گروه ادب و هنر - احمد افشار: ششمین سالمرگ مرحوم زنده‌یاد قیصر‌ امین‌پور را در حالی با نصب تندیس این شاعر انقلابی در میدانی که نام او را برایش برگزیده‌اند، پشت‌سر گذاشتیم که بحث بر سر ساختار و شکل مزار و آرامگاه این شاعر پرآوازه معاصر در گتوند همچنان ادامه دارد.

آرامگاه قیصر امین پور

در تازه‌ترین اظهارنظر مسئولان فرهنگی استان خوزستان از تغییر شکل سنگ قبر وی خبر داده‌اند. آنطور که مهر نوشته، این تغییر شکل در حالی اتفاق می‌افتد که همسر مرحوم امین‌پور از آن اظهار بی‌اطلاعی کرده است. زیبا اشراقی با اعلام بی‌خبری از تقاضای تغییر شکل بنای مزار زنده‌یاد قیصر امین‌پور گفته است: شاید با خانواده همسرم در خوزستان صحبت شده باشد، اما با من صحبتی در این زمینه نشده و من هم اطلاعی از این ماجرا ندارم. اگر در این مورد نظر ما را خواستند، من حرف‌هایی دارم و اگر هم نظری نخواستند که هیچ!

از سوی دیگر، محمد شریفی، مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری استان خوزستان اعلام کرده که این اداره برای تغییر سنگ مزار زنده‌یاد امین‌پور از شکل مدور فعلی منتظر اعلام موافقت اداره ارشاد گتوند و خانواده امین‌پور است. به گفته وی، سنگ مزار آن مرحوم به شکل دایره و صدفی که در دل آن مرواریدی قرار دارد ساخته شده است، درصورتی که سنگ مزار مسلمانان مستطیل‌شکل است. به همین‌خاطر حوزه هنری خوزستان به مسئولان ارشاد شهر و شورای شهر گتوند و خانواده مرحوم امین‌پور پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد تغییر در سنگ مزار داده است.

این اظهارنظرها در حالی مطرح و رسانه‌ای می‌شود که علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، دوم اردیبهشت‌ماه امسال در پنجاه و چهارمین سالروز تولد قیصر امین‌پور با انتقاد از ساختار سنگ مزار قیصر گفته بود: بعضی به نام دوستان قیصر حق او را ادا نکردند. او که این همه در باب سنت سخن گفته، قبرش را گرد می‌سازند. چرا باید اینطور باشد؟ قبر مستطیل‌شکل، سنت مسلمانی ماست. در عالم رؤیا قیصر را می‌دیدم؛ همین بحث سنگ قبر گرد را مطرح کردم. گفت: من هم از این راضی نیستم. قزوه هشتم آبان‌ماه امسال هم بار دیگر از دایره‌ای‌شکل بودن سنگ مقبره شاعر شهیر خوزستانی گله کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل شده بود.

زنده‌یاد قیصر امین‌پور هشتم آبان‌ماه سال 86 پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از بیماری چشم از جهان فروبست و دوستداران و علاقه‌مندانش را داغدار و بهت‌زده کرد. قیصر در تمام سال‌های عمر کوتاهش از حاشیه دوری گزیده بود، اما در نخستین ساعت‌های پس از مرگش حاشیه گریبان او را گرفت؛ اینکه پیکر شاعر فقید در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران دفن شود یا در سرزمین مادری‌اش، گتوند. این ماجرا البته خیلی زود با انتقال پیکر او به خوزستان پایان یافت.

داستان شکل طراحی مزار قیصر هم از آنجا آغاز شد که مسئولان وقت وعده داده بودند که برای او آرامگاهی مناسب طراحی کنند. این وعده در سومین سالمرگ قیصر سرانجام عملی و مقبره‌ای رونمایی شد که طراحی آن را حسین خسروجردی انجام داده بود. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت وقت اعلام کرد که برای ساخت این بنا بیش از 500میلیون تومان هزینه و حدود 2 سال زمان صرف شده است. رونمایی از بنای آرامگاه قیصر همان و آغاز اعتراض‌ها همان. مهم‌ترین اعتراض هم مربوط بود به نادر دریابان، خبرنگار فقید حوزه دفاع‌مقدس که به تشابه یادمان قیصر با نماد بعثی‌های فدایی صدام به‌شدت معترض بود.

احمد طلایی، مدیر پروژه بنای یادبود قیصر امین‌پور هم همان زمان درباره تشابه این اثر با نماد بعثی‌ها در عراق به زمان شکل‌گیری پروژه و طرح‌های اولیه خسروجردی اشاره کرده و گفته بود: کار طراحی و ساختن مقبره زنده‌یاد امین‌پور زمانی شروع شد که خسروجردی 2 یا 3 طرح دیگر را کنار هم آغاز کرده بود بدون آنکه درباره این گنبد و نمونه مشابه آن در عراق خبری داشته باشد. با وجود همه‌ بحث‌هایی که هر چند وقت یک‌بار درباره مزار خالق «گل‌ها همه آفتابگردانند» رسانه‌ای می‌شود، قیصر شعر ایران حالا دیگر 6 سال است برای همیشه سکوت کرده و شاید برای او اهمیت نداشته باشد درباره‌ معماری بنای آرامگاه ابدی‌اش چه می‌گویند؛ حتی اگر گفته‌ها و نکته‌ها به نقل از خود او باشد یا آنچه در‌ رؤیا دیده‌اند!

آخرین خبر

تندیس مرحوم زنده‌یاد قیصر امین‌پور عصر امروز (دوشنبه ۱۱ آذرماه) با حضور جمعی از مدیران شهری و هنرمندان رونمایی و در میدانی که در سعادت‌آباد تهران به نام او نامگذاری شده نصب می‌شود. این مراسم ساعت ۱۵ در جنوب میدان قیصر امین‌پور برگزار خواهد شد. سازنده تندیس شاعر بلندآوازه معاصر حسینعلی عسگری است که کار ساختن تندیس را به سفارش سازمان زیباسازی شهر تهران انجام داده است.

آرامگاه مدور

آرامگاه مرحوم قیصر امین‌پور مدور است و روی چند پله‌ مدور قرار دارد. این بنا شامل 2 طرح‌مایه‌ گنبد است که با اندازه‌های متفاوت مقابل هم سنگ قبر شاعر را در میان گرفته‌اند. این طرح‌مایه‌ها با سنگ‌های فیروزه‌ای و قطعه‌های خوشنویسی تزیین شده‌اند. از سقف بنا چراغی در یک چراغ‌دان مزین به خوشنویسی بر فراز سنگ مزار قیصر آویزان شده و این سنگ سیاه مدور مزین به شعرهایی از شاعر و آیه‌ای از قرآن است.

کد خبر 240847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز