دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سدهای کشور با ۳۰ درصد کاهش منابع مواجه هستند که با چند بارندگی جبران نمی‌شود و چاره‌ای جز صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف وجود ندارد.

سد آب

به گزارش ایلنا خسرو ارتقایی در نشست خبری که امروز(18 آذر) برگزار شد؛ به بررسی وضعیت منابع آب استان تهران پرداخت و گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی مهرماه تاکنون 87 میلی‌متر بوده و در سال گذشته در همین موقع 82 میلی‌متر بوده و در رازمدت حدود 80 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که این ارقام نشان می‌دهد تفاوت چندانی در بارندگی‌ها وجود نداشته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه سال آبی 91 - 92 خشک بوده؛ 32 درصد نسبت به سال قبل منفی بوده و در درازمدت نیز 12 درصد منفی بوده است.

ارتقایی خاطرنشان کرد: بارندگی روان‌آب‌ها را افزایش نمی‌دهد به طوری که از ابتدای مهر تاکنون 28 درصد کاهش روان‌آب نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه میزان ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران کاهش را نشان می‌دهد، گفت: درحال حاضر سد امیرکبیر 101 میلیون متر مکعب، لتیان 36 میلیون مترمکعب، لار 19 میلیون مترمکعب، طالقان 151 میلیون مترمکعب و سد ماملو 118 میلیون مترمکعب که جمعاً میزان ذخایر آبی ما در سدها 427 میلیون مترمکعب می‌شود در حالی که این میزان در سال گذشته 660 میلیون مترمکعب بوده لذا در سال جاری 235 میلیون مترمکعب نسبت به سال قبل منفی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: درحال حاضر بیش از 40 درصد منابع تأمین‌کننده آب تهران مربوط به آب چاه‌ها و 60 درصد نیز از آب سدها تهیه می‌شود.

مجوز حفر 50 حلقه چاه

وی با اشاره به اینکه تمهیداتی برای جلوگیری از کمبود آب شهروندان اندیشیده شده، خاطرنشان کرد: مجوز تخصیص حفر 50 حلقه چاه جدید داده شده که اگر این تعداد چاه‌ها حفر شود آمادگی برای مقابله با کمبود آب سدها خواهیم داشت. البته امیدواریم با سامانه جدیدی که وارد کشور می‌شود؛ بتوانیم تاحدی آب موجود سدها را جبران کنیم.

وی افزود: در حال حاضر سدهای کشور با 30 درصد کاهش در منابع آبی مواجهند که با چند بارندگی جبران نمی‌شود و اگر هم سال نرمالی به لحاظ بارندگی داشته باشیم باز هم نسبت به سال گذشته با کمبود آب مواجه خواهیم بود.

ارتقایی تأکید کرد: مطلبی که آب استان تهران به ما دیکته می‌کند این است که باید مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و در صورتی که مصرف بهینه از منابع آب صورت نگیرد در فصل گرما با مشکل مواجه می‌شویم. البته امیدواریم با بارندگی زمستان و بهار بتوانیم تاحدی کسری‌ها را جبران کنیم.

وی درخصوص فرار آبی که از سد لار صورت می‌گیرد، گفت: مطالعاتی در رابطه با جلوگیری از فرار و افزایش انتقال آب به حوزه کلان و سد لتیان انجام داده‌ایم و الان عملیات ژئوتکنیک برای بررسی مسیر تونل در حال انجام است.

فرار دو سوم آب سد لار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درخصوص ظرفیت سدهای شرق تهران گفت: لتیان حدود 85 میلیون مترمکعب ذخیره دارد و از سد لار دو سوم آب فرار می‌کند و یک سوم باقی می‌ماند هر چند در ایستگاه پمپاژ بخشی از آب لار پشت سد لتیان ذخیره می‌شود با این حال در سامانه شرق میزان ذخایر آبی کمبود دارد به طوری که حدود 55 میلیون مترمکعب بیشتر آب نداریم. البته 117 میلیون مترمکعب در ماملو آب داریم که دو برابر لار و لتیان است اما به دلیل اینکه تصفیه خانه شماره 7 به اتمام نرسیده هنوز آب آن قابل شرب نیست و به مصارف کشاورزی می‌رسد که امیدواریم با پایان ساخت تصفیه خانه هفتم بتوانیم از آب سد ماملو استفاده بیشتری برای مصرف شرب داشته باشیم.

اخطار به مشترکین پرمصرف

وی با بیان اینکه در شرایط محدود بودن منابع آبی به مشترکین پرمصرف خود اخطار داده می‌شود گفت: به دنبال این هستیم که شهرداری به جای استفاده از آب چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز از پساب‌ها استفاده کند.

ارتقایی؛ بهینه‌سازی تجهیزات و شیرآلات آبرسانی را عامل دیگری در کاهش دادن مصرف آب دانست و گفت: درحال حاضر 26 تا 27 درصد آب به حساب نیامده داریم که 10 درصد آن نیز هدر می‌رود. یعنی دولت بابت این 27 درصد پولی نمی‌گیرد که بخشی از این مسئله مربوط به خرابی انشعابات و کنترلهاست.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 10 هزار چاه در تهران وجود دارد که برای مصارف کارواش، استخر و فضای سبز استفاده می‌شود بنابراین وزارت نیرو تصمیم گرفته که عمده چاه‌ها را به رسمیت شناخته و پروانه بهره‌‌برداری صادر شود و فقط برای مصارف خانگی استفاده شود و از آبی که در شبکه شرب نیست برای فضای سبز و استخر و کارواش استفاده شود.

ارتقایی افزود: اگر 10 هزار حلقه چاه تهران مجوز بهره‌برداری داشته باشند از آب تصفیه شده استفاده‌های غیرشرب نمی‌شود.

ارتقایی با بیان اینکه مقرر شده که پساب‌ها جایگزین استفاده از آب چاه برای فضای سبز شود؛ گفت: در حال حاضر 150 حلقه چاه غیرمجاز و 100 حلقه چاه مجاز در تهران وجود دارد.

رودخانه‌های تهران را تبدیل به کانال شهری کرده‌ایم

وی ادامه داد: امروز از 9رودخانه تهران فقط رودخانه کن زنده است و مابقی با ایجاد پوشش بتونی تبدیل به کانال شهری شده و از نفوذ آب کوهستان با سمیانی کردن کف‌ها جلوگیری شده است و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که رودخانه دربند را به کن برگردانیم.

وی درخصوص قیمت آب در دو سال گذشته نیز گفت: طی دو سال گذشته قیمت فروش آب خام به آب و فاضلاب تغییری نداشته و25 تا 35 تومان از هر متر مکعب فروش آب داریم که با این قیمت و با حداقل بضاعت تاسیسات را نگهداری می‌کنیم.

ارتقای افزود: قیمت تمام شده آب برای هر سد متفاوت است بطوری که قیمت آب برای قمرود 500 تا 600 و برای سد لار این میزان 1000 تا 1200 تومان است.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده آب خام برای پروژه‌های مختلف متفاوت و بین 25 تا45 تومان است درحالیکه هزینه نگهداری 70 تا 80 تومان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص فعالیت بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب گفت: هر گونه مدیریتی در تامین وتوزیع بعهده آب و فاضلاب است و فقط در آب بسته بندی نقش دارد.

برنامه ریزی برای حفاظت از کیفیت منابع آبی

ارتقایی درخصوص حفاظت از کیفیت منابع آبی نیز توضیح داد: سفره آبی تهران از کوهستان تغذیه می‌شود و در سرشاخه سدها یک خود پالایی توسط رودخانه صورت می‌گیرد اما در مسیر رود دچار آلودگی می‌شود مثل جاجرود که مشکلات زیادی به لحاظ آلودگی در آن وجود دارد ضمن اینکه بار آلایندگی در زمان خشکسالی بیشتر نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه در نظر داریم با کسانی که در بستر رودخانه قرار داشته و آلودگی‌هایی را بوجود می‌آورند برخورد شود بطوری که با ساخت و ساز در این حوزه برخورد می‌شود و از سرشاخه جاجرود تا ماملو مواردی که در گذشته بوده با احکام قضایی برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وجود 2500 آلاینده در اطراف سدهای تهران

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از آلوده شدن بستر رودخانه‌ها مجبور به بهره‌گیری از روشهای بازدارندگی هستیم، گفت: در حال حاضر تعداد آلاینده‌های جاجرود، کرج و طالقان بالغ بر 2500 مورد است.

ارتقایی سر جمع حجم برداشت از منابع آب زیرزمینی را 3میلیارد و 200 میلیون متر مکعب بصورت سالانه عنوان کرد و افزود: از این رقم بالغ بر 400 میلیون متر مکعب مربوط به چاه‌های غیرمجاز است.

وی گفت: درحال حاضر در بخش کشاورزی 300 میلیون متر مکعب برداشت از چاه‌ها صورت می‌گیرد اما چون با معیشت مردم سروکار دارد باید با تمهیدات خاصی برخورد شود ضمن اینکه علیرغم مصوبه مجلس قادربه دادن مجوز به چاه‌های غیرمجاز نیستیم.

ارتقایی با اشاره به اینکه تا زمانی که قیمت آب زراعی ارزان باشد مصرف بهینه در این بخش صورت نمی‌گیرد ضمن اینکه قانون نیز اجازه درنظر گرفتن تعرفه را به این بخش نمی‌دهد.

کد خبر 241879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز