گروه ادب و هنر : یاد و خاطره قیصر امین‌پور، شاعربزرگ‌ انقلاب، همزمان با پنجاه و چهارمین زاد‌روز وی در ویژه برنامه «برای تو‌ ای روز اردیبهشتی»، که با همکاری مؤسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود، امروز ساعت 16در فرهنگسرای انقلاب اسلامی گرامی داشته می شود، نام این برنامه از یکی از اشعار قیصر امین‌پور اقتباس شده.

بزرگداشت قیصر امین پور

امین پور در آن شعر گفته بود:
چه اسفندها. . . آه
چه اسفندها دود کردیم
برای تو ‌ای روز اردیبهشتی
که گفتند این روزها می‌رسی
از همین راه

مهدی فروتن، رئیس فرهنگسرای انقلاب با بیان اینکه شعر و شعرخوانی یکی از عرصه‌های بسیار اثرگذار در فضای فرهنگ عمومی ماست، درباره این مراسم به همشهری گفت: فرهنگسرای انقلاب در راستای ترویج ادبیات انقلاب، به بهانه پنجاه و چهارمین زاد‌روز قیصر امین‌پور که یکی از چراغ‌های نورافشان در ادبیات شعر انقلاب است، ویژه برنامه برای تو ‌ای روز اردیبهشتی را برگزار می‌کند. وی افزود: هدف از برگزاری این مراسم درواقع معرفی این شاعر متعهد به‌عنوان یک الگوی برجسته در فضای فرهنگی کشور در جامعه است.

فروتن با بیان اینکه این مراسم امروز با حضور جمعی از هنرمندان، شاگردان و خانواده قیصر امین‌پور برگزار می‌شود، ادامه داد: خوانش اشعار این شاعر انقلاب، بیان خاطراتی از وی و مرور آنچه شاعران و علاقه‌مندان قیصر درباره او سروده‌اند، بخش‌هایی از این ویژه برنامه است. به گفته رئیس فرهنگسرای انقلاب، علیرضا قزوه، اسماعیل امینی، علی محمد مودب و علی داوودی از مهمانان این مراسم هستند. فروتن افزود: در این مراسم همچنین مستند «همزاد عاشقان جهان» به کارگردانی تورج کلانتری که به روایت گوشه‌هایی از زندگی و شخصیت قیصر امین‌پور می‌پردازد، نمایش داده می‌شود. همچنین در پایان این مراسم پنج بوته گل شمعدانی، به یاد پنجمین بهار فقدان قیصر شعر انقلاب در محوطه فرهنگسرا کاشته می‌شود. علاوه بر این، در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از تصاویر قیصر امین‌پور در نگارخانه مهر فرهنگسرا به نمایش در می‌آید که تا نهم اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

همچنین علی‌محمد مودب مدیر مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب درباره ضرورت پرداختن به شخصیت قیصر امین‌پور گفت: قیصر امین‌پور یکی از بزرگ‌ترین شاعران انقلاب اسلامی است و شاید بتوان او را شاخص‌ترین چهره نسل دوم شعر انقلاب معرفی کرد.

وی با بیان اینکه قیصر توانسته در شعرهایش مضامین حماسی، تغزل و جنبه‌های شخصی زندگی را درهم بیامیزد، گفت: در شعرهای قیصر امین‌پور جان خاصی وجود دارد و به‌همین خاطر است که این شاعر با تمام ویژگی‌های روحی و اخلاقی مخصوص به خودش توانسته به ضریب نفوذ گسترده‌ای در جامعه برسد و به یکی از مؤثرترین چهره‌های شعر انقلاب تبدیل شود. این شاعر در ادامه درباره مشارکت مؤسسه شهرستان ادب در برگزاری مراسم یادبود قیصر امین‌پور در فرهنگسرای انقلاب عنوان کرد: مؤسسه شهرستان ادب کارهای متعددی درباره این شاعر فقید انجام داده است که از آن جمله شرکت در برگزاری مراسم یادبود قیصر امین‌پور و تهیه‌ کتابی با موضوع خوانش اشعار قیصر امین‌پور است. شاعر کتاب «عاشقانه‌های پسر نوح(ع)» در ادامه تاکید کرد: نیمی از کارهای مربوط به این کتاب انجام شده و قرار است زهیر توکلی این کتاب را به رشته تحریر درآورد.

قیصر امین‌پور شاعری بود که با شعرهایش مردم را چه در فقر و درد و چه در دوران هشت‌ساله‌ دفاع مقدس همراهی کرد. این شاعر دوم اردیبهشت‌ماه سال 1338 در گُتوَند، شهر بختیاری‌نشین استان خوزستان متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات در زادگاهش، در سال 1357 در رشته‌ دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، ‌اما یک سال بعد، از این رشته انصراف داد و به دانشکده‌ علوم‌اجتماعی همین دانشگاه رفت ولی قرار نبود در این دانشکده هم ماندگار شود.

امین‌پور در سال 1358 با گروه تشکیل‌دهنده‌ حلقه‌ هنر و اندیشه‌ اسلامی همکاری کرد؛ این گروه همان بنیانگذاران جوان حوزه‌ هنری بودند. در سال 1363 مجددا رشته تحصیلی خود را تغییر داد و تحصیل در رشته‌ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران را آغاز کرد. در سال 1369 وارد دوره‌ دکتری این رشته شد و در سال 1376 از رساله‌ خود با عنوان «سنت‌ و نوآوری در شعر معاصر» با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی دفاع کرد. این رساله در سال 1383 در قالب کتابی با همین عنوان منتشر شد. «تنفس صبح» ، «در کوچه‌ آفتاب»، «آینه‌های ناگهان»، «گل‌ها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق» از مجموعه‌های شعر این شاعر هستند. «گزینه‌ اشعار» قیصر امین‌پور نیز در سال 1378 منتشر شد. همچنین «توفان در پرانتز» (نثر ادبی) و «شعر و کودکی» از دیگر آثار این شاعر هستند. او «منظومه ظهر روز دهم»، «مثل چشمه، مثل رود»، «بی‌بال پریدن» و «به‌قول پرستو» را هم برای نوجوانان خلق کرده است. قیصر امین‌پور بامداد هشتم آبان‌ماه سال 1386 در سن 48 سالگی درگذشت و در زادگاهش گُتوَند به خاک سپرده شد. در سال 1389 مصادف با سومین سالگرد درگذشت این شاعر و پژوهشگر، از بنای آرامگاه او رونمایی شد.

کد خبر 210401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز