رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم رونمایی از سردیس زنده‌یاد قیصر امین‌پور، خالق «گل‌ها همه آفتابگردانند» را شاعری توصیف کرد که برخلاف بسیاری از شاعران امروز از دیده شدن و حرف زدن پرهیز داشت اما بیشتر دیده شد و ماند.


این مراسم عصر روز دوشنبه در میدان قیصر امین‌پور در منطقه 2 شهرداری تهران برگزار شد و در آن علاوه بر احمد مسجدجامعی و حسین علی‌عسگری سازنده سردیس، تعدادی از شعرا و هنرمندان و مدیران شهری حضور داشتند. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای دیده شدن زیبایی‌ها شهر باید خلوت‌تر شود، گفت: در کار مرحوم امین‌پور رازی بود. او از خیلی چیزها ازجمله دیده شدن پرهیز داشت و می‌دانم دوست نداشت جایی را به نام او نامگذاری کنیم.

وی ادامه داد: خاطرم هست در کرمانشاه در خلال برگزاری کنگره شعر دفاع‌مقدس می‌خواستند میدانی به نام او کنند اما موافقت نکرد. در تمام طول عمرش از مصاحبه هم پرهیز داشت و کار رسمی و معمول روابط عمومی را نمی‌پذیرفت. جالب است بگویم همین قیصر فراری از دیده شدن امروز از بسیاری از آنها که سعی کردند به چشم بیایند بیشتر دیده شده است.
مسجد جامعی با استقبال از پیشنهاد سهیل محمودی مبنی بر نامگذاری میدان‌های شهر تهران به نام شاعران گفت: من این پیشنهاد را پیگیری می‌کنم و امیدوارم روزی برسد که هر جای شهر ما معرف یک شخصیت بزرگوار باشد.

فاطمه راکعی، مدیرعامل انجمن شاعران ایران هم در سخنانی کوتاه تجلیل از قیصر امین‌پور را تجلیل از فرهنگ و تمدن ایرانی عنوان کرد و افزود: قیصر منظومه خوبی‌ها بود. وقتی مراسم امروز را می‌بینم آرزو می‌کنم‌ ای کاش مسئولان فرهنگی ما همیشه از افراد فرهنگی انتخاب شوند.

برزین ضرغام، معاون فرهنگی سابق سازمان زیباسازی شهر تهران از اجرایی شدن طرحی برای ساختن سردیس 20نفر از شخصیت‌های فرهنگی در شهر تهران در دوران مسئولیت خود در این سازمان خبر داد. جمال کامیاب، سرپرست سازمان زیباسازی شهر تهران هم گفت: اگر مهم‌ترین وظیفه زیباسازی را ارتقای کیفیت و سیمای شهر تهران بدانیم، تنها به کمک 3 عامل جغرافیا، تاریخ و باور و اعتقادات شهروندان محقق می‌شود.

سهیل محمودی، شاعر معاصر و از دوستان زنده‌یاد قیصر امین‌پور، علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون و گروهی از علاقه‌مندان شاعر فقید انقلاب، دیگر حاضران در مراسم رونمایی از سردیس قیصر شعر ایران بودند. محمودی در ابتدای مراسم با اشاره به اینکه همه شاعران به نوعی با قیصر رابطه معنوی و معرفتی داشتند گفت: جایگاه اصلی امین‌پور قلب مردم است و اگر میدانی به نام او می‌کنیم برای آن است که بگوییم شهر تهران به یاد شاعرانی است که در دل‌های مردم جای دارند.

کد خبر 241194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز