سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هرقدر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در داخل محبوبیتش پایین‌تر می‌رود در خارج از مرزها به‌دنبال ماجراجویی بیشتر است.

گویی در سیاست خارجی صدایش را بلند می‌کند تا صدای اعتراض‌های داخل شنیده نشود. درحالی‌که خشونت‌ها در عراق رکوردشکن شده و هر روز این کشور شاهد انفجار و حمله‌ای جدید است،  فرانسوی‌ها برای ورود نظامی به عراق به‌منظور کنترل خشونت‌ها اعلام آمادگی کردند.

فرانسوی‌ها که در سال ۲۰۰۳ با مخالفت ژاک شیراک(رئیس‌جمهور وقت این کشور) در حمله به عراق شرکت نکردند حالا به مقام‌های دولت مالکی پیشنهاد ارائه تسلیحات، همکاری‌های اطلاعاتی و آموزشی داده‌اند تا به عقیده بسیاری شاید مقدمه حضور نظامیان فرانسه در بغداد چیده شود. دنیس گاور، سفیر فرانسه در عراق که برای سخنرانی در کنفرانسی اقتصادی در بغداد دعوت شده بود اعلام کرد که کشورش آماده است به عراق برای مقابله با تروریسم کمک کند. به گزارش فرانس ۲۴، سفیر فرانسه در جمع نمایندگان اقتصادی 2کشور گفت: ما کاملا آماده‌ایم به عراق در مبارزه با تروریسم در زمینه تجهیزات، آموزش، اطلاعات و مراقبت از زخمی‌ها کمک کنیم.

او که در هتل رشید در منطقه سبز و به‌شدت حفاظت شده بغداد صحبت می‌کرد در مقابل سؤال‌های خبرنگاران درباره اینکه پیشنهاد فرانسه شامل فروش تسلیحات هم می‌شود پاسخ داد: بله، قطعا.فرانسوی‌ها در حالی پیشنهاد همکاری اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عراق را داده‌اند که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به تازگی در سفر به واشنگتن تقاضای خود را برای در اختیار داشتن بالگردهای پیشرفته و تسلیحات راهبردی آمریکا با اوباما مطرح کرد و خواستار همکاری بیشتر اطلاعاتی با واشنگتن شد. دولت اولاند به‌نظر می‌رسد با آگاهی از این وضعیت تلاش دارد پایش را دقیقاً در نقاطی بگذارد که آمریکا به تازگی از آنها خارج شده. عراق یکی از این نقاط است. اکنون پیشنهاد آموزش نیروهای عراقی و فروش تسلیحات از سوی فرانسوی‌ها می‌تواند پای نظامیان فرانسه را به این کشور باز کند.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به‌خاطر گسترش خشونت‌‌ها در این کشور که مرگبارترین ماه‌ها را برای عراقی‌ها رقم زده به‌شدت تحت فشار است و به‌نظر می‌رسد مقام‌های فرانسه از خلأ امنیت در عراق برای ایفای نقشی مهم‌تر در صحنه بین‌المللی می‌خواهند استفاده کنند.در داخل فرانسه اما مردم به‌خاطر اوضاع اقتصادی این کشور در آستانه طغیان هستند و مقام‌های اتحادیه اروپا اکنون نگران اوضاع فرانسه هستند. دولت فرانسه اما در ماه‌های گذشته به جای حل مشکلات داخلی تلاش کرده تا شاید وزن خود را در صحنه بین‌المللی بیشتر کند؛نقشی‌ که برخی کارشناسان آن را بزرگ‌تر از جثه فرانسه می‌دانند.

فرانسه در میان مشکلات داخلی روز گذشته اعلام کرد که هزار نیروی نظامی خود را هم به جمهوری آفریقای مرکزی اعزام می‌کند تا با تقویت حضور نظامی خود با ناآرامی‌ها در این کشور مقابله کند. فرانسوا اولاند در میان کسانی که از زمان تأسیس جمهوری پنجم در سال ۱۹۵۸ در این کشور به قدرت رسیده‌اند، پایین‌ترین میزان محبوبیت را دارد. تعداد افراد بیکار در این کشور به ۳/۳ میلیون نفر رسیده، رشد اقتصادی ناچیز است و رتبه اعتبار مالی فرانسه به تازگی برای دومین بار در 2سال اخیر یک رده کاهش پیدا کرد.

کسری بودجه فرانسه مقام‌های اتحادیه اروپا و به‌ویژه آلمان را که پیشتاز اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی است نگران کرده و اولاند به جای کاهش هزینه‌های عمومی ترجیح داده که مالیات‌ها را افزایش دهد که باعث نارضایتی عمومی شده است. به اولاند فقط تا سال ۲۰۱۵ از سوی اتحادیه اروپا مهلت داده شده که سطح کسری بودجه این کشور را به زیر ۳ درصد برساند اما هیچ‌کس امیدی به محقق شدن این مسئله ندارد. اولاند با اعزام نیرویی به اندازه 5برابر نیروهای آمریکا به رزمایش اخیر ناتو و حالا ورود به مسئله عراق به‌نظر می‌رسد می‌خواهد خودش را یک ابرقدرت نشان دهد اما اوضاع داخلی این کشور نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها می‌خواهند کارهایی را انجام دهند که قدرت و ظرفیت‌هایش را ندارند.

کد خبر 240281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز