همشهری آنلاین: ثبت‌ نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال ۹۳ به صورت اینترنتی از روز شنبه ۱۶ آذرماه آغاز می‌شود و تا روز شنبه ۲۳ آذر ادامه دارد. داوطلبان می‌توانند از امروز سه شنبه ۱۲ آذرماه کارت ثبت نام را خریداری کنند.

به گزارش مهر، ثبت نام در آزمون‌ سراسری‌ سال 93 برای‌ پذیرش دانشجو در دوره‌های‌ روزانه‌، نوبت دوم (شبانه‌)، نیمه حضوری، مجازی و بین الملل دانشگاهها و موسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ سال 1393 و همچنین متقاضیان تحصیل در آن دسته از کد رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی که پذیرش در رشته های مذکور براساس آزمون صورت می‌پذیرد، به صورت اینترنتی از 16 آذر آغاز می شود.

داوطلب‌ شرکت‌ در آزمون‌ می تواند برای خرید کارت اعتباری ثبت‌نام با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور‌ به نشانی: www.sanjesh.org و پرداخت مبلغ 106 هزار ریال (10 هزار و 600 تومان) از طریق کارت های بانکی عضو شتاب یک کارت ثبت نام آزمون سراسری 93 را خریداری کنند.

داوطلبان علاقمند به گزینش در دانشگاه پیام نور و موسسات غیرانتفاعی در آزمون سراسری 93 نیز می‌توانند مبلغ 58 هزار ریال (5 هزار و 800 تومان) از همین طریق پرداخت کنند.

همچنین دیپلمه های سال 84 تا 92 نیز می توانند با مراجعه به سایت وزارت آموزش و پرورش http://dipcode.medu.ir برای دریافت کد سوابق تحصیلی (اطلاعات دانش‌آموزی برای داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی، شامل دیپلمه‌های سال 1384 تاسال92 با عنوان رشته های تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی) اقدام کنند.

هر داوطلب مطابق ضوابط آزمون می‌تواند متقاضی شرکت در یکی از گروههای آزمایشی پنج‌گانه شامل گروه آزمایشی یک (علوم ریاضی و فنی)، گروه آزمایشی 2 (علوم تجربی)، گروه آزمایشی 3 (علوم انسانی)، گروه آزمایشی 4 (هنر) و گروه آزمایشی 5 (زبانهای خارجی) شود.

چنانچه داوطلبی متقاضی ثبت‌نام در 2 و یا 3 گروه آزمایشی (باتوجه به توضیحات تبصره 3ذیل ) ‌باشد، لازم است به ازای هر گروه آزمایشی مبلغ 106 هزار ریال دیگر نیز از همین طریق پرداخت و اطلاعات کارت اعتباری را دریافت دارد. داوطلب می‌تواند علاوه بر انتخاب گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی و یا علوم انسانی) در گروه آزمایشی هنر و زبان خارجی نیز متقاضی شود اما هیچ داوطلبی نمی‌تواند بطور همزمان، در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت کند.

در رابطه با نحوه اعلام علاقه‌مندی به رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی توضیحات لازم در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و اطلاعیه‌های بعدی داده خواهد شد. ضوابط آزمون سراسری سال 1393 همانند ضوابط آزمون سال 1392 بوده و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

متقاضیانی که از سال‌ تحصیلی‌ 64-1363 به‌ بعد، دو نوبت‌ در آزمون‌های‌ ورودی‌ (دوره‌های‌ روزانه‌) رشته‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه‌متمرکز پذیرفته‌ شده‌ باشند، حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1393 را نخواهند داشت.

پذیرفته‌ شدگان‌ دوره‌های‌ روزانه‌ آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1392 (اعم‌ از رشته‌های‌ متمرکز و یا نیمه‌متمرکز) حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1393 نخواهد داشت.

مطابق مصوبه اولین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو و در راستای اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور (مصوب مجلس محترم شورای اسلامی) سوابق تحصیلی موجود ( اعلام شده از وزارت آموزش وپرورش ) آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را طی سالهای 84 تا 92 اخذ کرده اند و دروس امتحانی آنها بصورت نهایی و سراسری برگزار شده، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند و سوابق تحصیلی تراز شده آنها به میزان حداکثر 25 درصد تأثیر قطعی در نمره کل نهایی آنان اعمال خواهد شد.

کد خبر 241060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز