دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر چهار روزه ای به خاورمیانه، بدون موفقیت در جلب موافقت با چارچوب اصلی طرح پیشنهادی واشنگتن برای مذاکرات بین طرف فلسطینی و صهیونیستی، دست خالی به کشورش بازگشت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، کری در جریان سفر خود در نشست های جداگانه ای با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رییس حکومت خودگردان فلسطین دیدار و گفت و گو کرد و همچنین به طور غیرمنتظره از اردن و عربستان سعودی بازدید به عمل آورد.

کری صبح روز دوشنبه تونی بلر نماینده ویژه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه را در جریان سفر خود به منطقه قرار داد.

از آنجا که آمریکا لب فرو بسته و جزئیات طرح پیشنهادی خود را فاش نمی کند، اخبار کمی در مورد این طرح برای پایان دادن به اختلاف های اساسی دو طرف فلسطینی و این رژیم منتشر شده است.

اما به نظر می رسد مذاکرات کری با مقامات صهیونیستی و فلسطینی بر تامین امنیت دره اردن واقع در مرز بین کرانه باختری و اردن و همچنین سرنوشت بیت المقدس معطوف بوده است که دو طرف خواستار تعیین آن به عنوان پایتخت آینده خود هستند.

در همین حال، اردن و عربستان کلید هرگونه توافقی خواهند بود.اردن نه تنها با کرانه باختری تحت اشغال هم مرز است،بلکه همچنین در محافظت از اماکن متعلق به مسلمانان در شرق بیت المقدس نقش تاریخی دارد. عربستان سعودی نیز پایه گذار طرح سازش خاورمیانه در سال 2002 است.

کری پس از دیدار با ˈعبداللهˈ پادشاه عربستان سعودی ادعا کرد که حمایت وی را از طرح پیشنهادی خود به دست آورده است.

کری قرار است در هفته جاری با اعضای ارشد اتحادیه عرب دیدار کند و آنها را درجریان بحث های خود در سرزمین های اشغالی و کرانه باختری قرار دهد.

این در حالی است که اتهامات متقابل از طرف مقامات فلسطینی و صهیونیستی که یکدیگر را به نداشتن جدیت در پیگیری روند سازش متهم می کنند، بر سفر جان کری به منطقه سایه افکنده است.

نتانیاهو روز یکشنبه فلسطینی ها را به ادامه تلاش برای برانگیختن کینه و نفرت متهم کرد.

طرف فلسطینی نیز از قرار معلوم به کری گفته است که رژیم صهیونیستی را به عنوان یک کشور یهود به رسمیت نخواهد شناخت.فلسطینی ها همچنین با مستقر شدن نیروهای صهیونیست در دره اردن به منظور تضمین امنیت رژیم صهیونیستی در کشور جدید فلسطینی به شدت مخالف هستند.

طبق این گزارش، جان کری روز دوشنبه در حالی منطقه را ترک کرد که به توافقی در مورد چارچوبی برای هدایت مذاکرات درماه های پیش رو دست نیافت. مقامات آمریکایی پیشتر هشدار داده بودند که سفر کری به منطقه موفقیتی در بر نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا، در اولین سفر خارجی خود در سال جدید که به فلسطین اشغالی صورت گرفت، با اعتراض و مخالفت مردم فلسطین مواجه شد. وی درصدد برآمد با این سفر چهار روزه، دولت خودگردان فلسطین را قانع کند طرح سازش با رژیم صهیونیستی را بپذیرد.

مذاکرات سازش که پس از سه سال وقفه، از ابتدای سال گذشته میلادی تحت نظر و مدیریت واشنگتن ازسرگرفته شده،یکی از مهم ترین دغدغه های آمریکاست و به همین دلیل رییس جمهوری آمریکا طی چندماه گذشته، ده بار وزیر خارجه خود را برای سازش میان حکومت خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به منطقه اعزام کرده تا در رایزنی های خود، طرحی را میان دو طرف به امضا برساند که متضمن حاکمیت و امنیت رژیم صهیونیستی و معاوضه بخش هایی از سرزمین فلسطین باشد.

کد خبر 244902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز