گروه شهری: نشست معلولان و زندگی شهری با تأکید بر حمایت مدیریت شهری و شورای شهر از مناسب‌سازی پایتخت برای معلولان برگزار شد.

به مناسبت روز جهانی معلولان موضوع استمرار حمایت از حقوق آنان در شهر بررسی و عنوان شد تشکیل ساختاری به‌منظور ارزیابی عملکرد مسئولان ذیربط در سطح ملی و محلی ضرورت دارد. احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکی از سخنرانان این نشست بود. اجرای مفاد قانونی حمایت از حقوق معلولان و مناسب‌سازی‌ معابر ازجمله نکات مورد تأکید وی بود که مسجدجامعی خبر داد به‌طور جد در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا پیگیری خواهد شد.

در سال‌های گذشته اقدامات بسیاری در شهر برای این گروه صورت گرفته بود. راه‌اندازی کانون‌های معلولان در 374محله شهر تهران و حضور بالغ بر 8هزار و 600معلول در این کانون‌ها پیامی است که باید به مسئولان برسد تا از این ظرفیت‌ها استفاده شود. در نشست مذکور همچنین تأکید شد که مدیران شهری باید تمام توان و ظرفیت‌های موجود را برای بهره‌مندی از دانایی، توانایی و تجربه معلولان به کار بگیرند.

ساخت مجموعه‌های اختصاصی معلولان

سید محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این نشست خواستار تصویب بودجه لازم برای ساخت مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی ویژه معلولان و جانبازان در نقاط مختلف شهر شد. به گفته ایازی، نشست تخصصی معلولان و زندگی شهری نقطه آغازی است تا مدیران شهری را بر آن دارد که از ظرفیت‌های جامعه معلولان در شهر استفاده شود. مدیران شهری از سویی در برنامه 5ساله دوم شهرداری که شهری اجتماعی را مدنظر دارد، به مسائل معلولان اهتمام بیشتری می‌ورزند. ساخت مجموعه قمر بنی هاشم در جنوب تهران یکی از نمونه‌های این نگاه اجتماعی است.

در بخش حمل‌ونقل نیز مدیران شهری برای گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی ویژه معلولان و جانبازان فعالیت کرده‌اند. سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در این‌باره اعلام کرده که در تلاشیم با همکاری شرکت‌های حمل‌ونقلی تابعه شهرداری تهران ناوگان خدمات‌رسانی به قشر معلولان را افزایش دهیم.

در حال حاضر60دستگاه ون و 20دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی‌ شده در پایانه معلولان به جانبازان و معلولان شهر خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین 10دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی معلولان و جانبازان مناسب‌سازی‌ شده و به‌صورت رایگان و 24ساعته در خدمت جانبازان و معلولان قرار دارد.

کد خبر 240998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز