این کشور امضا کردند. عدم‌حمایت آمریکا از مبارک و همچنین عدم‌حمایت از نظامیان مصر در برکناری محمد مرسی، در کنار عدم‌مداخله نظامی در سوریه و در نهایت توافق اخیر هسته‌ای با ایران، به‌شدت اعراب منطقه را نگران کرده‌است. آنها احساس می‌کنند که آمریکا این کشورها را نادیده گرفته‌ ‌است. اخیرا مقامات عربستان هم به‌صورت آشکار و پنهان ناخشنودی خود را از سیاست‌های آمریکا اعلام کرده و حتی پیغام داده‌اند که در روابط خود با واشنگتن تجدید نظر می‌کنند.

ولیعهد بحرین با اشاره به نقش داشتن آمریکا در برخی از منازعات جاری در منطقه، اعلام کرد که این رویکرد باعث تردید‌ بسیاری از کشورهای عربی درباره غرب و اتکا به حمایت آن شده‌است.چنین رویکردی از جانب بحرینی‌ها آن‌هم بلافاصله بعد از نشست منامه، گویای این نکته است که اظهارات اطمینان‌بخش و دلجویی‌های چاک‌هیگل وزیر دفاع آمریکا در این نشست نتوانسته است اعتماد بحرینی‌ها را برانگیزد. با وجود این، اظهارات شیخ سلمان از حد انتقاد و تهدید غیرعملی فراتر نمی‌رود، زیرا خود بحرینی‌ها هم می‌دانند که استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در آب‌های منطقه‌ای منامه و عزم واشنگتن برای فروش میلیاردها دلار سلاح به این کشورهای عربی، حاکی از آن است که آمریکایی‌ها به آسانی از این حوزه جغرافیایی صرف‌نظر نخواهند کرد.

کد خبر 241915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز