همشهری آنلاین: درحالی که نمایندگان موافق ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دولت معتقد بودند دولت استثنای استفاده از بازنشستگان در پست های دولتی را تبدیل به یک قاعده کرده است اما نمایندگان مخالف معتقدبودن این طرح شائبه سیاسی دارد.

در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی کلیات طرح محدودیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی با قید دو فوریت در دستور کار قرار گرفت.

در حالی که دو فوریت این طرح در جلسه روز یکشنبه به تصویب رسیده بود امروز صبح به درخواست تعدادی از نمایندگان و لابی دولت سلب فوریت این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد اما به تصویب نرسید و بررسی کلیات آن در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نباید مرتبا با تیغ قانون به سراغ دولت برویم مشکل را با مذاکره حل کنیم

دربررسی کلیات طرح موافقین و مخالفین سخنرانی کردند. بخشهایی از این سخنان را خبرگزاری مهر این گونه گزارش کرده است:

 احمد توکلی نماینده تهران در مخالفت با کلیات این طرح گفت: رفتار دولت در جذب بازنشسته ها قابل دفاع نیست. دولت استثنای استفاده از بازنشستگان در پست های دولتی را تبدیل به یک قاعده کرده است.

وی گفت: رئیس مجلس هیاتی را مامور به مذاکره با دولت در این خصوص کند نباید با تیغ قانون مرتباً به سراغ دولت برویم مشکل را با مذاکره حل کنیم.

در ادامه علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه این طرح شائبه سیاسی بودن دارد گفت: شاید نوع مدیریت دولت قبل ما را بدعادت کرده است.

وی ادامه داد: دولت را مبرا از این خطا نمی دانم و اطلاع دارم در مناطق آزاد این اتفاق افتاده و رئیس جمهور به ترکان تذکر داده است..

مطهری تاکید کرد: جذب این تعداد بازنشسته در دولت های قبلی نیز معمول بوده است و امر غیرمترقبه ای نیست.

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر موافق این طرح بود که در موافقت با آن گفت: دولت در انتصابات عدالت را رعایت نکرده است. در این مدت بیش از 100 نفر بازنشسته که 10 سال قبل بازنشسته شده اند سر کار آمده اند.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره با دولت برای حل مشکل فایده ندارد گفت: مجلس شورای اسلامی مرجع قانونگذاری است نه مذاکره.

وی ادامه داد: قانون خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه بر عدم به کارگیری بازنشستگان تاکید دارد.

  نادر قاضی پور با اعلام تذکر آیین نامه ای گفت: من جزو کسانی هستم که به روحانی رای ندادم و این بار هم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود رای نمی دهم.

وی ادامه داد: ما باید قانون را برای همه بنویسیم نه برای یک جریان خاص و یا یک دولت. باید اشتغال افراد بازنشسته در مجلس، قوه قضائیه و صدا و سیما نیز باید مانند دولت جلوگیری شود.

نماینده مردم ارومیه افزود: در حال حاضر در کمیسیون ها از بازنشستگان استفاده می شود و ریاست مجلس نیز از بازنشستگان در پست های معاونت استفاده می کند.

ما لیدر میخواهیم نه لودر

در ادامه عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: طبق قانون اساسی ما به دولت اختیار دادیم که برای اجرای قوانین مصوباتی داشته باشد، رئیس مجلس اگر مصوبات را خلاف قانون دید می تواند بازگشت دهد اما نمایندگان مجلس نمی توانند مصوبات دولت را محدود کنند.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی قوا مستقل هستند و مصوبات مجلس نیز نباید بر خلاف قانون باشد گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز جذب افراد بازنشسته و باز خرید شده غیرقانونی است به جز مواردی که در قانون مندرج شده یعنی قانون به دولت اجازه داده در برخی مواد در مدیریت ها از افراد بازنشسته استفاده کند.

عزیزی تاکید کرد: سوء مدیریت ها موجب ایجاد مشکلات در کشور شد، امروز ما لیدر می خواهیم نه لودر.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دو اخطار و تذکر را وارد ندانست.

مهرداد بذرپاش دیگر موافق کلیات این طرح بود.

با مدیریت ایستا و کم تحرک مواجهیم

وی با اشاره به بکارگیری 54 بازنشسته در دولت گفت: اگر این طرح به تصویب نرسد تعداد بازنشستگانی که در دولت به کار گرفته شده اند به بالاتر از 100 نفر نیز خواهد رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا کشور ما پس از 34 سال افراد جوانتر و پویاتر در سلیقه های مختلف سیاسی برای پست اجرایی تربیت نکرده است؟

وی افزود: متاسفانه با مدیران ایستا و کم تحرک مواجهیم، مکانیزم های نظارتی مجلس سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص است. اگر استیضاح مطرح می کردیم می گفتند مجلس درصدد تقابل با دولت است بنابراین چنین طرحی را تدوین کردیم که در راستای تعامل با دولت است.

وی تاکید کرد: اگر مدیریت ایستا باشد پس از مدتی آقازاده ها و اطرافیان همه کاره می شوند و این مدل مدیریتی بستر حضور برخی افراد را فراهم می کند و مفسده برانگیز است.

علیپور تاکید کرد: به خاطر احترام به رئیس جمهور ، وزیران و معاونانشان از شمول این طرح معاف شدند.

وی خطاب به نمایندگانی که علت مشکلات دولت گذشته را استفاده از جوانان می دانستند، گفت: اعتراض داشتند که دولت گذشته از جوانان استفاده کرده و با این مشکلات مواجه شدیم حالا که 4 ماه از سالمندان استفاده شده مشکلات کشور حل شده است؟

نصف بیشتر نمایندگان در سن بازنشستگی هستند

در ادامه ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مخالفت با کلیات این طرح گفت: تذکری به ریاست مجلس دارم، چرا اجازه می دهید این طرح های دو فوریتی که محتوایی ندارند و امورات مجلس را به تعطیلی می کشانند مطرح شوند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور به دنبال حل مشکلات اقتصادی و کاهش تورم است گفت: این طرح ها برای مردم و دولت فایده ای ندارد.

نکو ادامه داد: نصف بیشتر نمایندگان مجلس نهم نیز بالاتر از سن بازنشستگی هستند، اگر بخواهیم این طرح را به تصویب برسانیم باید شامل نمایندگان هم بشود.

وی در پایان تاکید کرد: این طرح دو فوریتی شائبه سیاسی دارد.

دولت به دنبال ژنرالهاست با سربازان کاری ندارد

در ادامه علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در موافقت با کلیات این طرح گفت: باید هوشیار بود که دولت به بهانه کارآمدی قانون را زیر پا نگذارد.

وی با اشاره به مذاکرات نمایندگان با دولت برای عدم استفاده از بازنشستگان گفت: قبل از ارایه این طرح با دولت مذاکره کردیم اما تاثیری نداشت.

وی افزود: چرا در میدان جهاد و شهادت جوانان باید در خط مقدم باشند اما در زمان سپردن مسئولیت ها به آنها اعلام می کنیم که بی تجربه اند، افراط در دادن مسئولیت ها به افراد بازنشسته تا آنجا پیش رفته که به دنبال نصب مدیری رفته بودند که دو سال است فوت کرده است.

وی تاکید کرد: اشکال اینجاست که در کشور ما یا دنبال ژنرال هستند و یا سرباز و افرادی که میان این دو طیف قرار دارند کاری ندارند، باید از بازنشستگان در سطوح مشورتی استفاده کرد.

خسروی یادآور شد: قرار بود به دولت آقای روحانی کلید بدهیم نه عصا. قرار نیست مدیران بدوند اما باید بتوانند راه بروند.

برای عبور از دریای مواج دشواریهای اقتصادی ملوان میخواهیم نه قایقران

در پایان محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مخالفت با این طرح گفت: ما در شرایط تحریم و دشوار قرار داریم و برای عبور از این دریای مواج ملوان می خواهیم نه قایقران.

وی ادامه داد: کل بازنشستگانی که در دولت به کارگیری شده اند 25 نفر هستند و قرار نیست این روند ادامه پیدا کند.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با کلیات این طرح مخالف بود.

در پایان نمایندگان نیز با کلیات این طرح مخالفت کردند.

 

 

 

کد خبر 241099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز