سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

۷سال است که برای فوت کردن شمع‌های تولد جان ندارد اما هنوز علاقه‌مندان خود و قلمش دومین روز اردیبهشت هر سال را به یاد او می‌گذرانند.

 قیصر امین‌پور 55سال پیش در چنین روزی در گُتوَند خوزستان متولد شد. دانشجوی انصرافی دامپزشکی مدتی هم سراغ علوم اجتماعی رفت اما سرانجام رویاهای درسی‌اش را در رشته زبان و ادبیات فارسی تعبیر کرد. فعالیت در هسته اولیه تشکیل حوزه هنری و تلاش برای سر و سامان دادن به دفتر شعر جوان را در همان دهه60 در کارنامه‌اش سند زد و بعد از پایان تحصیلات، تدریس در دانشگاه را هم آغاز کرد اما با این همه سردبیری ماهنامه ادبی هنری سروش جوان برای خیلی‌ها امین‌پور را در جامعه روزنامه‌نگاری تثبیت کرد. «منظومه ظهر روز دهم»، «مثل چشمه، مثل رود»، «بی‌بال پریدن» و «به قول پرستو» مجموعه‌هایی هستند که او برای نوجوانان تدارک دید و غیراز آن، با آثاری ازجمله «آینه‌های ناگهان»، «گل‌ها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق» شهرت فراوانی کسب کرد.

از عمق جاده‌های سرد

سال1377 هنوز تمام نشده بود که انگار آشنای مرگ او را از عمق جاده‌های مه‌آلود صدا کرد؛ تصادفی که تا 8سال بعد و روز مرگ هم آزردگی‌اش را از جسم قیصر دریغ نکرد. جراحات شاعر به حدی بود که بارها او را به اتاق عمل کشاند و جراحی را برایش به موضوعی تکراری مبدل کرد. برای شاعر شعر خاطره‌انگیز «باز آمد بوی‌ماه مدرسه، بوی بازی‌های راه مدرسه» تلاش برای فعالیت در حوزه ادبیات نوجوانان همچنان بهانه‌ای برای ایستادگی بود. او بعد از پیوند کلیه در سال81 حال و روزی بهتر داشت و فعالیت‌هایش را در سروش نوجوان از سر گرفت اما باز دردسرهای بیماری کلافه‌اش کرد و سرانجام بعد از چند سال تحمل رنج، آبان‌ماه86 مانند همان قطاری که از ایستگاه رفت با دنیا و ایستگاه زندگی وداع کرد. خودش هم جایی گفته و نوشته بود: «عاقبت پرونده‌ام را با غبار آرزوها... خاک خواهد بست روزی، باد خواهد برد باری.»

بهار باور ما

امین‌پور سال76 با دفاع از رساله «سنت و نوآوری در شعر معاصر» با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی مدرک دکترای ادبیات فارسی دانشگاه تهران را به خانه برد و سال78 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت عنوان یکی از برترین شاعران دفاع‌مقدس دهه‌های 60 و 70 را هم از آن خود کرد.

او پیش‌تر تندیس‌ماه طلایی (برگزیده شعر کودک و نوجوان 20سال انقلاب) را به‌دست آورده بود. امین‌پور دستی هم در ترانه‌سرایی داشت و با خوانندگانی چون محمد اصفهانی و مرحوم ناصر عبداللهی همکاری کرد اما بی‌تردید ماندگارترین کار او در این عرصه آلبوم «نیلوفرانه» علیرضا افتخاری است که با اشعار قیصر، صدای افتخاری، موسیقی عباس خوشدل و تکنوازی زنده‌یاد مرحوم جلال ذوالفنون جایگاهی ماندگار در تاریخ موسیقی ایران پیدا کرد.

نکوداشت

این روزها به مناسبت سالگرد تولد این شاعر خوشنام در گوشه و کنار ایران برنامه‌هایی برگزار می‌شود؛ ازجمله در تهران که فروشگاه مرکزی شهر کتاب میزبان آیین نکوداشت قیصر امین‌پور خواهد بود. این مراسم روز چهارشنبه 3اردیبهشت با حضور فریدون عموزاده خلیلی، حسن احمدی، بیوک ملکی و زیبا اشراقی (همسر آن مرحوم) برپا می‌شود و شعرخوانی و گفت‌وگو درباره اشعار زنده‌یاد امین‌پور از بخش‌های مختلف آن است. عموزاده، بیوک ملکی و احمدی با قیصر در سروش همکاری می‌کردند و در این مراسم خاطره‌های خود را از آن دوران مرور می‌کنند. ‌امروز هم کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به مناسبت سالروز تولد قیصر امین‌‌پور نمایشگاهی یکروزه از آثار این شاعر برگزار می‌کند که شامل کتاب‌ها و منابعی درباره این نویسنده است.

 

کد خبر 256844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز