گروه اقتصادی: «ارز را تا نیمه دوم سال آینده تک‌نرخی می‌کنیم، پیمان‌سپاری ارزی را برداشته‌ایم و کمیته ویژه‌ای برای چگونگی آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده کشور تشکیل داده‌ایم» این سه خبر، وعده جدید رئیس‌کل بانک مرکزی به فعالان اقتصادی است.

ولی‌الله سیف که  به شورای گفت‌وگو رفته بود، بازهم تأکید کرد که نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و بازهم گفت: اینکه نرخ ارز 3هزار تومان است را تأیید یا رد نمی‌کنم، نرخ دلار آزاد را بازار تعیین می‌کند. مرد شماره یک بانک مرکزی افزود: نرخ مورد تأیید بانک مرکزی نرخ مبادلاتی است که کالاهای اساسی با آن وارد می‌شوند، اما هدف ما یکسان‌سازی نرخ ارز است.

اصرار خبرنگاران برای اینکه بدانند نرخ واقعی ارز درصورت یکسان‌شدن چه میزان خواهد بود، با پاسخ شفاف از سوی سیف مواجه نشد و او تکرار کرد: در مورد دلار بودجه هر رقمی که مبنای بستن بودجه شود، رقم متوسط است و ثابت نخواهد بود و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه در لایحه بودجه 93 صورت گرفته است. به گزارش همشهری، بودجه93 به گفته محمدباقر نوبخت به نقل از یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با دلار 2600تومانی بسته شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با اعلام اینکه آزاد‌سازی این دارایی‌ها در حال وقوع است و کارگروهی نیز از هفته آینده کار را شروع می‌کند،تأکید کرد: میزان دارایی‌هایی که آزاد می‌شود مشخص نیست و اکنون نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد.سیف در واکنش به تقاضای فعالان بخش خصوصی مبنی بر تزریق نقدینگی بیشتر برای خارج شدن بنگاه‌های اقتصادی از رکود، وعده نصفه‌ونیمه داد. شرط او این است که درصورت رشد سپرده‌های بانکی و وصول مطالبات معوق، نقدینگی بیشتری به سمت تولید هدایت شود؛ شرطی که به گفته کارشناسان، به‌دلیل پایین نگه‌داشتن نرخ سود سپرده‌های بانکی و ناتوانی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بیشتر و گرفتن مطالبات رسوب شده، به سختی اجرایی خواهد شد.

کد خبر 240990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز