سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در ششمین همایش ملی انرژی گفت: تمام امور زندگی بشر امروز به انرژی وابسته شده وگره خورده است و بیشترین سرمایه گذاری در جهان در همین بخش صورت می‌گیرد.

ایران روزانه چهار میلیون بشکه نفت و چهارصد وپنجاه میلیون متر مکعب گاز تولید می کندکه 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت صادر و یک میلیون و 600 هزار بشکه در داخل مصرف می شود

احمدی نژاد اضافه کرد: در مجموع روزانه پنجاه وپنج میلیارد تومان انرژی مصرف می شود که چهل درصد آن برای تولید برق، پنجاه درصد برای حمل ونقل و بقیه در دیگر امور مصرف می شود.

وی با بررسی آثار مصرف روزافزون نفت از نگاه زیست محیطی گفت: با توجه به مصرف صد میلیون بشکه نفت روزانه در جهان اگر مصرف انرژی حداقل ده درصد آلودگی محیط زیست داشته باشد زندگی بشر با فاجعه رو به روست.

رئیس جمهور گفت: ما نیازمند تحول در نوع نگاه به موضوع انرژی شامل تولید ،‌انتقال و مصرف هستیم و مطمئنا راههای فراوان و بهتری از روشهای موجود برای بشر خلق شده که ناشناخته مانده است.

احمدی نژاد با تجلیل از ورود دانشمندان و پژوهشگران دلسوز کشورمان به عرصه انرژی برای یافتن راههای بهتر تولید و مصرف گفت: کاربردی کردن پژوهشها در این بخش ضروری است و باید هر پژوهش گرهی از زندگی مردم و جامعه باز کند.

براساس آمار موجود، در حال حاضر، میزان سرمایه گذاری در بخش انرژی در کشور بیست ودو هزار میلیارد تومان است درحالی که بازدهی نیروگاهی در ایران سی وچهار درصد برآورد می شود.

احمدی نژاد می گوید با توجه به این سرمایه گذاری اگر ده درصد به تولید و صرفه جویی در مصرف بیفزاییم به اندازه دو برابر هزینه کل دانشگاهها و بودجه تحقیقاتی کشور خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به رشد روزافزون مصرف و جا به جایی پنج میلیون و پانصد هزار نفر ازجمعیت کشور در ده سال اخیر گفت: باید برای تولید، انتقال و مصرف انرژی شیوه های نوینی ابداع شود که این امر در سایه پژوهشهای علمی وکاربردی دست یافتنی است.

آقای احمدی نژاد از وزیر نیرو خواست پل ارتباط میان توانمندیهای عظیم علمی وپژوهشی موجود در دانشگاهها باشد که در صورت ارتباط درست و منطقی بین این مجموعه، هیچ سوالی دربخش انرژی بی پاسخ نخواهد بود.

رئیس جمهور نوآوری را در پژوهشهای کاربردی در عرصه انرژی خواستار شد وگفت: دولت هیچ گونه محدودیت مالی در حمایت از این گونه طرحها ندارد.

وی افزود: برخی می خواهند القا کنند کارهای بزرگ، اصلاح امور وفتح قله های پیشرفت ناشدنی است و درحالی که توانمندی در کشور ما می جوشد این تفکری شیطانی است .

در این همایش صد وهفتاد وچهار مقاله از میان چهارصد وهشتاد وهشت مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش مطرح می شود.

فتاح وزیر نیرو در این همایش گفت: درحال حاضر چهل وپنج هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور داریم که برای بسیاری حیرت آور است.

وزیر نیرو میزان رشد تولید ومصرف روزانه را در کشور هشت درصد اعلام کرد و گفت: این میزان رشد هر ده سال دو برابر می شود بنابراین باید بر اساس برنامه چشم انداز بیست ساله، صد وبیست هزار مگاوات برق تولید کنیم.

وی افزود: ده درصد انرژی برق ایران از نیروگاههای برق آبی و نود درصد در نیروگاههای حرارتی تولید می شود.

وزیر نیرو گفت: نخستین بار در کشور در دو سال اخیر میزان تولید برق از مصرف پیشی گرفته است.

وی افزود: اگر به مصرف روزانه سی وشش هزار وپانصد مگاوات برق در اوج مصرف برسیم و مشکلی نداشته باشیم افتخار بزرگی است.


 همایش ملی انرژی با هدف ایجاد رویکرد نوین در تامین و مصرف بهینه انرژی با حضور دهها تن از استادان دانشگاه ،پژوهشگران و دانشجویان در تهران برگزارشده است

کد خبر 24154

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز