گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: معاون وزیر علوم می‌گوید دوره برخوردهای سلیقه‌ای با دانشجویان به پایان رسیده است و وزارت علوم مخالف هرگونه تفسیر یا برخورد سلیقه‌ای با قانون است.

سید‌ضیا هاشمی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه یکسان‌نبودن سیاست‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و عملکرد سلیقه‌ای مسئولان در این حوزه، اعلام کرد: قبول دارم تفسیر سلیقه‌ای وجود دارد و به ‌صراحت اعلام می‌کنم مخالف این هستیم که همکاران ما در دانشگاه‌های مختلف سلایق یا علایق خود را مبنای عمل قرار دهند.وی در نخستین نشست خبری خود با تأکید بر اینکه مبنای کار ما مر قانون است، گفت: اگر در قانون هم ابهامی وجود داشته باشد باید با تفیسر مراجع مربوطه برطرف شود.

تدوین منشور حقوق دانشجویی

هاشمی قانون را تضمینی برای حفظ نشاط سیاسی و اجتماعی بیان کرد و گفت:‌ سعی داریم تا چند‌ماه آینده پیش‌نویس منشور حقوق دانشجویی را تهیه و مصوب کنیم تا پس از ابلاغ آن به دانشگاه‌ها دانشجویان بتوانند از حداکثر حقوق خود استفاده کنند.
معاون فرهنگی وزیر علوم تصریح کرد: هر تشکل دانشجویی که تعطیل شود یک ضربه به نظام و تشکل دانشجویی است و هیچ تشکل دانشجویی نباید با برخورد سلبی روبه‌رو شود، هدف ما در دانشگاه‌ها ایجاد یا تقویت فضای آزاداندیشی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کردند.

احیای کرسی‌های آزاداندیشی

3سالی است که کرسی‌های آزاد‌اندیشی با اهدافی همچون نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آرا، ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه آرا، دیدگاه‌ها و سؤالات پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه از دیدگاه‌ها و با رویکردهای مختلف دیگر و آگاهی از نظرات دیگران در برخی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم جریان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هم‌اکنون دچار فرایند بوروکراسی اداری شده است درصورتی که برگزاری وسیع و جدی کرسی‌های آزاداندیشی مدنظر مقام معظم رهبری است و آنچه تاکنون اتفاق افتاده شاید از نظر کمی قابل توجه باشد ولی از نظر کیفی باید ارتقا یابد.

رد نگاه بسته به تفکیک جنسیتی

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه درباره تفکیک جنسیتی نگاه‌های مختلفی وجود دارد، گفت: فضای دانشگاه از اخلاقی‌ترین فضاهاست و ما دانشجویان را افرادی متدین می‌دانیم و گمان می‌کنیم که تعاملات ما در دانشگاه‌ها براساس فرهنگ اصیل اسلامی و دینی جریان دارد. وی افزود: طبق قوانین حفظ آداب و موازین شرعی یک اصل است ولی باید به‌صورت درست رواج یابد.
هاشمی با بیان اینکه نگاه‌های بسته در حوزه تفکیک جنسیتی مورد تأیید وزارت علوم نیست، افزود: این مسئله فقط حساسیت غیرضروری ایجاد می‌کند، ما نباید یک تصویر غلط از هنجارهای دینی ارائه کنیم و چهره رحمانی احکام دینی را طوری تفسیر کنیم که شائبه‌های دیگری ایجاد شود.

رئیس‌جمهور به دانشگاه می‌رود

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، رئیس‌جمهور به مناسبت 16آذر، روز دانشجو با هدف بالابردن تعامل با دانشجویان به یکی از دانشگاه‌های تهران می‌رود.سیدضیا هاشمی افزود: از رئیس‌جمهور دعوت شده در یکی از دانشگاه‌های کشور حضور یابد که جزئیات زمان و مکان آن اعلام می‌شود.

کد خبر 241160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز