همشهری آنلاین: اعتراضات مردم اوکراین به تصمیم دولت این کشور در مورد رابطه با اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد بطوریکه صبح روز شنبه پلیس این کشور مجبور به استفاده از باتوم و نارنجک های بی حس کننده برای پراکنده کردن معترضین شد.

درگیری شدید پلیس و معترضین در خیابان های کی یف

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خیایان های کی یف صبح روز شنبه شاهد درگیری شدید پلیس و معترضین به تصمیم دولت اوکرین برای صرف نظر از گسترش روابط با اتحادیه اروپا بود.

شدیدترین درگیریهای روز شنبه در میدان استقلال اوکراین گزارش شده و رویترز از بازداشت بیش از 35 نفر در اعتراضات روز شنبه شهر کی یف گزارش داده است.

در هفته گذشته دولت اوکراین اعلام کرد که تصمیمی برای امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا نداشته و ترجیح می دهد که مناسبات خود با روسیه را گسترش بدهد. در ادامه این اقدامات "ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور اوکراین روز گذشته از امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا صرف نظر کرد و بدین ترتیب تنش های کی یف-بروکسل وارد مرحله جدید شد.

یانوکوویچ که روز جمعه در اجلاس اتحادیه اروپا در لیتوانی شرکت کرده بود فشار روسیه را دلیل تصمیم خود دانست. رهبران اتحادیه اروپا که در ویلنیوس پایتخت لیتوانی دیدار می کنند روز جمعه اخطار دادند که دخالت روسیه در روابط خود با جمهوری های سابق شوروی را تحمل نخواهند کرد.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا دخالت روسیه را "مغایر با موازین قوانین بین‌المللی" توصیف کرد و گفت : اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش وتوی روسیه نخواهد بود . دوره حاکمیت محدود در اروپا به پایان رسیده است.

یانوکوویچ هفته گذشته اعلام کرد که مقدمه چینی برای امضای موافقتنامه تجاری با اتحادیه اروپا در ویلنیوس را معلق می کند. رئیس جمهور اوکراین استدلال کرد که نمی تواند تجارت با روسیه که مخالف این توافقنامه است را فدا کند. او همچنین پیشنهاد اتحادیه اروپا برای اعطای وامی به ارزش ۶۱۰ میلیون یورویی را ناکافی دانست و گفت که حداقل ۲۰ میلیارد یورو برای نوسازی اقتصاد در حد استانداردهای اروپایی لازم دارد.

او روز جمعه در اظهاراتی در وبسایت ریاست جمهوری اوکراین نوشت که همچنان قصد امضای این موافقتنامه را دارد اما چند گام حیاتی وجود دارد که ابتدا باید برداشته شود.

مخالفان به دنبال اعتصاب سراسری در اوکراین هستند

مخالفان در اوکراین روز شنبه اعلام کردندکه با هدف فشار آوردن به رئیس جمهوری این کشور برای استعفا درخواست آغاز اعتصاب عمومی در سراسر این کشور را اعلام خواهند کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از کی یف،این اعلام مخالفان در اوکراین در حالی مطرح شده است که پلیس این کشور از باتوم و خشونت برای متفرق کردن معترضان حامی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا استفاده کرد.

در چند روز اخیر به دنبال به حالت تعلیق درآمدن مذاکرات اوکراین با اتحادیه اروپا در مورد امضای توافق نامه تجارت آزاد، تنش ها در این کشور تشدید شده است. این در حالی است که روز جمعه نیز ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین از امضای توافق نامه تجارت آزاد میان کشورش و اتحادیه اروپا در اجلاسی در لیتوانی امتناع کرد.

شبکه های تلویزیونی اوکراین اعلام کردند که نیروهای پلیس پس از آنکه معترضان همچنان به ادامه اعتراض خود ادامه دادند و به سوی نیروهای پلیس اشیاء مختلف پرتاب کردند، وارد عمل شدند.

رهبران مخالف در اوکراین از معترضان خواسته اندتا به پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا ادامه دهند و این درحالی است که این رهبران سرکوب معترضان توسط پلیس را محکوم کرده اند و خواستار اعتصاب عمومی در سراسر اوکراین شده اند.آرسنی یاتسنیوک یکی از سه رهبر مخالف در اوکراین به خبرنگاران گفت: ما تصمیم مشترکی اتخاذ کرده ایم تا مقر ملی مقاومت با هدف آمادگی برای آغاز اعتصاب در سراسر کشور ایجاد شود.

مخالفان استعفای رئیس جمهوری اوکراین و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی را خواستار شده اند.

براساس گزارش ها، در دور جدید درگیریها میان نیروهای پلیس و معترضان دست کم 35 تن دستگیر شده اند و هنوز آمار دقیقی از شمار زخمی ها مخابره نشده است.

معترضان بیشتر از حامیان جوان سه حزب مخالف از جمله حزب یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق زندانی این کشور بوده اند.

تیموشنکو نیز که در زندان به سر می برد طی پیامی از زندان از مردم اوکراین خواسته تا علیه ویکتور یانوکویچ رئیس جمهوری این کشور بپا خیزند.

برخی تحلیلگران براین باورندکه یانوکوویچ،تیموشنکو را تهدیدی برای فعالیتهای سیاسی خود و درعرصه قدرت می داند و می خواهد نخست وزیر سابق و زندانی این کشور تا زمان برگزاری انتخابات مارس 2015 از عرصه سیاست به دور باشد.

تیموشنکو در سال 2011 به اتهام سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

کد خبر 240657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز