دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: وزیر رفاه و تأمین اجتماعی از مردم خواست که در صورت امکان ، کوپن ارزاق عمومی را دریافت نکنند.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، با اشاره به اینکه گرفتن کوپن در خانواده‌های ایرانی به یک عادت تبدیل شده گفت: برای بسیاری از خانواده‌ها تفاوت قیمت اجناس کوپنی چندان اهمیتی ندارد کما اینکه در بسیاری موارد با وجود داشتن کوپن برای گرفتن ارزاق به مراکز فروش مراجعه نمی‌کنند و به این ترتیب کوپن‌های صادر شده باطل می‌شود.

وزیر رفاه و تأمین اجتماعی کشور افزود: در صورتی که این خانواده‌ها از دریافت کوپن خودداری کنند می‌توان از محل این صرفه‌جویی به نیازمندان کشور کمک‌ کرد.

مصری تفاوت بهای اجناس را در حالت آزاد و کوپنی بین 7 تا 8 هزار تومان عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت خودداری از تحویل گرفتن کوپن به وسیله مردم می‌توان با هدفدار کردن میزان ارزش کوپن‌های مانده به گروه آسیب‌پذیر و خانواده‌های نیازمند کمک‌رسانی کرد.

وزیر رفاه و تأمین اجتماعی تاکید کرد که افرادی که به کوپن نیاز ندارند به جای باطل کردن کوپن‌ها از تحویل گرفتن آنها در مرحله واگذاری خودداری کنند.

او درباره وضعیت جمعیت فقیر کشور گفت: در حال حاضر تمامی افراد زیر خط فقر شدید به طور کامل تحت پوشش نهادهای حمایت‌گر هستند و می‌توان ادعا کرد که چتر حمایتی بر سر تمامی افراد زیر خط فقر شدید کشور گشوده‌است.

وزیر رفاه و تأمین اجتماعی خط فقر شدید را ناتوانی در برخورداری از 2000 کالری در طول شبانه‌روز یا درآمد کمتر از یک دلار در روز تعریف کرده و افزود: جمعیت شناسایی شده زیر خط فقر شدید تا سال گذشته 6 میلیون نفر بود که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی( ره) و سازمان بهزیستی بودند اما در توزیع ارزاق عمومی به گروه آسیب‌پذیر در روزهای پایانی سال گذشته این ارزاق میان 9 میلیون نفر توزیع شد، 3 میلیون افزوده شده عموماً افراد پشت نوبتی سازمان‌های حمایتی بودند.

وی گفت: پس از انجام عملیات شناسایی، گروه جمعیتی افراد تحت حمایت امسال بالغ بر 12 میلیون نفر خواهند شد که به این ترتیب تمامی افراد زیر خط فقر در کشور شناسایی و زیر پوشش قرار خواهند گرفت.

به گفته وزیر رفاه جمعیت دچار فقر مطلق در کشور هنوز شناسایی نشده‌اند، مصری مشخصه این گروه را برخورداری از برخی امکانات برای بهتر زیستن علاوه بر برخورداری از 2000 کالری روزانه دانسته و گفت: در کشور ما هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی در زمینه میزان درآمد افراد وجود ندارد و مسئولین نمی‌توانند میزان واقعی درآمد افراد را تعیین کنند به همین دلیل شناسایی کسانی که دچار فقر مطلقند تا حدودی غیر ممکن می‌نماید.

مصری تعداد دفترچه‌های بیمه صادر شده در کشور به وسیله بیمه‌‌ها را 70 میلیون اعلام کرده و تاکید کرد که داشتن چند دفترچه درمان برای بسیاری از افراد غیر قانونی نیست.
بر اساس گفته‌های وزیر رفاه بسیاری افراد دفترچه‌های بیمه‌ متعددشان را صرفاً از راه‌های قانونی دریافت می‌کنند و مرتکب هیچ کار خلاف قانونی نشده‌اند.

وزیر رفاه معتقد است: کاستی‌های قانونی راه را برای داشتن چند دفترچه بیمه در بسیاری موارد باز گذاشته است و در صورتی که بخواهیم این همپوشانی‌ها را حذف کنیم ناچاریم بازبینی جدی و دقیقی در بخش‌هایی از قوانین مربوطه داشته‌باشیم.

کد خبر 24095

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز