طبق آخرین سرشماری رسمی حدود ۱.۷میلیون تبعه خارجی که بیشتر آنها از افغانستان، عراق، پاکستان و ترکیه هستند، در بازار کار ایران فعالیت دارند و‌ همین تعداد، متقاضیان شغل ایرانی هنوز فرصت اشتغال را نیافته‌اند.

علی ربیعی، وزیر کار اخیرا تعداد اتباع بیگانه حاضر در بازار کار ایران را بالغ بر 2میلیون نفر اعلام کرد که نشان‌دهنده موج جدید ورود خارجی‌ها به ایران برای کار است. آخرین سرشماری رسمی کشور که در سال 90انجام شد نشان می‌دهد که یک میلیون و 688هزار و 195خارجی در بازار کار ایران مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد یک میلیون و 452هزار و 512نفر افغان، ‌51هزار نفر عراقی، بیش از 17هزار نفر پاکستانی و 1600نفر تبعه ترکیه هستند. علاوه بر این براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 24هزار نفر از افراد غیرایرانی شاغل در کشور تبعیت خود را اعلام نکرده‌اند.

برپایه گزارشی که از سوی وزارت تعاون منتشر شده، نزدیک به 93درصد اتباع خارجی حاضر در کشور صاحب شغل هستند که در مقابل سیل تقاضا برای کارجویان ایرانی جالب توجه و در عین حال برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران بازار کار کشور حائز اهمیت است. 71درصد از شاغلان خارجی تحصیلات ابتدایی دارند و 17درصد تحصیلات متوسطه و نزدیک به 6درصد از این افراد نیز تحصیلات عالی دارند. اکثریت قریب به اتفاق اتباع شاغل در ایران در گروه کارگران ساده مشغول به فعالیت هستند و پس از آن گروه‌های شغلی صنعتگران، کارکنان کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری بیشترین تعداد خارجی‌ها را در خود جای داده است.

کد خبر 242747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز