همشهری آنلاین: مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی با تشریح چگونگی اختصاص ارز به کالاهای اساسی، گفت:به کالاهای اولویت ۱ تا ۹ ارز مبادله‌ای اختصاص داده می شود و در صورتی که کالایی مشمول پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز شود، وجه آن باید از سوی مشتری به بانک عامل تادیه و تقاضای اصلاح کد از نرخ مرجع به نرخ روزانه بانک مرکزی صورت گیرد.

ایسنا نوشت: غلامرضا قاسمی درباره میزان ارز اختصاص داده شده به کالاهای اساسی از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه سال جاری 12.8 میلیارد دلار کد تخصیص ارز برای کالاهای اساسی صادرشده که برای 6.9 میلیارد دلار آن درخواست تامین ارز واصل و ارز مربوطه تامین شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این که ارز کالاهای اساسی با چه قیمتی تامین شده است؟ گفت: از مبلغ 6.9 میلیارد دلار ارز تامین شده، مبلغ 2.8 میلیارد دلار آن به نرخ مرجع (قبل از ابلاغ قانون بودجه سال جاری درتاریخ 12 تیرماه سال جاری) 4.1 میلیارد دلار به نرخ واحد ارز (نرخ مبادله ای) پرداخت شده است.

قاسمی در ادامه درباره نحوه دریافت مابه‌التفاوت ارز 1226 تومانی و مبادله‌ای، تصریح کرد: در صورتی که کالایی مشمول پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز شود، وجه آن باید از سوی مشتری به بانک عامل تادیه و تقاضای اصلاح کد از نرخ مرجع به نرخ روزانه بانک مرکزی صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که تامین ارز کالاهای اساسی از جمله اولویت‌های بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: آمادگی تخصیص ارز وجود دارد لازم‌است متقاضیان درخواست های خود را با ارزهائی که بطور روزانه عرضه می‌شود هماهنگ کنند.

مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی درباره چگونگی اولویت بندی اختصاص ارز به کالاها افزود: با توجه به حکم مقرر در قانون بودجه سال جاری، کالاهایی که دارای اولویت یک تا 9(به غیر از لوازم صوتی و تصویری و برخی کالاهای لوکس ) هستند، امکان واردات آنها با نرخ واحد ارز ( مبادله‌ای) وجود دارد.

به گفته او برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی نیز تخصیص ارز با اولویت انجام می‌شود.

قاسمی در ادامه گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه مبلغ 25.1 میلیارد دلار در مرکز مبادلات ارزی کد تخصیص ارز صادر شده‌ است.

وی درباره تعامل مرکز مبادلات با واردکنندگان و نحوه دریافت ارز خاطرنشان کرد: جهت دریافت کد تخصیص ارز واردکنندگان باید به شعبه مراجعه کنند و درصورت موافقت بانک عامل با انجام درخواست متقاضی، بانک عامل نسبت به ثبت درخواست صدور گواهی ثبت آماری در سامانه پرتال ارزی اقدام می کند.

به گفته او حضور متقاضی در مرکز نیز در راستای پیگیری موضوع از نماینده بانک عامل است و اساسا" ضرورتی به انجام این امر نیست.

کد خبر 241368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز