گروه اقتصادی: با آزادی دارایی‌های بلوکه شده در خارج از کشور و بازشدن درهای صادراتی، جان تازه‌ای به صنایع بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی و خودروی کشور دمیده می‌شود.

به گزارش همشهری، بلوکه شدن بخش قابل‌توجهی از درآمد صنایع نفت، پتروشیمی و خودرو باعث شده که این صنایع با مشکل کمبود نقدینگی برای توسعه فعالیت‌های خود مواجه شوند.با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی، اخبار و گزارش‌های متعددی درباره امکان آزادی دارایی‌های کشور پس از توافق احتمالی مطرح شده که می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد ایران به‌طور عام و واحدهای صنعتی و تولیدی به طور خاص باشد.

در تازه‌ترین گزارش، یک ارگان رسانه‌ای مطرح بین‌الملل از آزاد‌سازی دارایی ایران درصورت امضای پیش نویس مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌است. به نوشته ال‌مانیتور، علاوه بر آزادسازی دارایی‌ها، ایران می‌تواند با صادرات نفت و محصولات پتروشیمی و امکان دریافت پول آن، بخشی از عقب‌ماندگی خود را جبران کند. این پایگاه اینترنتی پیش‌بینی می‌کند ایران در جریان دوره مذاکرات 6ماهه با غرب بتواند 20میلیارد دلار درآمد کسب کند که 3میلیارد دلار آن آزادی دارایی‌های بلوکه‌شده خواهد بود.

از سوی دیگر آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران وغرب، فضای جدیدی را برای بازگشت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خارجی به ایران بازکرده است. در حال حاضر با خوش‌بینی‌ای که نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌‌ای وجود دارد مذاکرات گسترده‌ای با شرکت‌های خارجی از نفت گرفته تا صنعت خودروسازی در جریان است و پیش‌بینی می‌شود درصورت توافق نهایی این مذاکرات جنبه عملی پیدا کند. در این راستا معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از تأثیر مثبت مذاکرات بین‌المللی بر افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر داده است.

بهروز علیشیری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی که پیش از این برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران تردید داشته و چه ایرانیان مقیم خارج از کشور که در مدت اخیر برای سرمایه‌گذاری در کشور ابراز تمایل کرده‌اند، افزود: همین که شرکت‌ها و ایرانیان خارج از کشور تا دیروز سکوت کرده و امروز به سرمایه‌گذاری در ایران واکنش مثبت نشان می‌دهند، نشان از رویکردی جدید و قابل توجه است.

در این میان اما شاخص‌ترین تأثیر رخدادهای اخیر بر فضای اقتصادی ایران، شاید در بازار طلا و ارز رقم‌خورده است. کاهش قیمت دلار به 2هزارو995تومان که همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در ژنو رقم خورده است در کاهش قیمت طلا و سکه نیز تأثیرگذار بوده است. فعالان بازار سقوط قیمت سکه بهار آزادی به 887هزار تومان را نیز به غیراز ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی، به فضای مثبت سیاسی و امید به لغو تحریم‌ها نسبت می‌دهند.

کد خبر 239855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز